Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Advertisements

Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou P. Bezruče…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0360BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A0460BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.18 II
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti ICT Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_03_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
František Ladislav Čelakovský
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj02/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.12 Název pro školu:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Petr Bezruč Český jazyk 7. ročník ZŠ
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_ZT_TK_1 Ročník: I. Technické kreslení Vzdělávací oblast: Odborné.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Téma: Kytice - K. J. Erben VY_32_INOVACE_586.
Téma: Po nás ať přijde potopa – F. Gellner
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_10 Tematická.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Petr Bezruč Název sady: Český jazyk 9.ročník Číslo projektu:
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_273_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Petr Bezruč NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.4 Petr Bezruč Název sady: Český jazyk 9. třída Číslo projektu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Lucie Imrová NÁZEV:VY_12_INOVACE_01B_02_Petr Bezruč: Slezské písně TEMA:Česká.
NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_08_Petr Bezruč TÉMA SADY.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastEstetické vzdělávání PředmětČeský jazyk a literatura.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Petr Bezruč vlastním jménem Vladimír Vašek
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 06. 01 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 06.01.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_L Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Literatura přelomu 19. a 20. století Téma: Petr Bezruč Metodický list/anotace: Seznámení se životem a tvorbou anarchistického buřiče Petra Bezruče pro žáky 3. ročníku; zároveň určeno jako opakování k ústní maturitní zkoušce pro žáky 4. ročníku; práce s ukázkami, pojem anarchistický buřič, sociální balada, metafora, hyperbola, národnostní a sociální problémy.

PETR BEZRUČ 1867 -1958 narozen v Opavě vlastním jménem Vladimír Vašek zastánce práv chudých a utlačovaných slezských lidí (pobyt ve Frýdku-Místku) ovlivněn symbolismem, a Českou modernou řadíme ho mezi anarchistické buřiče tvůrce jediné básnické sbírky Slezské písně (1909) Obr. 1

úryvek z básně JÁ: „Já, Petr Bezruč, od Těšína Bezruč, toulavý šumař a bláznivý gajdoš, šílený rebel a napilý zpěvák, zlověstný sýček na těšínské věži, hraju a zpívám, co kladiva duní z Vítkovic, z Frýdlantu, pod Lipinami. Já prvý jsem z toho od Těšína lidu, bard prvý z Beskyd, co promluvil. Prvý bard z Beskyd a poslední.“(1)

Rozbor básně: Najděte v textu, jakými přízvisky se sám autor označuje? Do jaké podoby se stylizuje lyrický subjekt? Můžete využít i další básně sbírky, na základě vlastní četby. (toulavý šumař, šílený rebel, zlověstný sýček, poutník, bard) Koho je mluvčím a za koho se snaží bojovat? (je představitelem slezského lidu, který musí těžce pracovat v dolech, a jeho nespokojenost chce „vyzpívat“ ve svých básních) Jak rozumíte nářečním slovům bard a gajdoš? (bard - básník, lidový umělec, tvořící nebo interpretující především epické, historické, ale i jiné básně a zpěvy; gajdoš - hráč na gajdy, dudák , v přeneseném významu člověk ve vytahaných kalhotách, celkově neupravený)

KANTOR HALFAR „Byl to synek jako jedle, byla na něj pyšná máti, ale škaredou měl chybu: tu, že nechtěl poslouchati těch, kdož vládli pod Lipinou. A když tak se kantor spustí… víš, jsou hříchy v katechismu, co se nikdy neodpustí. Bez modlitby, bez slzy ho, jak při hříšné duši jisto, v roh hřbitova zakopali, a tak dostal Halfar místo.“(2)

Jak autor charakterizuje hlavní postavu? Jaké měla „nedostatky“? (byl to hezký člověk – matka na něho byla pyšná, ale mluvil česky a neposlouchal pány) Najděte, kde autor ironicky hodnotí Halfarovy prohřešky. (jeho„ nedostatky“ byly proviněním proti víře, jeho neposlušnost mu nikdy nemohla vrchnost odpustit) Jaký je tragický osud hlavního hrdiny? (neměl peníze, byl překládán z místa na místo, odešla od něj dívka, žal utápěl v alkoholu, spáchal sebevraždu) Charakterizujte útvar sociální balady a najděte nové prvky, dramatický konflikt a nový typ tragického hrdiny. (oproti klasické baladě příčina konfliktu v sociální nebo národnostní oblasti - bída, nezaměstnanost, útisk; člověk podléhá této tíživé sociální situaci) Jaké znáte další Bezručovy sociální balady a jaké problémy zde řeší? Konkretizujte na základě vlastní četby. (Maryčka Magdonova - sirotci, krádež dřeva, sebevražda; Bernard Žár - stydí se za svoji řeč a svoji matku)

TY A JÁ „Uhni mi z cesty; černé mám ruce a vlhké mám šaty, horníkem já jen a velmožem dnes ty, z paláce ty, já jen z dřevěné chaty, frygickou čapku mám, přes čelo stín. A za mnou nelkají sirotků prosby, sežrali tvoji jim zajíci pole, bez srdce´s, bez studu´s – blesk tebe rozbij, z Beskyd jsem, hoře a poroby syn, robím v tvých hutích a robím v tvém dole, žluč vře mi žilou a robím ti přece.“(3)

Otázky k textu Jaké protiklady najdete v této básni, popř. dalších básních sbírky? (ty a já, oni a my, ty velmož žijící v paláci, já chudý, těžce pracující horník z dřevěné chatrče) Jak hodnotí autor vykořisťovatele? Jakými slovy vyjadřuje vztek a vzpouru? (bez citu, bez srdce, bezohlední; uhni mi z cesty, žluč vře mi žilou, přijde den, zúčtujem spolu) Najděte, jak autor apeluje na ostatní, čím dosahuje většího účinku? (anonymita autora, oslovení, výzvy, protiklady, mluvčí utlačovaných, metafory, přirovnání, nářeční slova)

Rozšiřující otázky Proč řadíme Petra Bezruče k výlučným zjevům v naší poezii konce 19. a počátku 20.století? (anarchističtí buřiči - využívá postavy rebela a tuláka, mluvčí slezského lidu - vyjadřuje tím svůj osobní vztah, zabývá se vyhrocenými sociálními a národnostními problémy v oblasti Slezska) Vyhledejte básnické prostředky a všimněte si stavby básní (např. hyperboly, sarkasmus, metafory, nářeční prvky, oslovení, naléhavé otázky) (stavba básní souvisí s autorovým ztotožněním se s osudem kolektivu, je útočná a vzdorná; hyperbola - nadsázka: např. sto roků kopal jsem uhlí; sarkasmus - vyhrocená, sžíravá ironie - např. a tak dostal Halfar místo; metafora: přenesení významu na základě podobnosti - např. svaly mi v železo ztuhly, jsem zlověstný sýček; nářeční prvky: děvčica - dívka, gajdoš - dudák, neupravený člověk, harenda - hospoda; oslovení - ty, jak je ti Maryčko?) Jaký společenský ohlas měla jeho poezie? (vyzývala ke vzpouře proti utlačovatelům, upozornila na těžký život slezského lidu, podrobně se zabývala různými oblastmi - popisoval města, vesnice) Jaké konkrétní národnostní a sociální problémy řeší ve svých básních? (bída, nezaměstnanost, vykořisťování, těžká práce, poněmčování, popolštování; např. Kantor Halfar, Ostrava, Hučín, Maryčka Magdónova, Škaredý zjev, Bernard Žár, Kovkop, Oni a my)

Citace, zdroje a literatura Obr. 1: Autor neuveden. Soubor:Bezruc 2.jpg-Wikipedie [online]. [cit. 2.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bezruc_2.jpg (1)(2)(3) BEZRUČ, Petr. Slezské písně. Brno: Nový lid, 1919. MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN 80-7358016-0.