Popis uživatele služeb prizmatem současné rétoriky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Vymezení předmětu statika, základní pojmy, síla, moment síly k bodu a ose Radek Vlach Ústav mechaniky těles,mechatroniky a biomechaniky FSI VUT Brno Tel.:
Etnická příslušnost Příslušnost k určité etnické skupině,národu.
Europoidní rasa Bílá rasa (také běloši, europoidní rasa) je jedna z lidských ras, která se vyznačuje světlým zbarvením kůže. Často se tak označují lidé.
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Postavení národnostních menšin v ČR učebnice str. 41
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Integrace romské komunity v Moravskoslezském.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
STÁT forma organizace lidské společnosti, která se vyznačuje sdružením obyvatel určitého území v právní celek suverenita, svrchovanost je výrazem státní.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Fuzzy logika.
Studijní obor: Sociální činnost
Národnosti Jazyky.
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
indoevropské rodiny jazykůindoevropské rodiny jazyků indoevropské rodiny jazykůindoevropské rodiny jazyků novoindické jazykynovoindické jazyky novoindické.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Teorie motivace Adéla Furiková.
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Psychologie osobnosti
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300
Drahoš Šikola Martina Stránská Lenka Slezáková
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Chyby při vnímání druhých lidí
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Subkultura Petr Machala.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
VLAST 6. ročník.
= prostředek lidské komunikace
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Etnografie a národnostní politika ČLR
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Menšina většinou znamená menší část z nějakého celku. Ve státě většinou žije jeden hlavní národ. Mezi námi žijí i příslušníci národnostních menšin. MAJORITA.
N ÁRODNOSTNÍ MENŠINY NA ÚZEMÍ Č ESKÉ REPUBLIKY Jana Hřebíčková 4.B.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
16. prosince 2015 Jednání Rady vlády pro národnostní menšiny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
ETNICKÉ SKUPINY.
Československo, Česko a Slovensko a.... Česko a Slovensko Česko a Slovensko Slováci jsou druhou nejpočetnější menšinou v ČR. Podle nejrůznějších odhadů.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
MENŠINY A JEJICH PRÁVA MGR. MICHAL OBLOUK. MENŠINY Menšina = dobře vymezená skupina osob, která se odlišuje od okolní „většinové“ společnosti Druhy menšin.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
• ETNIKUM • SPOLEČENSKÁ SKUPINA • NÁROD
Lidské rasy.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Stát Definice, funkce, typy.
Tolerance k národnostním menšinám
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Národ VY_32_INOVACE_03-46 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Stát III. Národnost, národ, etnika, majority, minority, multikulturní soužití, azylanti.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Naše vlast – Česká republika
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Národnostní menšiny, migrace
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Popis uživatele služeb prizmatem současné rétoriky

Rom endo-etnonymum; označení, jímž se označují samotní příslušníci daného etnika endo-etnonymum je možné odvodit z jazyka daného etnika Předkové Romů na půdě Indie patrně příslušeli k řadě nejrůznějších domských kast. Každá z nich měla své specifické jméno, které bylo pro její členy bližší než obecnější označení Dom. Navíc tímto jménem byly skupiny souhrnně označovány okolním obyvatelstvem a mělo tedy i částečně hanlivý přídech. Teprve po opuštění indického kulturního prostoru a po příchodu do zemí s antropologicky odlišným obyvatelstvem, vzbudila výrazná specifika u příslušníků domských skupin povědomí o společném původu. Tehdy se název Dom mohl sát pojmenováním celého postupně se tvořícího etnika.     V evropských podmínkách došlo ke změně skupinového názvu Dom na etnonym Rom. Srovnávací lingvistika tuto změnu hlásky vysvětluje tím, že indické cerebrální hlásky d, t, a dh se vlivem evropských jazyků, které je nemají, mění v dialektech evropských Romů většinou v r (Romové), v Arménii v l (Lomové), v arabském jazykovém prostředí na předopatrové d (např. syrští Domové). Převzato z knihy PhDr. Jany Horváthové Základní informace o dějinách a kultuře Romů

Cikán spisovné označení příslušníka etnické skupiny; Slovník spisovného jazyka českého jazyka (r.89) – tulák, lhář, podvodník…. exo-etnonymum; označení neromů Souhrnné označení pro skupiny etnických společenství cikáni Roma Kale Manuša Sintí Romaničel

Původ označení „cikán“ V byzantské říši (na Balkáně 11. stol.) dostali Romové pojmenování Cikáni. Gruzínský mnich nazval v roce 1068 skupinu lidí, která zbavila okolí Konstantinopole jedovatých hadů, řeckým slovem Athinganoi (z tohoto slova jsou odvozovány názvy Cikán, Zigeuner, Cygan atp.)

Kdo jsou? Hovoříme-li o Romech, pak platí, že nejpočetnější zastoupení v České republice mají Romové slovenští, kteří tvoří cca 75-85% z celkového počtu Romů u nás (procentuální údaje jsou pouze orientační). Romové nejsou jednou pospolitou skupinou, jsou rozděleni do více-méně menších institucí (rodin), vzájemně se hodnotících a kategorizujících. Tyto kategorizace jsou utvářeny ze spleti sociálních, ekonomických aj. rozdílností. V českém prostředí žijí taktéž tzv. Olaši (Vlachové) a Sinti

Vymezení rodiny – společenství Romů děd syn děd syn vnuk Hanušovští Romové Horvátovi Husákovi Fečovi Cibrikovi

Definice Roma Moravec , Š. Nástin problému sociálního vyloučení romských populací ; příspěvek sborníku "Romové" v osidlech sociálního vyloučení.  editoři Tomáš Hirt, Marek Jakoubek. Plzeň : Čeněk Aleš, 2006. 414 s.  ISBN 80-86898-76-8 : ROM Rom ve smyslu typického vzhledu. Romem v tomto smyslu je ten, kdo má například charakteristickou pigmentaci zejména vlasů a pokožky, a na základě toho je za Roma považován a/nebo se za něj považuje. „Romský antropologický typ“ jako reálná kategorie ovšem neexistuje, tak jako neexistuje třeba „český antropologický typ“. Tento význam existuje jen v myslích lidí, neodpovídá mu však (naštěstí) nic, co by bylo možné vědecky uchopit. Rom jako nositel romské kultury v antropologickém smyslu. Romem je ten, kdo byl socializován do určitého komplexního integrovaného systému hodnot, principů sociální organizace, norem, způsobů řešení problémů, atd., který odpovídá modelu romské kultury, tedy např. kultury východoslovenských osad. Rom jako příslušník romského národa. Romem je ten, kdo se cítí být příslušníkem společenství lidí, nazývajícího sebe sama romským národem, a tudíž například chápe své romství svou národnost, deklaroval ji při sčítání lidu v r. 2001, užívá např. romštinu jako znak této příslušnosti apod. Rom jako charakteristika připsaná zvnějšku. Romem je ten, kdo je za Roma považován významnou částí svého okolí (obvykle na základě znaků, zmíněných v bodě 1)). Pojmy zde používané, jako kultura, národ, národnost, osada atd. jsou bohatě objasněny, diskutovány a k tématice Romů vztaženy jinde.5 Autor nemá, vzhledem ke svému zaměření, čím by k této kulturologické koncepční diskusi přispěl, a je tak říkajíc jedlíkem pokrmu, který uvařili jiní. 3 Tento význam slova Rom zmiňujeme proto, že je patrně tím významem, který mají většinou na mysli neromové, když slovo Rom používají. Hraje však i roli v sebechápání mnoha Romů a také ve vznikající romské národní mytologii. Pro kulturologa, sociálního pracovníka nebo tvůrce sociální politiky by tato implicitně rasistická kategorie měla být relevantní právě jen proto, že ji lidé používají. Pokud ale začneme sami pojímat to, kdo je Rom, primárně na základě fyzického vzhledu, povede nás to nevyhnutelně k omylům, o nichž ještě bude řeč níže. Podrobně toto téma pojednává Marek Jakoubek ve své práci Romové: konec(ne)jednoho mýtu. Socioklub 2004 4 Tato definice vypadá jako kruhová, ale není. Vychází z toho, že pro pojetí romství jakožto příslušnosti ke kultuře je primární právě tato kultura, která je jakožto model nezávislá na svých individuálních nositelích, a je analyticky oddělitelná od jejich subjektivně vnímané identity a také od jejich etnicity (tedy kategorie, která je nejasnou a nejasně používanou směsí aspektů kultury, identity, fyzického vzhledu a dalších ingrediencí). Nejprve v našem uvažování tedy stojí romská kultura, čímž máme na mysli model kultury romských osad tak, jak ho představuje škola Mgr. Marka Jakoubka. Člověk, který byl socializován do tohoto kulturního vzorce je pak Romem ve smyslu naší definice, i kdyby měl norské jméno, fyzické rysy Japonce a považoval se za Aztéka. Tím nikomu nepředepisujeme, kdo je Rom a kdo ne. Pouze ujasňujeme, jak je užitečné toto slovo používat, máme-li na mysli kulturu. Detailní pojednání tohoto problému přináší Jakoubek, M.: Romové: konec (ne)jednoho mýtu. Socioklub 2004

Definice Roma Nemá jasné a srozumitelné hranice Není konzistentní Je pro nositele popisného společenství nesrozumitelná a tudíž i nepřijatelná Jeví se tudíž jako zcela v sociální práci nepoužitelná Dochází k zneužívání a znevažování tohoto stavu

Děkuji za pozornost Jan Husák