INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Název výukového materiálu: Rozptylky Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Ročník: 8. Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_F8.19_rozptylky Autor: Mgr. Marcela Kubátová Datum: listopad 2012
Anotace: Vzdělávací materiál slouží k názornému vysvětlení zobrazování tělesa rozptylkou. Materiál je součástí e-learningu na školním webu.
Rozptylky - zobrazování Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
Paprsky význačných směrů paprsek, který je rovnoběžný s optickou osou paprsek procházející ohniskem paprsek procházející středem
Zobrazování rozptylkou: předmět je blízko rozptylky předmět je před ohniskem předmět je dále od rozptylky
Závěr: obraz vytvořený rozptylkou je vždy (bez ohledu na vzdálenost předmětu od rozptylky): zmenšený přímý zdánlivý (nelze ho zachytit na stínítku)
Zopakuj si: Kde je rozptylka nejsilnější. Nakresli druhy rozptylek a pojmenuj je. Kolik ohnisek má rozptylka? Jaké vlastnosti má obraz předmětu vytvořený rozptylkou? Nakresli průchod významných paprsků rozptylkou. Narýsuj zobrazování předmětu rozptylkou.
předmět je blízko rozptylky
předmět je před ohniskem
předmět je dále od rozptylky
paprsek rovnoběžný s optickou osou
paprsek procházející ohniskem
paprsek procházející středem
Zdroje: Obrázky jsou rýsovány v ActivInspire, na který vlastní škola licenci.