Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Označení způsobu hry, dělení a prodlužování not Předmět, ročník
Advertisements

 Inspirace minulostí (zejména středověkem), exotickými zeměmi a životem na venkově  Důraz na city a prožitky, často pocit odcizení, záliba v tajemnosti.
Název Neoimpresionismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření:
Expresionismus ve výtvarném umění
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Impresionismus Claude Monet
Název Romantismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník
Název Inženýrská architektura (Technická) Předmět, ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IMPRESIONISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název Historismus v 19. století Předmět, ročník
Gustave Courbet Barbizonská škola
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Realismus Umění 19. století.
REALISMUS Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ OTEVŘENÁ Název materiálu:
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Název Průmysl – funkce a rozdělení Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Realismus.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Název Řecko-perské války I. Předmět, ročník Dějepis, prima
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Realismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
REALISMUS.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
Název Architektura starověkého Řecka Předmět, ročník Dějepis, prima
Průmysl – lokalizační faktory Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Název Smyslová soustava, úvod, čidlo Předmět, ročník
Název Kubismus; architektura a užité umění Předmět, ročník
DĚJINY KULTURY Skryté památky českého umění- barokní sochařství a malířství PhDr. Pavlína Mikulcová.
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
NázevHydrosféra Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzicko-geografická sféra AnotacePovrchová voda – nádrže, podzemní voda Klíčová slovaJezera,
Symbolismus Název školy
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
NázevCharlotta Brontëová Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
NázevJosef Škvorecký Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Umělecké směry 19. století
Renesance 2 Vrcholné období. Renesance 2 Vrcholné období.
Geometrická abstrakce
ČESKÝ INFORMEL Jana Bobčíková.
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
Land-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Nové umělecké směry 2. pol. 19. století Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Květen 2012 Předmět: Dějepis.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
IMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NOVOIMPRESIONISMUS Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Realismus Název školy: Základní škola Karla Klíče
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Realismus ve výtvarném umění
Secese - malířství Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výtvarné umění starověkého Egypta
Název materiálu: Impresionismus
Transkript prezentace:

Název Realismus Předmět, ročník Výtvarná výchova, 2. ročník Tematická oblast Dějiny výtvarné kultury Anotace Prezentace s výkladem a obrazovým materiálem k dějinám výtvarné kultury Klíčová slova Realismus, skutečnost, 19. století, malířství, G. Courbet, H. Daumier, Peredvižnici, K. Purkyně Autor Mgr. Ivana Spurná Datum 19. 01. 2013 Škola Gymnázium Jana Opletala, Litovel, Opletalova 189 Projekt EU peníze středním školám, reg. č.: CZ.1.07/1.5.00/34.0221

2. ½ 19. století Realismus

Realismus realis = lat. skutečný zachycení dokonalé fyzické reality věrné zobrazení přírody a světa 1. způsob znázornění skutečnosti, který můžeme vysledovat v různých slohových podobách 2. umělecký směr 2. poloviny 19. století

Realismus jako umělecký směr 2. polovina 19. století ve Francii malířství, sochařství snaha o co nejvěrnější zobrazení francouzští realisté navazují na krajináře barbizonské školy

Barbizonská škola Francouzští krajináři 1. polovina 19. století Umělecká kolonie u vesnice Barbizon (Francie) Představitelé Jean-Francois Millet CH.-F. Daubigny (1814-1875) Rozsévač , 1850 Obr. 1

Gustave Courbet (1819-1877) „Dobrý den, pane Courbete“, 1854 Obr. 2

Gustave Courbet Zoufalý, 1843 Obr. 3

Gustave Courbet Courbet a černý pes, 1841 Obr. 4

Honoré Daumier (1808-1879) Významný Grafik Karikaturista Malíř Sochař (technika litografie) Karikaturista Malíř Sochař Obr. 5

Honoré Daumier, ilustrace Don Quijote, 1865-1870 Don Quijote a Sancho Panza, 1868 Obr. 7 Obr. 6

Honoré Daumier Sběratel grafiky Comte Antoine d´Argout, 1857-60 Obr. 8

Honoré Daumier Omnibus, 1864 Obr. 10

Francouzské sochařství J. B. Carpeaux (1827-1875) Rybářský chlapec, 1861 Tanec Obr. 11 Obr. 12

Auguste Rodin (1840-1917) Jeden z nejvýznamnějších francouzských sochařů Tvorba A. Rodina zahrnuje (realismus – impresionismus – poč. 20. století) stal se vzorem i pro české umělce (1902, výstava v Praze) Brána pekel Kovový věk Myslitel Balzac Občané z Calaix Polibek Obr. 13

Ruský realismus – PEREDVIŽNICI Ijla Repin (Burlaci na Volze), 1870-73 Obr. 14

Peredvižnici Členové sdružení putovních výstav 1870 J. Repin I. Levitan N. Kramskoj V. G. Perov I. I. Šiškin Obr. 15 Ijla Repin , Ivan Hrozný, 1885

Ruský realismus – PEREDVIŽNICI Ijla Repin, Musorgskij, 1881 Ijla Repin, Autoportrét, 1878 Obr. 16 Obr. 17

Peredvižnici – Isaac Levitan (1860-1900) Jaro-povodeň Obr. 18

Peredvižnici – Isaac Levitan (1860-1900) Zlatý podzim, 1895 Obr. 19

Český realismus – Karel Purkyně portréty, zátiší Sněžná sova, 1862 Obr. 20

Český realismus – Karel Purkyně Podobizna umělcových dětí, 1868 Politizující kovář, 1860 Obr. 21 Obr. 22

Český realismus Antonín Chittussi – krajinář Jaroslav Čermák – historická malba Soběslav Pinkas Quido Mánes – žánrové obrázky Julius Mařák – krajinář, lesní interiéry

Kontrolní otázky Jaký je hlavní znak tvorby realistických malířů a sochařů? Porovnejte přístup v tvorbě romantického a realistického krajináře, v čem se liší? Který umělec je považován za zakladatele francouzského realismu? Vysvětlete pojem Pěredvižnici Který umělec se věnoval karikatuře? Kteří umělci patří do českého realismu?

Kontrolní otázky Kdo je autorem a jaký je název obrazů? Obr. 2 Obr. 20

Řešení: Snaha zachytit skutečnost Romantický krajinář si vybírá tajemné krajiny, velmi často doplněné zříceninou hradu, mostu x realistický krajinář maluje skutečnou krajinu, bez přikrašlování Gustave Courbet Představitelé ruského realismu, organizovali putovní výstavy Honoré Daumier Karel Purkyně, Julius Mařík, Antonín Chittussi, Jaroslav Čermák Gustave Courbet, Dobrý den pane Courbete Karel Purkyně, Sněžná sova

Citace MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. 1. vyd. Praha: IDEA SERVIS, 1997, 209 s. ISBN 80-859-7013-9. BERNHARD, Marianne. Universální lexikon umění: architektura, fotografie, grafika, malířství, osobnosti, sochařství, umělecká řemesla. 2. uprav. vyd. Překlad Otakar Mohyla. Praha: Grafoprint-Neubert, 1996, 491 s. ISBN 80-717-6393-4. Periodikum Největší malíři: život, inspirace a dílo. č. 18. ISSN 1212-8872. Největší malíři: život, inspirace a dílo. č. 24. ISSN 1212-8872. Největší malíři: život, inspirace a dílo. č. 25. ISSN 1212-8872.

Citace – obrazový materiál Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-14]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean-Fran%C3%A7ois_Millet_-_The_Sower_- _Google_Art_Project.jpg?uselang=cs> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustave_Courbet_010.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gustave_Courbet_-_Le_D%C3%A9sesp%C3%A9r%C3%A9.JPG> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Selbstbildnis_mit_schwarzem_Hund.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1864_trains_200.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honor%C3%A9_Daumier_017_%28Don_Quixote%29.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honore-Daumier-Don-Quixote.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Honor%C3%A9_Daumier_006.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Argout,_Antoine_d%27.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:HDaumierOmnibus.JPG> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Danse_Carpeaux.jpg?uselang=cs> Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-14]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jean-baptiste_carpeaux,_piscatoriello,_1857-61_circa,_01.JPG?uselang=cs>

Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-14] Zdroj: [online]. [cit. 2013-01-14]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Auguste_Rodin_-_Grubleren_2005-02.jpg?uselang=cs> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ilya_Repin_-_Barge_Haulers_on_the_Volga_- _Google_Art_Project.jpg?uselang=cs> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:REPIN_Ivan_Terrible%26Ivan.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mussorgsky_Repin.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Repin_selfportrait_1878.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Levitan_vesna_bolsh_voda.jpg?uselang=cs> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Levitan_Zolotaya_Osen.jpg?uselang=cs> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel_Purkyn%C4%9B_-_Snowy_Owl_-_Google_Art_Project.jpg> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel_Purkyn%C4%9B.JPG> <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Karel_Purkyn%C4%9B_- _Politizuj%C3%ADc%C3%AD_kov%C3%A1%C5%99.jpg>