1 Některé mýty a bludy okolo české penzijní reformy Seminář na VŠFS 10. prosince 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodová reforma, jak bude fungovat bez II. pilíře. … jistě levněji
Advertisements

7 Nezaměstnanost.
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Investiční společnosti a podílové fondy
Důchodová reforma v ČR: návrhy, modely, analýzy
Životní úroveň (II. část)
Vyplatí se pracovat? Analýza pastí nezaměstnanosti a neaktivity
Nezbytná potřeba reformy důchodového systému Jan Kordík.
Důchodová reforma ČSSD Principy a cíle Prof. PhDr. Martin Potůček, CSc. MSc.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku Tomáš Fiala katedra demografie Fakulta informatiky a statistiky VŠE Praha.
Představení sady indikátorů pro hodnocení dopadů návrhů Odborné komise pro důchodovou reformu a referenční (základní) varianty Jednání pracovního týmu.
Důchodová reforma Proč potřebujeme důchodovou reformu ? Čeho chceme reformou dosáhnout ? Jakým způsobem dosáhneme cílů reformy ?
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Předpokládaný vývoj počtu osob v produktivním a důchodovém věku
Barevný svět dluhopisů pro pokročilé Dámský investiční klub České spořitelny Jaromír Zdražil.
Demografická prognóza
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Hodnocení možností penzijních fondů v rámci penzijní reformy Autor práce: Ing. Petr Kupčík Vedoucí práce: doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. Oponent práce: Ing.
Programové cíle v sociální oblasti Bc. Tereza Bernardová místopředsedkyně strany stínová ministryně práce a sociálních věcí.
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Koncept PTJ a modelování mikrofinančních kritérií Jan Škorpík ČSA,
Moderní žena myslí na budoucnost II. Jan Diviš. Bude v ČR důchodová reforma? Demografické okénko Rok 2003 Poválečné ročníky na prahu důchod Dobrá zpráva,
Makroekonomické ukazatele
Kritéria. Makrofinanční kritéria Výdaje důchodového systému v % HDP Příjmy důchodového systému v % HDP –při aplikaci makroekonomického scénáře jsou v.
Jan Škorpík a Martin Štěpánek 3. prosince 2008 Zavedení II. pilíře povinného důchodového systému v ČR, hlavní principy a návrh řešení.
Důchodová reforma Pavel Rusý 1. Průběžnost vs. Akumulace Ekvivalence vs. Solidarita 2 Základní aspekty zajištění v důchodu Průběžný systém Fondový systém.
Varianta 2. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG. Pojistná sazba (23%) se nijak měnit nebude. II. pilíř budou provozovat reformované fondy.
Varianta 1. Popis varianty I. pilíř bude tvořit současný PAYG, do kterého poplyne 20 p.b z 23 procentní sazby pojistného II. pilíř bude tvořit nový fondový.
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Makroekonomický scénář, nástin modelů a stručná zadání variant důchodové reformy Výkonný tým Smilovice,
Vnitřní míra výnosu – souhrnný ukazatel výnosnosti důchodového systému z pohledu jednotlivce Smilovice,
Veřejné finance a penzijní systémy - klíčová východiska Státem provozovaný penzijní systém ve své stávající podobě je součástí veřejných rozpočtů váhově.
PŘEDSTAVENÍ SATUM CZECH
Důchodová reforma Vladimír Bezděk Sdružení Lípa; ; Harachov.
1 Důchodová reforma v České republice - aktuální informace - Vladimír Bezděk Praha, 3.května 2010, Smilovice.
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém Ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas.
Důchodový systém v České republice a jeho reforma zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění ve znění pozdějších předpisů.
Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Základní varianta a citlivostní analýza k makroekonomickému scénáři.
Dr. Vít Samek VMS CONSULTING, s.r.o. Vysoká škola finanční a správní 10. prosince 2007 Praha Důchodová reforma Reálné možnosti soukromých penz.systémů.
TÉMA 10 VÝDAJE NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ. Člověk se dostane v životě do nesnází, v nichž potřebuje pomoc a podporu - peněžní, věcnou i jinou POMOC může.
Financování kapitol státního rozpočtu II
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Vliv demografického vývoje na důchodový systém v ČR Ing. Lenka Fulínová.
Obsah Modely penzijních systémů Demografická situace v Evropě Penzijní reforma a EU Britský penzijní systém Situace v ČR: Práce Bezděkovy komise a současný.
Růst počtu lidí v poproduktivním věku jako zdroj ohrožení veřejných financí, formy penzijního připojištění v ČR a Evropě.
DŮCHODOVÁ REFORMA. 2 Současné hlavní problémy I.pilíře Vnímání systému jako jednozdrojově financovaného (pouze pojistné) OSVČ - platí méně než 30% vyměřovacího.
1 Důchodové pojištění. 2 Důchodové pojištění v roce 2012 Důchodové pojištění musí mít každý občan ČR Sociální pojištění se skládá ze tří složek: - důchodové.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Makroekonomické aspekty demografického vývoje doc. Ing. Miroslav Kuře, CSC., Ing. Lucie Marková, Ph.D. SVŠES.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Politika pracovního trhu
Fiskální politika Pavel Seknička.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-07
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Kolektivní investování
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Projekce veřejných příjmů a výdajů v oblasti zdravotnictví
Transkript prezentace:

1 Některé mýty a bludy okolo české penzijní reformy Seminář na VŠFS 10. prosince 2007

2 Stieglitz + Ország už před osmi lety napsali své desatero polemizující s mýty ohledně penzijních reforem ve světě I. Individuální příspěvkově definované penzijní plány zvyšují národní úspory, II. výnosová míra je vyšší u individuálních účtů, III. klesající výnosová míra průběžně financovaných systémů odráží základní problémy těchto systémů, IV. investice veřejných fondů do akcií nemají makroekonomické efekty, V. trh práce funguje lépe při existenci příspěvkově definovaných penzijních plánů, VI. dávkově definované penzijní plány podněcují k dřívějšímu odchodu do důchodu, VII. konkurence mezi různými soukromými příspěvkově definovanými penzijními plány zajistí nízké administrativní náklady, VIII. neefektivní vlády jsou důvodem pro zavedení individuálních penzijních plánů, IX. tlak na politiky hradit deficit důchodového systému ze státních prostředků je vyšší u veřejných dávkově definovaných penzijních plánů, X. investování veřejně spravovaných fondů je vždy nehospodárné.

3 Blud č. 1: Podíl ekonomicky aktivních lidí stále klesá a roste počet důchodců… Nezaměňuje se budoucnost a přítomnost?

4 Co ale říká statistika? Od srpna 2001 do srpna 2007 přibylo celkem poplatníků pojistného, což znamená nárůst o 6,4 %. Starobních důchodců bylo přitom v srpnu 2007 o více (nárůst o 4,4 %) než před šesti lety. Počet poplatníků pojistného tak roste rychleji než počet starobních důchodců.

5 Fakta tedy hovoří jinak: Žili jsme a dosud žijeme v dobách demografické hojnosti, bída teprve teď plíživě přichází…

6 Mají-li mít diskuze o reformě smysl, měly by se opírat o několik základních pilířů: 2. Důchodový systém musí být dlouhodobě finančně udržitelný To jistě, ale jde o podmínku nutnou, nikoliv postačující. Není lhostejné, zda příjmy a výdaje vybilancuji na 50 % (jako v roce 1990), nebo na 40 % (jako dnes), nebo na 20 – 25 % (jak ukazuje extrapolační prognóza)

7 Mají-li mít diskuze o reformě smysl, měly by se opírat o několik základních pilířů: 3. Není prostor pro výrazné zvyšování příjmů důchodového systému Kouzlo je i zde v detailu: Co se míní pod slovem „výrazné“? Je to + 1 p.b. za rok, za pět let nebo za 10 let? Stanovisko britské komise lordů je jasné – není možné si uzavřít kanál přílivu peněz do systému z titulu rostoucích odvodů

8 Mají-li mít diskuze o reformě smysl, měly by se opírat o několik základních pilířů: 4. Na míře solidarity musí být shoda Kouzlo je i zde v detailu: „Solidarita“ je přece historicky a regionálně proměnlivá veličina. Vysoká (mezigenerační i vnitrogenerační) bude v případě uspokojování bazálních potřeb, střední je dnes a zřejmě bude do budoucna klesat. V roce 1991 byl náhradový poměr 55 %, dnes je jen okolo 40 %. Extrémně nízká solidarita revolucionizuje, extrémně vysoká demotivuje.

9 Mají-li mít diskuze o reformě smysl, měly by se opírat o několik základních pilířů: 5. Shoda musí být i na míře mezigenerační solidarity, tj. nutno zajistit, aby po sobě jdoucí generace měly přibližně stejně vysoký (relativně) důchod. Relativně stejný důchod; Nuže dobrá, ale poměřováno k čemu? K podílu průměrného penzisty na HDP? Ke kupní síle starobního důchodu svých rodičů? K aktuální průměrné mzdě? Ke svému předchozímu pracovnímu příjmu, kdy by se tento poměr neměl výrazněji lišit od poměrů jeho rodičů?

10 Mají-li mít diskuze o reformě smysl, měly by se opírat o několik základních pilířů: 6. Dnešní početně nejsilnější ekonomicky aktivní generace nedokáže vytvářet dostatečný rezervní fond, který by spolufinancoval jejich budoucí důchody. Je to obecná vlastnost PAYG, že v zásadě netvoří rezervy. Při jeho dnešní vybilancovanosti jsou jen dvě cesty, jak zajistit trvalé přebytky: Buď zvýšit míru odvodu, či snížit náhradový poměr...

11 …a ještě sedmá teze: Buď bude povinný důchodový systém financovaný plně průběžnou metodou, nebo se diverzifikace rizik a krytí důchodových závazků do budoucna rozloží na průběžné i fondové financování prostřednictvím třípilířového penzijního systému (P.Ž., tamtéž) Zdánlivě nevinné konstatování, ale zas je ďábel v detailu: tzv. neplně průběžnou metodou se zřejmě myslí vyčlenění části průběžných příjmů (odvodů) jinam, než do důchodového účtu I. pilíře, třeba formou opt-out do II. pilíře. Ptejme se: Pokud se nezvýší míra odvodu, odvedeme peníze z I. pilíře i za cenu schodku? Jak se to shoduje se zásadou „finanční udržitelnosti“ Byl by to povinný, či dobrovolný II. pilíř? Pro zaměstnance i pro firmy? Kdo by ho spravoval, s jakými náklady a s jakou garancí? Rozšířily by dnešní penzijní fondy svou agendu i na II. pilíř, nebo by to byly jiné subjekty?

12 Děkuji za pozornost