Informační a komunikační technologie Komprese a dekomprese dat Studijní obor: Sociální péče Ročník: 4 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Bezeztrátová komprese Archivace Dekomprese Pracovní list Obsah prezentace Kódování Komprese Výhody komprese Ztrátová komprese Bezeztrátová komprese Archivace Dekomprese Pracovní list Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
1. Kódování - co to vlastně je? Způsob uložení informace v souboru. ahoj = 01100001011010000110111101101010 ASCII binární kód Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
2. Komprese - co to vlastně je? Pomocí speciálních algoritmů lze zmenšit počet O a 1 potřebných pro zápis informace. 11111110000 9x1+4x0 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
3. Výhody komprese Menší nároky na uložení informace. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
3. Výhody komprese Menší nároky na přenos informace. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Komprese Ztrátová Bezeztrátová Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
4. Ztrátová komprese JPEG TIFF Obr. 1 Obr. 2 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
4. Ztrátová komprese MP3 FLAC Obr. 4 Obr. 3 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
4. Ztrátová komprese MPEG AVI Obr. 5 Obr. 6 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
5. Bezeztrátová komprese Obr. 7 PNG GIF Umí i průhlednost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
5. Bezeztrátová komprese Obr. 8 Obr. 9 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
5. Bezeztrátová komprese Obr. 10 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
6. Archivace PLACENÝ PLACENÝ ZDARMA Obr. 11 Obr. 12 Obr. 13 Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
7. Dekomprese Abychom mohli s informacemi v archivu opět pracovat, je třeba nejprve soubor “rozbalit” do původního stavu. K tomu je třeba použít stejný program ve kterém byla provedena komprese. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
8. Pracovní list 1. Ulož “Plochu” do složky “komprese” tak, aby jeden soubor byl vytvořen bezeztrátovou a druhý ztrátovou kompresí. 2. Který z těchto souborů zabírá více místa na disku? 3. Složku zkomprimuj do zip souboru a odešli vyučujícímu. Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK
Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Komprese_dat Obr. 1 - JPEG, http://sranda.kdecoje.cz/srandovni_obrazky/i168-Meloun.html Obr. 2 - kompakt,www.panasonic.cz Obr. 3 - CD, http://www.recover-files.ca/recover-files-from-cd.html Obr. 4 - iPod, www.apple.com Obr. 5 - videokazeta, http://luze.casd.cz/?page_id=290 Obr. 6 - iPhone, www.apple.com Obr. 7 - png, http://www.freeiconsweb.com/search-icons.asp?find=png Obr. 8 - MPEG-4, http://blog.softheme.com/a-stalemate-of-standards-what-h264-means/ Obr. 9 - HDTV, http://highdefhdtv.com/lcd-hd-tv/flat-screen-lcd-hdtv/ Obr. 10 - RAW, http://www.slrlounge.com/raw-vs-jpeg-jpg-the-ultimate-visual-guide Obr. 11 - winzip, http://www.winzip.com/downwz.htm Obr. 12 - winrar, Obr. 13 - 7zip, http://www.7-zip.org/ Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/02.0012 GG OP VK