Elektrochemie, úvod Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-1 Obecná chemie, DUM č. 16 sexta osmiletého studia
elektrochemie, úvod Co je elektrochemie? Elektrochemie je vědní obor, stojící na rozhraní fyziky a chemie, který studuje rovnováhy a děje v soustavách, ve kterých jsou částice nesoucí náboj. Těmito částicemi mohou být ionty, včetně vodíkového kationtu nebo elektrony.
elektrochemie, úvod popište a namalujte kovovou vazbu: Kovová vazba je typická uspořádáním kationtů kovu do pravidelné krychlové mřížky, mezi těmito kationty se volně pohybují elektrony z obalů atomů kovů v podobě tzv. „elektronového plynu“. Toto uspořádání má za následek např. elektrickou a tepelnou vodivost. _ _ _____ _ _ __ __ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ ____ _ _ _ _ _ _ _ __
elektrochemie, úvod ponoření kovu do vody: H 2 O: rozdíl elektronegativit 3,5 – 2,1 = 1,4 vazba polární + _ __ vznik dvojvrstvy kov v H 2 O
elektrochemie, úvod ponoření kovu do roztoku vlastní soli: + vznik dvojvrstvy Cu v CuSO 4 Cu 2+ SO
elektrochemie, úvod - ponoření kovu do roztoku vlastní soli: vznik dvojvrstvy Zn v ZnSO 4 Zn 2+
elektrochemie, úvod ponoření kovu do roztoku vlastní soli: animace:
Typy kovalentní vazby Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (obecná chemie) Třída: sexta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-1_16 Vytvořeno: leden 2013 Anotace a metodické poznámky Pro seznámení studentů se základy elektrochemie se hodí tato prezentace. Tato kapitola je plná nových a zcela specifických pojmů a jevů. Z toho důvodu je lepší ji vysvětlit za pomocí obrázků, animací a praktických ukázek. V této prezentaci je na začátku zopakována charakteristika kovové vazby. Vznik dvojvrstev je znázorněn obrázky a na dalším slidu je odkaz na webové stránky univerzity v Iowě. Na tomto webu je několik zdařilých animací, ke kterým se dostanete stisknutím tlačítka Start, které spustí různé „activity“. Pak záleží jen na situaci, kterou zvolíte. Pozor, aktivita 4 se týká reakce HCl s kovy. Prezentaci je vhodné doplnit o několik experimentů. Nabízí se vytvoření zinkového a měděného poločlánku. Tyto poločlánky vytvoříme ponořením zinkového plíšku do roztoku síranu zinečnatého (zinkový poločlánek) a měděného plíšku do roztoku síranu měďnatého (měděný poločlánek). Vhodná koncentrace roztoků je mezi 0,1 až 0,5 mol/litr. V závěru je několik kontrolních otázek, které by měli být studenti schopni zodpovědět Pro správnou funkci prezentace je nutné připojení k internetu. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (2.díl). Brno: DaTaPrint, 1996;ISBN Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.