Národní obrození 8. ročník.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
Advertisements

České národní obrození
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
3. ČTVRTINA 18. STOLETÍ – POLOVINA 19.STOLETÍ
České národní obrození
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
RKZ Babičková Markéta C2B.
Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Národní obrození.
Dějiny českých zemí a habsburské monarchie, metternichovský absolutismus, národní obrození Označení materiálu: VY_32_INOVACE_19_ceske_zeme_habsburska_monarchie_do_roku_1848.ppt.
České země v první polovině 19. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Etapy českého národního obrození
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
České národní obrození
Národní obrození.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Národní obrození Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
Národní obrození Začátek: 2. polovina 18. století.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
České země ve 2. polovině 18. století
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Národní obrození 8. ročník.
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Národní obrození Kateřina čížková.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
70.léta 18.století - pol. 19.století
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_07 RKZ
Národní obrození 5. ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Dualismus.
Národní obrození Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_08_Česká historie.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
České národní obrození
Transkript prezentace:

Národní obrození 8. ročník

NÁRODNÍ OBROZENÍ = snaha o emancipaci národa v českých zemích 70. léta 18. století - polovina 19. století NÁRODNÍ OBROZENÍ = snaha o emancipaci národa v českých zemích učenci se zabývali vývojem a mluvnicí jazyka studovali staré literární památky sestavovali česko - něm. slovníky zkoumali lidové umění a tradice

Proč ? - výsledky svého bádání učenci publikovali v němčině sami často česky dobře neuměli v češtině chybělo mnoho odborných výrazů chtěli, aby se to v habsb. říši hodně četlo, ale tam málokdo uměl česky

Josef Dobrovský jazykovědec, historik, vychovatel u hraběte Nostice při korunovaci Leopolda II. v Praze měl v jeho přítomnosti projev v češtině …stejně dobrý jazyk jako jiné

Václav Matěj Kramerius vydavatel vlastních novin(1791), českých nebo do češtiny přeložených knih původně syn klatovského krejčího a kostelníka

Krameriusovy c.k. vlastenecké noviny

V novinách : upozorňoval na průmyslové podnikání a učil sedláky, jak lépe hospodařit bojoval proti náboženské nesnášenlivosti vedl k vlastenectví získával dopisovatele ze Slovenska a z venkova

informoval o nových vědeckých myšlenkách otiskoval zprávy o divadle a o knihách obrovský ohlas (články žádané lidem a psané pro lid)

- střediskem vlasteneckého ruchu se stala Česká expedice = Krameriovo nakladatelství a knihkupecký podnik vydávala se díla hlavně staré české literatury vydávaly se i knihy napsané před Bílou horou překlady a úpravy cizojazyčných knih

„… prostý, patrový dům, který byl vlastencům jako hradem, kde se scházeli, radili, potěšovali, kam přicházeli věrní ze široka daleka, z celých Čech.“

Václav Thám - herec (zprvu kočovné divadlo), autor českých divadelních her, šiřitel češtiny jeden z hlavních činitelů Boudy sháněl lidi, kteří by byli schopni psát české hry - jeho osudy vylíčil Alois Jirásek v díle F. L. Věk

Josef Jungmann - jazykovědec, překladatel - v mladém věku neuměl pořádně česky… doučil se a začal pracovat na tom, aby čeština byla kvalitním literárním jazykem

oživoval dávno zapomenutá slova a vymýšlel nová… některá se neujala břinkotruhla = klavír čistonosoplena = kapesník - podílel se na založení Matice české = sdružení pro vydávání a šíření českých knih (i odborných)

František Palacký - historik, byl u založení Matice české „Dějiny národu českého v Čechách a v Moravě“

- založení Národního muzea v Čechách 1818

v této době vznikalo mnoho vlasteneckých spolků cílem učenců bylo zrovnoprávnit češtinu s němčinou je to doba, kdy tvořil a „učiteloval“ Jakub Jan Ryba

Próza : Karel Jaromír Erben Božena Němcová

Poezie : Jan Kollár Fr. L. Čelakovský

Kritika : Karel Havlíček Borovský

Padělky : v době NO se záhadně objevily 2 rukopisy : Rukopis zelenohorský z 9. – 10. století Rukopis královedvorský ze 13. století - byly označeny za padělky a padělateli byli Václav Hanka a Josef Linda

ve vlasteneckých kruzích způsobily nálezy (lyrické a epické skladby) úplné nadšení…..přesně to český národ v tuto dobu potřeboval (doklad o dávné minulosti a důležitosti našeho jazyka) byli ale i ti, kdo pochybovali (J. Dobrovský – tvrdil, že text nese stopy současné obrozenecké češtiny)

Použitá literatura : Válková, V. : Dějepis pro ZŠ 8