Světová poezie 1. poloviny 20. století Opakování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Advertisements

DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
Autor: Mgr. Libor Sovadina
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Měření a měřidla v technické praxi
FY_094_Mechanika_ Zákon vzájemného působení těles
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Fy_099_Elektrický proud v kovech_Elektrická práce, výkon
Měření a měřidla v technické praxi
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Národní parky - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Náhrdelník Autor: Mgr. Helena Uhříková Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Fy_103_Elektromagnetické jevy_Elektromagnetická indukce Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Autor: Mgr. Pavla Martincová
TÁNÍ – TUHNUTÍ FY_023_Změny skupenství látek_Tání - tuhnutí
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
Pobaltské státy Z_122_Evropa_Pobaltské státy
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Pedosféra.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
TÁNÍ - TUHNUTÍ Autor: Mgr. Lenka Němcová Škola: Základní škola Velehrad, okres Uh. Hradiště, příspěvková organizace (Základní škola Velehrad, Salašská.
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výsledný odpor rezistorů spojených za sebou
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Poezie ve světové literatuře
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
ANALYTICKÁ GEOMETRIE VZÁJEMNÁ POLOHA KUŽELOSEČKY A PŘÍMKY Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
VNITROZEMSKÉ VRCHOVINY A PAHORKATINY
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
PŮSOBENÍ VODY V PÍSKOVCÍCH
Polohové konstrukční úlohy I – průnik rovin konstrukce průsečnice Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Odchylka přímek Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka.
Velemir Chlebnikov *
Transkript prezentace:

Světová poezie 1. poloviny 20. století Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Vladimir Majakovskij Plným hlasem (…) Umři, můj verši, umři jak voják řadový, jak bezejmenní při ztečích mřeli naši. Já kašlu na busty, na bronzu tuny, na onen mramorový hnus. Vždyť mezi námi , ať jiní se v slávě sluní!

Otázky Povšimněte si v básni stupňovitého verše a zamyslete se nad jeho funkcí. Najděte v básni jazykové prostředky. Zařaďte báseň do jednoho z uměleckých směrů té doby, najděte projevy tohoto směru v básni. Zkuste pomocí obrazu definovat umělecký směr básně. Umberto Boccioni Vzestup města

Velemir Chlebnikov Když umírají koně – dýší. Když umírají krávy – vadnou. Když umírají slunce – hasnou. Když umírají lidé – pějí písně. Chlebnikov byl jazykovým experimentátorem. Jak se tato skutečnost projevila v jeho básni? Porovnejte tuto báseň s bání předchozí.

Sergej Alexandrovič Jesenin Poslední básník ruské vesnice, jak rozvrzaná lávka jsem. Zádušní mše. Kouř z kadidelnice. A listí bříz je kadidlem. Dohoří v ohně zlaté vůni vosk mého těla – svíčka má. Z vesnických, nočních hodin luny odbije moje dvanáctá. Jakou funkci mají v Jeseninově básni přirovnání? Doložte příklady z textu. V ruské poezii představuje Jesenin tzv. imažinismus (image – obraz) – zdůrazňuje volný verš a neotřelé básnické obrazy. Najdete v básni takové obrazy? Pokuste se na základě ukázky shrnout autorův básnický styl.

Úkoly Přiřaďte k fotografiím autory:

K údaji o autorovi přiřaďte jeho jméno: A) Ruský básník, představitel kubofuturismu, vytvořil umělý jazyk a často používal neologismy. B) Ruský lyrik, který je považován za posledního básníka ruské vesnice, autor poemy Anna Sněgina. C) Kubofuturista a experimentátor, autor děl Oblak v kalhotách, V. I. Lenin, 150 000 000. 1. Sergej Alexandrovič Jesenin 2. Velemir Chlebnikov 3. Vladimir Majakovskij

Vladimir Majakovskij (odpovědi) stupňovitý verš – grafický verš, který může vystupňovat napětí a naznačit pohyb, slouží ke zdůraznění některých slov v básni jazykové prostředky – anafora (já kašlu), personifikace (umři, můj verši), přirovnání (umři jak voják řadový) jedná se o futurismus – důraz kladen na grafickou podobu básně, , osvobození slova, vytváření nových forem básní… futurismus – na obraze je v pozadí zachyceno město (častý námět), síla, rychlost, dynamika jsou vyjádřeny živými barvami

Velemir Chlebnikov (odpovědi) jedná se především o grafickou podobu básně, je zde porušena základní tradiční struktura básně básně se liší zejména motivem, pak také grafickým ztvárněním

Sergej Alexandrovič Jesenin (odpovědi) Přirovnání slouží k bližší specifikaci věci, předmětu, osoby, slouží k tomu, aby si čtenář dokázal věci lépe představit (např. jak rozvrzaná lávka jsem, zádušní mše, kouř z kadidelnice…) projevy imažinismu v básni – a listí bříz je kadidlem, dohoří v ohně zlaté vůni autorův básnický styl – imažinismus, četná přirovnání, básnická epiteta, neologismy…

Úkoly (řešení) Fotografie č. 1 – Vladimir Majakovskij Fotografie č. 2 – Sergej Alexandrovič Jesenin Fotografie č. 3 – Velemir Chlebnikov 1. B 2. A 3.C

Citace Umberto Boccioni. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Umberto_Boccioni_001.jpg Mayakovsky. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mayakovsky_1929_a.jpg Sergey Yesenin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sergey_Yesenin.jpg Chlebnikow. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chlebnikow.jpg MARTINKOVÁ, Věra. Čítanka 3. Praha: Trizonia, 1993. ISBN 80 85573 - 15 - 6.

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 7. 6. 2013 v Havířově.