Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČESKÉ REPUBLIKY NOVELA ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH Navrhované změny stav k Mgr. Mgr. Vlastimil Fidler.
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Liberec, 19. května 2008.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Směrnice Rady Libereckého kraje č. 3/2006 k zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem a jím zřizovanými příspěvkovými organizacemi Liberec, 9. dubna.
Zadávání veřejných zakázek. Právní úprava zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, transponuje evropské směrnice v současnosti je v mezirezortním.
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
ZÁKON 139/2006 O koncesních smlouvách a koncesních řízeních (koncesní zákon)
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník
Studijní blok č. 4 Jana Soukopová
Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU
Veřejné zakázky Robert Páleník Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Podpora odborných praxí.
PRÁVNÍ ÚPRAVA PODLE ZÁKONA Č. 40/2004 Sb. V ÚPLNÉM ZNĚNÍ
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Evropské Aspekty Veřejných Zakázek a Koncesí Praha, Petr Wagner, DG MARKT.
Vodohospodářská infrastruktura a veřejné zakázky Vlastimil Fidler Ministerstvo pro místní rozvoj.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Veřejné zakázky na zpracování územního plánování Porada pro ÚÚP
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o veřejných zakázkách
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Veřejné zakázky Robert Páleník
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Novelizace přezkumných směrnic
Zadávání veřejných zakázek na pomezí práva soukromého a veřejného
UZAVÍRÁNÍ SMLUV O VEŘEJNÝCH SLUŽBÁCH V PŘEPRAVĚ CESTUJÍCÍCH
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník palenik@compet.cz Veřejné zakázky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Robert Páleník palenik@compet.cz

Obsah Intro - „filosofické zamyšlení“ Historie Základní principy systému ZVZ Definice veřejné zakázky Zadavatel Ekonomické dopady (studie EK) Druhy / průběh zadávacích řízení Přezkum zadávání veřejných zakázek Závěr

I. Otázky ??? Je správná a oprávněná (ekonomicky, eticky…) existence právní úpravy zadávání zakázek financovaných z veřejných rozpočtů? Neměly by mít všechny subjekty rovné postavení na trhu bez ohledu na to, jakým způsobem jsou financovány (je konkrétní nákup financován)? Proč ano/ne.

II. Historie První republika Po II. Světové válce do 1995 – NIC (EU – regulace od 70. let) Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek – založen na modelu UNCITRAL Zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách – transpozice směrnic

Základní přehled směrnic Směrnice rady 93/36/EHS (dodávky) Směrnice rady 93/37/EHS (práce) Směrnice rady 92/50/EHS (služby) Směrnice rady 93/38/EHS (sektorová) Směrnice rady (92/13/EHS a 89/665/EHS – přezkumné směrnice) „Legislativní balíček“ nových směrnic (implementace do 01/2006): 2004/18/ES (klasická) a 2004/17/ES(sektorová)

III. Principy (1) Smlouva o založení ES: článek 2 – vytvoření společného trhu článek 12 – princip nediskriminace článek 28 – volný pohyb zboží článek 43 – svoboda usazování článek 49 – volný pohyb služeb

Principy (2) Ideje Smlouvy o založení ES promítnuty do sekundární legislativy (směrnic) => základní zásady zadávaní VZ (§ 25 zákona): Princip zákazu diskriminace, Princip stejného zacházení, Princip transparentnosti. (vzájemné uznávání, proporcionalita)

IV. Definice VZ (1) 199/1994 Sb. (§ 2 odst. 1): veřejnou zakázkou se rozumí úplatná smlouva uzavřená mezi zadavatelem a vybraným uchazečem, jejímž předmětem jsou dodávky, provedení prací nebo poskytování služeb. 40/2004 Sb. (§ 6): Veřejnou zakázkou je zakázka na dodávky, služby nebo stavební práce, jejímž zadavatelem je osoba uvedená v § 2 (def. zadavatele) a u níž předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky přesáhne 2 mil. Kč. Veřejná zakázka se uskutečňuje za úplatu na základě písemné smlouvy s jedním nebo více vybranými uchazeči nebo zájemci. Návrh nového zákona: Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě písemné smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Obecně přijímaná definice neexistuje! Co znamená slovo zakázka… Proces začínající uveřejněním a končící uzavřením smlouvy. Znakem je vztah zadavatele a vybraného uchazeče (úplatnost).

Definice VZ (2) Členění VZ dle předmětu: služby, dodávky, stavební práce Členění VZ dle finančního objemu: nadlimitní, podlimitní (nad 2 mil. Kč) „Bagatelní zakázky“ do 2 mil. Kč – jen principy Postup při zadávání nad/podlimitní VZ se zásadně neliší (kratší lhůty)

Nadlimitní VZ (3) služby + dodávky (dle typu zadavatele): 130 000 € 4 098 052 Kč 200 000 € 6 305 540 Kč 400 000 € 12 611 080 Kč 600 000 € 18 916 620 Kč stavební práce: 5 000 000 € 157 638 504 Kč

V. Zadavatel (1) veřejní zadavatelé - § 2 odst. 1 písm. a) dotovaní zad. - § 2 odst. 1 písm. b) sektoroví zad. - § 2 odst. 1 písm. c) více zadavatelů dle písm. a) a b) společně

Zadavatel (2) – veřejný ČR státní příspěvková organizace územní samosprávný celek + příspěvkové organizace vyjmenovaní zadavatelé subjekty uspokojující potřeby veřejného zájmu (koncept „body governed by public law“)

Zadavatel (3) – sektorový ovládán veřejným zadavatelem nebo má oprávnění poskytující zvláštní nebo výhradní práva + vykonává relevantní činnost dle § 3 v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a telekomunikací (nové směrnice vyňaly telekomunikace a nově poštovní služby)

VI. Ekonomické dopady Podíl VZ na HDP cca 16 % (EU 15) 16 % VZ nadlimitních, tj. 2,6 % HDP EU 15 (zvýšení v „legislativním balíčku nových směrnic“ => další snížení) Vnitřní trh – vliv na růstový potenciál firem, zvyšování konkurenceschopnosti evropských producentů na celosvětovém trhu (globalizace) Efektivnost výdajů na VZ a deficity veřejných rozpočtů

VII. Zadávací řízení (1) otevřené a užší řízení – dle rozhodnutí zadavatele (základní druhy řízení) jednací řízení (s uveřejněním / bez uveřejnění) – jen při splnění podmínek stanovených zákonem (§§ 26 a 27) sektoroví zadavatelé – zadavatel může jako základní zadávací řízení využít i jednací řízení s uveřejněním

Otevřené a užší řízení (2) Otevřené řízení: mohou podat nabídku všichni dodavatelé Užší řízení: Fáze- zájemci podávají žádost o účast (prokazují kvalifikaci) Fáze – zadavatel vyzve k podání nabídky zájemce kteří splnili kvalifikaci (+ omezení počtu;5-20)

Jednací řízení s uveřejněním (3) v předchozím otevřeném řízení nebo užším řízení byly podány pouze neúplné nabídky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky (nemusí uveřejnit vyzve-li všechny uchazeče). ve výjimečných případech u stavebních prací nebo služeb, jestliže povaha rizik neumožňuje stanovit celkovou cenu předmětu předem stavební práce pouze pro účely výzkumu a vývoje a nelze je využít za účelem dosažení zisku nebo k pokrytí nákladů výzkumu a vývoje.

Jednací řízení s uveřejněním (4) První fáze obdobná jako u UŘ (žádosti o účast) K podání nabídky vyzve min. 3 Na rozdíl od OŘ a UŘ je o nabídkách možné dále jednat!!!!

Jednací řízení bez uveřejnění (5) Výjimečné případy zejm.: Technické a umělecké důvody => jediný možný dodavatel Naléhavý případ – krizový stav (objektivně, nezávisle na vůli zadavatele) Dodatečná dodávka do 3 let – potíže při provozu a údržbě Dodatečné práce/služby do 20 % ceny původní VZ a mnoho dalších….. (viz § 27)

Zadávací dokumentace (6) Vymezuje předmět veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky, včetně požadovaného množství. Zadávací dokumentace obsahuje technické specifikace předmětu veřejné zakázky. Za správnost a úplnost zadávací dokumentace odpovídá zadavatel. (pozn.: platí principy!)

Oznámení zadávacího řízení (7) Zahájení řízení dnem uveřejnění Podlimitní na centrální adrese; nadlimitní navíc v Úředním věstníku EU (Tenders Electronic Daily) Otevřené, užší, jednací řízení s uveř. Informace o předmětu, požadavcích na kvalifikaci, kritérií hodnocení nabídek… (zadavatel musí dodržet – transparentnost postupu) Jednací řízení bez uveř. – výzva k jednání

Další postup v řízení (8) Hodnocení kvalifikace Posouzení nabídky z hlediska splnění zadávacích podmínek (mimořádně nízká NC – zdůvodnění; vysvětlení nabídky) Hodnocení nabídek (kritéria v ozn.) Přidělení VZ Uzavření smlouvy Uveřejnění Zrušení VZ (§ 68) - odůvodnit

VIII. Přezkum zadávaní VZ (1) § 94: Dohled nad dodržováním tohoto zákona vykonává Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, při kterém přezkoumává zákonnost úkonů zadavatele s cílem zajistit transparentnost zadávání veřejných zakázek a dodržování zásad stejného zacházení a nediskriminace zájemců a uchazečů o veřejné zakázky.

Na návrh (2) Vyhoví – Problém vyřešen NÁVRH (10 dnů) – předchozí podání námitek podmínkou! NÁMITKY (15 dnů) Nevyhoví (zákaz uzavřít smlouvu 30 dnů ode dne obdržení námitek) ÚROVEŇ 1 – neformální řešení situace zadavatelem ÚROVEŇ 2 – formální přezkum ÚOHS

Na návrh – platby (3) Kauce - 1 % z nabídkové ceny navrhovatele, nejvýše však 1 mil. Kč (vrací se v případě úspěchu navrhovatele; jinak propadá do SR) Správní poplatek – paušál 30 tis. Kč V návrhu nového zákona jiné řešení (paušální kauce 100 tis. Kč + náklady řízení)

Ex offo (4) Řízení zahájení z vlastního podnětu ÚOHS Na základě podání fyzických/právnických osob, NKÚ, Policie ČR, dalších orgánů st. správy, monitoring masmédií Na základě provedené kontroly v sídle zadavatele (zákon o státní kontrole) Objektem VZ před i po uzavření sml.

Nástroje ÚOHS (5) Předběžné opatření (§ 100) Uloží provést nápravu (před uzavřením smlouvy) – provést znovu úkon, zrušit zadávací řízení… Sankce – pokuta do 5 % ceny VZ za spáchání správního deliktu (§ 102 odst. 1 písm. a) b) d)) Zákaz plnění smlouvy (jen odůvodněné případy) + obecný zákaz uzavřít smlouvu 30 dnů

Další instance (6) Rozklad k předsedovi ÚOHS Žaloba k správnímu senátu Krajského soudu v Brně Kasační stížnost Nejvyššímu správnímu soudu (omezeno) Ústavní stížnost (omezeno) Pravomoci EK – řízení před ESD (také předběžná otázka národního soudu)

IX. Závěr Další komplikace: Koncese na stavební práce / služby Public Private Partnerships

Zdroje mmr.cz centralniadresa.cz compet.cz simap.eu.int (portál Evropská komise) sigmaweb.org (OECD) Také: bezkorupce.cz (pozor na vnitrostátní offset)