CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_615_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7. ročník Klíčová slova: Zobrazování předmětu spojkou a rozptylkou Autor: Mgr. Lucie Seidlerová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, Frýdek – Místek Anotace : výukový materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a je umístěn na flash disku Ověřeno ve výuce dne :
Paprsky významných směrů
SPOJKY - čočky, které mají obě plochy vypouklé, uprostřed jsou nejsilnější ROZPTYLKY - čočky, které mají obě plochy duté, uprostřed jsou nejtenčí
Spojky F S
B) Paprsek procházející ohniskem F. Paprsek se láme rovnoběžně s optickou osou. F S
Spojky C) Paprsek procházejí optickým středem čočky. Zachovává svůj směr. S F
Rozptylky A) Paprsek rovnoběžný s optickou osou. Paprsek se láme jakoby vycházel z ohniska. F S
Rozptylky B) Paprsek směřující do ohniskem F. Paprsek se láme rovnoběžně s optickou osou. S F
Rozptylky C) Paprsek procházejí optickým středem čočky. Zachovává svůj směr. SF
Významné paprsky SPOJKY - paprsek procházející rovnoběžně s optickou osou se láme do ohniska spojky - paprsek procházející ohniskem spojky se láme rovnoběžně s optickou osou - paprsek procházející optickým středem spojky se nemění
Významné paprsky rozptylky - paprsek procházející rovnoběžně s optickou osou se láme tak, jako by vycházel z ohniska rozptylky - paprsek směřující do ohniskem rozptylky se láme rovnoběžně s optickou osou - paprsek procházející optickým středem rozptylky nemění směr