 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: 21.03.2013 Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_31_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU –
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Realistický román.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_43_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Kritický realismus v literatuře
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Petra Trajerová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_EVV2 Ročník: 1. Estetická a výtvarná výchova Vzdělávací oblast:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_CJL_2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Už zase skáču přes kaluže
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_10_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.03 Název pro školu: EU ČJ 03 II Název materiálu: Jaroslav Hašek Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_O8_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_CJL_1 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název Balada o Tristanovi a Isoldě Předmět, ročník
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_25_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_29_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_325_Pověsti AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_I.A.15 Název pro školu:EU ČJ 15 II Název materiálu:Božena Němcová Autor:Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací obor:Český.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_06_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_15_CJL_2 Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_09_CJL_M Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_ZSV Ročník: I. Základy společenských věd Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_ZT_TK_1 Ročník: I. Technické kreslení Vzdělávací oblast: Odborné.
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Anotace: Prezentace seznamuje s autory světové literatury V. Hugo. Žáci řeší úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr. Kajetána.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_04_CJL_L ROČNÍK: I. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_D_I Ročník: I. Vzdělávací oblast: Dějepis Vzdělávací obor:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_14_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
NázevCharlotta Brontëová Předmět, ročník Český jazyk a literatura, tercie Tematická oblast Vybraní autoři české a světové literatury z Čítanky 8 pro základní.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_10_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Eduard Petiška Český jazyk 6. ročník ZŠ
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_17_LITERATURA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Literatura 19. století Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Transkript prezentace:

 Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace, Estetické vzdělávání Vzdělávací obor: Literatura Tematický okruh: Kritický realismus Téma: Charles Dickens Metodický list/anotace: Seznámení s největšími představiteli anglického kritického realismu,Charles Dickens a jeho díla, David Copperfield, Kronika Pickwickova klubu, rozbor ukázek; určeno pro žáky 2. ročníku nebo 4. ročníku jako opakování k maturitě.

Charles Dickens : Malá Dorritka David Copperfield Oliwer Twist Kronika Pickwickova klubu William M. Thackeray : Jarmark marnosti Charlotte Brontöová : Jana Eyrová

  Prozaik  Od mládí poznává těžkou práci v továrnách  Vzdělává se jako samouk  Uznáván jako oblíbený literát  Jeho romány s dětskými hrdiny často mají autobiografické prvky Obr. 1

„„Jak jsem řekl, Davide, „pravil pan Murdstone a upjatě stočil hlavu i oči na mne, „s lítostí jsem pozoroval, že máš nevlídnou povahu. Musíš se vynasnažit, panáčku, abys svou povahu změnil. Musíme se vynasnažit, abychom ti ji změnili.“ „Nestrpím, aby ses z dětského vrtochu tomuto pokoji vyhýbal, jako by byl zamořený nákazou. Sedni!“ Křikl na mne rozkaz jako na psa a jako pes jsem poslechl. Co to pro mne bylo za muka, ta vynucená strnulost, když jsem musel hodinu za hodinou sedět v jedné pozici a bál se hnout rukou nebo nohou, aby si snad slečna Murdstonová nestěžovala na mou neposednost(neboť si na ni stěžovala při sebemenší zámince), a bál se hnout jen okem, aby v mém pohledu neobjevila nějakou nevlídnost.“(1)

 Jak byste zhodnotili vztah dospělých k Davidovi? Jak na vás zapůsobila ukázka?  Dokažte, jakými slovy jsou vyjádřeny pocity dítěte?  Prožívá hlavní hrdina období šťastného dětství? Mají něco společného postavy dalších románů?  Poznal sám autor podobný život, nebo si tyto těžké osudy dětí jen vymyslel? (autobiografické prvky, od 12 let pracoval v továrně)  Myslíte si, mohou být ještě dnes tyto romány populární u čtenářů? (i dnes jsou někde tyto příběhy určitě aktuální – otevřená otázka)

„„Tohle, „řekl tento pán, strčil si ruce do kapes a pohlédl na pana Pickwicka ledabyle přes rameno, „tohle je síňové patro.“ „Aha, „odpověděl pan Pickwick a hleděl dolů po tmavém a zaneřáděném schodišti, které zjevně vedlo k řadě vlhkých a ponurých kamenných sklepení pod zemí, „ a tohle, myslím, jsou sklípky, kde si vězňové ukládají zásobičky uhlí. Nepříjemné místo, když tam člověk musí chodit;ale řekl bych, že velmi příhodné.“ „Ano, to bych myslel, že příhodné, „odpověděl klíčník, „vždyť dole taky několik lidí docela útulně bydlí.“ „Žijí! Žijí tam dole?“ zvolal pan Pickwick. „Žijou tam dole? Ano, a hodně často tam dole taky umíraj!“odpověděl pan Roker. „A co na tom? Kdopak proti tomu něco namítá?“(2)

 Co jste se v ukázce dozvěděli o panu Pickwickovi? Pokuste se ho svými slovy charakterizovat. (P. a jeho přátelé p. Winkle, Snodgrass, Tupman, sluha Sam Weller se na svých cestách dostávají do Fleetského vězení, aby tam strávili noc; P. je naivní, jeho představy o vězení jsou nereálné)  Dickens líčí i poměry ve staré Anglii. Dokažte toto tvrzení příklady z ukázky; co je předmětem jeho satiry ? (p. Roker mu objasňuje „podstatu „ vězení, P. tomu „ nemůže uvěřit, že by tam žili lidé“)

Viděli jste už někde, i v jiné souvislosti, obrázek pana Pickwicka? Kočár tažený koňmi nebo jméno Pickwick?  (otevřená otázka) Obr. 2

 Porovnejte obě ukázky a řekněte, v čem se podle vás liší? Působí na vás stejně? (Copperfield – útrapy dětí, strohé, působí na city; Pickwick – humoristické, vtipné pointy, lehkost)  Všimněte si charakteru románů – jakou situaci zachycuje a jakým způsobem? (tragické osudy dětí – kritický, ale humorný pohled na starou Anglii)  Myslíte si, mohou být ještě dnes tyto romány populární u čtenářů? (i dnes jsou někde tyto příběhy určitě aktuální; problém opuštěných a týraných dětí – možná jen jiným způsobem; humoristický román je zdrojem informací o staré Anglii; otevřená otázka)

 Obr. 1 : GURNEY, JEREMIAH. Soubor:Gurney-dickens.jpg-Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obr. 2 : SEYMOUR, R. Soubor:The Writings of Charles Dickens v1 p64 (engraving).jpg-Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: p64_%28engraving%29.jpg  MGR. HÁNOVÁ, Eva a kol. Odmaturuj z literatury 1. Brno: Didaktis, spol.s r.o., 2004, ISBN  (2) HOFFMANN, Bohuslav. STRYALOVÁ, JAROSLAVA. Literatura pro II. ročník SŠ, Pracovní antologie textů. Praha: SPN, n. p.,  (1) SOUKAL, Josef. Čítanka pro 2. ročník SOŠ. Praha: SPN, a.s., 2001, ISBN