ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Princip rozvoje ITS kraje Dopravně - přepravní řetězec Okolí dopravně- přepravní ho procesu Státní správa, územní samospráva Integrovaný záchranný systém Infrastruktura Architektura ITS s vazbou na „okolí“ Dopravní proces Přepravní proces Cestující, zboží
Controling Veřejné dopravy Plnění GD Tržby/ nákladyObsazenost linek Odb. systémy ITS regionální dopravy Poptávka InfrastrukturaVozový park Společenský rozvoj Plán linek- dotace Grafikon- plán Požadavky systematicky řešeného „CONTROLINGU“: Synchronizace informací(čas, prostor, události) Rozvoj IDS, plán linek, jízdní řády(taktové JŘ) Tržby, náklady, obsazenost spojů - linek Cestové rychlosti – dodržení taktu mezi uzly Náklady realizace Specifika požadavků na techniku (ITS) dopravních cest, dopravních terminálů, dopravních prostředků atd.
Praktické využití výsledků projektů ITS Územně technické studie: “Zlepšení infrastruktury na regionálních tratích Plzeňského kraje – Český les a Pošumaví”. Zadavatel: Krajský úřad Plzeňského kraje Řešitel: Sudop Praha, a.s., ILF Praha, a.s. KPM Consult Brno, a.s. Časti studie: Dopravní technologie, technika, ITS, infrastruktura tratí. KPM Consult, a.s. Telematix services, a.s. SUDOP, a.s. ILF, a.s.
České Budějovice Svojšín Cheb Horažďovice předměstí Plzeň Poběžovice Tachov Bor Planá u M.L. Staňkov Domažlice Klatovy Janovice nad Úhlavou Železná Ruda Česká Kubice Odb. Pasečnice Zadané tratě
Cheb Horažďovice předměstí Plzeň Poběžovice Tachov Bor Planá u M.L. Staňkov Domažlice Klatovy Janovice nad Úhlavou Železná Ruda Česká Kubice Odb. Pasečnice Zadání: Návrh obnovy infrastruktury tratí pro zabezpečení : Zapojení železniční dopravy do dopr. systému kraje Zabezpečení hodinových taktů (184, 185) Dosažení zlepšeného standardu tratí - dopravní prostředek, zastávky, přeshraniční doprava atd. Navrhnout řešení v horizontech Zpracování návrhu JŘ v obou horizontech
Cheb Horažďovice předměstí Plzeň Poběžovice Tachov Bor Planá u M.L. Staňkov Domažlice Klatovy Janovice nad Úhlavou Železná Ruda Česká Kubice Odb. Pasečnice Přístup k řešení: Požadavky „CONTROLINGU“ na tvorbu linek a JŘ tratí Porovnání návrhu z možnostmi tratě Rozhodnutí priorit v jednotlivých horizontech - I. Horizont (2007) – technika, min. úprav infrastruktury - II. Horizont (2015) – stavební úpravy(oblouky, přeložky atd.) Přístup k návrhu technického řešení: Splnění požadavku „CONNTROLINGU“ - cestová rychlost - cena realizace - přenos a práce s informacemi
Cheb Horažďovice předměstí Plzeň Poběžovice Tachov Bor Planá u M.L. Staňkov Domažlice Klatovy Janovice nad Úhlavou Železná Ruda Česká Kubice Odb. Pasečnice Základní analýza techniky tratě 11 nezabezpečených přejezdu 6 s přímým vlivem na GVD Zastaralá technika(PZZ, SZZ) Tel. dorozumívání na „D2“ Omezení rychlosti: Nechráněný přejezd (10-30) Vazba vyhybek na nav.(40) Vysoké náklady realizace 99 nezabezpečených přejezdů 43 s přímým vlivem na GVD Provoz dle D3 – snížení cest. rychlosti Zastaralá technika Absence tel. prostředí Omezování povolené trať. rychlosti: Nechráněný přejezd (10-30 Km/hod) Vazba vyhybek na návěstidle (40 Km/hod) Bez vlivu na GVD Zastaralá technika Vysoké náklady realizace Obsluha, technika
Požadavky na techniku tratí Odstranění problému železničních přejezdů (stav, nechr.) Dálkové ovládání zabezpečovací techniky (GVD osobní dopravy) Ohřev výměn Odstranění telefonického dorozumívání na „D2“ Odstranění legislativních problému využitelné techniky Zabezpečení souvislé informace o poloze vlaků (žst., nákladiště) Snížení nákladů realizace dopravy
Návrh technického řešení tratí Integrovaný systém zabezpečení vedlejších tratí - rozložená logika EZZ – ve funkci traťového stavědla (TST) - rádioblok - vazby PZZ Zabezpečení nechráněných PZZ, obnova a rekonstrukce stávajících – s vlivem na GVD Zřízení vazeb PZZ na logiku TST Informace o stavu PZZ vlakové četě Souvislé nasazení počítačů náprav Kabelizace světlovodným kabelem Pro vazby na mobilní prostředky využít sítě veřejných operátorů Odbavovací systémy pro cestující (EFC)
Cheb Horažďovice předměstí Plzeň Poběžovice Tachov Bor Planá u M.L. Staňkov Domažlice Klatovy Janovice nad Úhlavou Železná Ruda Česká Kubice Odb. Pasečnice Kabelizace UCŘ 185 UCŘ 184 Kabelizace II. horizont ŘRT PK
České Budějovice Svojšín Cheb Horažďovice předměstí Plzeň Poběžovice Tachov Bor Planá u M.L. Staňkov Domažlice Klatovy Janovice nad Úhlavou Železná Ruda Česká Kubice Odb. Pasečnice Business model přístupu k řešení Vnější business četnost spojů dynamika služeb standard tratí atd. Organizační procesy organizace práce - redukce pracovníků počet dopravních prostředků snížení počtu technických atd. Vnitřní business procesy snížení nákladů obsluhy snížení nákladů techniky snížení nákladů dopravních prostředků atd. Architektura techniky tratě(ITS) zab. technika telekomunikace odbavovací systémy systémy řízení atd. Přínosy systematického přístupu mil./rok - živá práce 6x dopravní prostředek – 70 mil/1ks 62 mil/ 5-10 let – standard- udržení 162 mil/ do 5 let –normový stav
Dopravní telematika (ITS) Děkuji za pozornost