Světová poezie 1. poloviny 20. století Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Vladimir Majakovskij Plným hlasem (…) Umři, můj verši, umři jak voják řadový, jak bezejmenní při ztečích mřeli naši. Já kašlu na busty, na bronzu tuny, na onen mramorový hnus. Vždyť mezi námi , ať jiní se v slávě sluní!
Otázky Povšimněte si v básni stupňovitého verše a zamyslete se nad jeho funkcí. Najděte v básni jazykové prostředky. Zařaďte báseň do jednoho z uměleckých směrů té doby, najděte projevy tohoto směru v básni. Zkuste pomocí obrazu definovat umělecký směr básně. Umberto Boccioni Vzestup města
Velemir Chlebnikov Když umírají koně – dýší. Když umírají krávy – vadnou. Když umírají slunce – hasnou. Když umírají lidé – pějí písně. Chlebnikov byl jazykovým experimentátorem. Jak se tato skutečnost projevila v jeho básni? Porovnejte tuto báseň s bání předchozí.
Sergej Alexandrovič Jesenin Poslední básník ruské vesnice, jak rozvrzaná lávka jsem. Zádušní mše. Kouř z kadidelnice. A listí bříz je kadidlem. Dohoří v ohně zlaté vůni vosk mého těla – svíčka má. Z vesnických, nočních hodin luny odbije moje dvanáctá. Jakou funkci mají v Jeseninově básni přirovnání? Doložte příklady z textu. V ruské poezii představuje Jesenin tzv. imažinismus (image – obraz) – zdůrazňuje volný verš a neotřelé básnické obrazy. Najdete v básni takové obrazy? Pokuste se na základě ukázky shrnout autorův básnický styl.
Úkoly Přiřaďte k fotografiím autory:
K údaji o autorovi přiřaďte jeho jméno: A) Ruský básník, představitel kubofuturismu, vytvořil umělý jazyk a často používal neologismy. B) Ruský lyrik, který je považován za posledního básníka ruské vesnice, autor poemy Anna Sněgina. C) Kubofuturista a experimentátor, autor děl Oblak v kalhotách, V. I. Lenin, 150 000 000. 1. Sergej Alexandrovič Jesenin 2. Velemir Chlebnikov 3. Vladimir Majakovskij
Vladimir Majakovskij (odpovědi) stupňovitý verš – grafický verš, který může vystupňovat napětí a naznačit pohyb, slouží ke zdůraznění některých slov v básni jazykové prostředky – anafora (já kašlu), personifikace (umři, můj verši), přirovnání (umři jak voják řadový) jedná se o futurismus – důraz kladen na grafickou podobu básně, , osvobození slova, vytváření nových forem básní… futurismus – na obraze je v pozadí zachyceno město (častý námět), síla, rychlost, dynamika jsou vyjádřeny živými barvami
Velemir Chlebnikov (odpovědi) jedná se především o grafickou podobu básně, je zde porušena základní tradiční struktura básně básně se liší zejména motivem, pak také grafickým ztvárněním
Sergej Alexandrovič Jesenin (odpovědi) Přirovnání slouží k bližší specifikaci věci, předmětu, osoby, slouží k tomu, aby si čtenář dokázal věci lépe představit (např. jak rozvrzaná lávka jsem, zádušní mše, kouř z kadidelnice…) projevy imažinismu v básni – a listí bříz je kadidlem, dohoří v ohně zlaté vůni autorův básnický styl – imažinismus, četná přirovnání, básnická epiteta, neologismy…
Úkoly (řešení) Fotografie č. 1 – Vladimir Majakovskij Fotografie č. 2 – Sergej Alexandrovič Jesenin Fotografie č. 3 – Velemir Chlebnikov 1. B 2. A 3.C
Citace Umberto Boccioni. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Umberto_Boccioni_001.jpg Mayakovsky. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mayakovsky_1929_a.jpg Sergey Yesenin. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sergey_Yesenin.jpg Chlebnikow. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-06-11]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chlebnikow.jpg MARTINKOVÁ, Věra. Čítanka 3. Praha: Trizonia, 1993. ISBN 80 85573 - 15 - 6.
Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 7. 6. 2013 v Havířově.