Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuSociologie – úvod do sociologie Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhZáklady sociologie Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace Prezentace seznamuje s sociologickým myšlením a problematikou v historii. Dále popisuje a vysvětluje myšlení vybraných autorů. Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaComte, Marx, Masaryk, Weber, konsensus, revoluce, sebevražda, sociální statika, sociální dynamika Datum STRUČNÉ DĚJINY SOCIOLOGIE
CO JIŽ ZNÁME Z PŘEDEŠLÉ PREZENTACE sociologie je věda zkoumající sociální život jednotlivců, skupin a společností můžeme ji členit na obecnou sociologii (teoretické poznatky) aplikovanou sociologii (teorie užitá v praxi) či mikro sociologie (sociologie menších skupin) makro sociologie (sociologie velkých skupin)
DĚJINY SOCIOLOGICKÉHO MYŠLENÍ problematika sociologie byla dříve součástí filosofie, společenská problematika se řešila již v starověkém (antickém) Řecku (např. Aristoteles) za praotce sociologie se považuje francouzský myslitel a socialista Saint-Simon ( ), sociologie je považována za tzv. „dědičku francouzské revoluce“
PŘÍSTUPY K SOCIOLOGII existují dva základní přístupy (východiska) k sociologické teorii (viz paradigma) A) sociální konsensus (smír) fungování společnosti na tzv. společenské smlouvě – jedinci společnosti dodržují určitá pravidla soužití (mírová a klidná cesta) B) revoluce potřeba lidového povstání, cílem je převrat ve společnosti (většinou násilnou formou)
REVOLUCE revoluce (revolvere - převracet) je povstání lidu s cílem změnit (převrátit, otočit) sociálně politický systém masy lidí cítí svou sílu ve svém množství a jednotě (přesile) nejznámější revolucí byla Francouzská revoluce ( )
Eugene Delacroix. La liberté guidant le peuple. [online] [cit ]. Dostupné z:
AUGUST COMTE (1798 – 1857) byl žák a také osobním sekretář Saint-Simona je považován za zakladatele samotného pojmu sociologie (1. pol. 19. století) založil filosofický směr – POZITIVISMUS cílem civilizace (společnosti) má být pokrok (víra ve vědu a pokrok) na společnosti viděl statické (zvyky, církev, staré hodnoty) a dynamické projevy (věda, pokrok)
KARL MARX (1818 – 1883) německý filosof, ekonom a sociolog. je zastáncem tzv. sociální REVOLUCE (třídní boj) jeho nejznámějším dílem je „Kapitál“ a „Komunistický manifest“, který napsal společně s dlouholetým spolupracovníkem F. Engelsem
SOCIOEKONOMICKÁ NEROVNOST, (TŘÍDNÍ NEROVNOST) SOCIOEKONOMICKÁ NEROVNOST, (TŘÍDNÍ NEROVNOST) a) vlastníci výrobních prostředků továrníci, bohatí lidé, třída mající peníze a moc, třída jenž vykořisťuje své zaměstnance b) proletariát vykořisťované dělnictvo, které má špatné podmínky ke své práci, za svou práci dostává minimální mzdu (přivlastnění nadhodnoty továrníky)
PŘIVLASTNĚNÍ NADHODNOTY A „SOCIÁLNÍ NŮŽKY“ PŘIVLASTNĚNÍ NADHODNOTY A „SOCIÁLNÍ NŮŽKY“ rozdíl mezi cenou vyrobení a cenou prodeje konkrétního výrobku na trhu nazval Marx jako „nadhodnotu“ podle Marxe si továrníci přivlastňují celou tuto nadhodnotu a tím vykořisťují své zaměstnance „sociální nůžky“ – rozdíl mezi bohatými (mocnými) a chudinou (dnes se hovoří o tzv. krizi středních tříd) čím více se nůžky rozevírají, tím více se prohlubuje extrém bohatí vs. chudí
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Kdy a kdo vymyslel pojem „sociologie“? 2)Kdo vymyslel pojem pozitivismus a co tento pojem značí? 3)Vysvětlete pojem sociální nůžky 4)Myslíte, že ještě dnes mají někdy dělníci stejné problémy jako „za Marxe“ foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN