1 Ex Libris Alma Nová generace knihovních služeb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jindřiška Pospíšilová
Advertisements

Souborný katalog ČR pod systémem ALEPH 500 Knihovny současnosti 2003 Národní knihovna ČR PhDr. Eva Svobodová – Mgr.Danuše Vyorálková Souborný katalog ČR.
V ERZE 20 SYSTÉMU A LEPH ŠKOLENÍ KLIENTA. S TRUKTURA SYSTÉMU Typy bází: Bibliografická – obsahuje bibliografické záznamy  KNA01 ostrá báze Administrativní.
Eva Filípková Co to vlastně JIB je portál umožňující vyhledávání v různých portál umožňující vyhledávání v různých českých i zahraničních.
Logo oborové brány Oborová brána MUS Václav Kapsa (NK ČR) České oborové brány – současný stav a výhled Národní technická knihovna,
ANL+ Karolína Košťálová Komise pro služby
JIB Jednotná informační brána seminář Digitální knihovna STK Praha, 9. října 2001 Martin Vojnar Jiří Pavlík Naděžda Andrejčíková.
Oborová brána TECH, tech.jib.cztech.jib.cz specifika, silné a slabé stránky oborové brány: velké množství zapojených zdrojů – knihoven i databází s přístupem.
IISPP ■ pojem definován v letech v rámci přípravy výzkumných záměrů NPÚ na roky ■ dlouhodobý projekt na vybudování nového komplexního.
Oborová brána KIV Knihovnický institut Národní knihovna Knihovnictví a Informační věda.
Studie proveditelnosti datového skladu KrÚ Vysočina - zhodnocení
Bohdana Stoklasová Národní knihovna ČR
Audit IT procesů ve FNOL
SAP Ing. Jiří Šilhán.
OD FAKULTNÍCH KNIHOVEN KE KNIHOVNĚ CENTRÁLNÍ Dana Lošťáková Knihovna UP Olomouc.
1 Martin Vojnar Indexy a uživatelé paměťových institucí IKI, 17. ledna
Jak se má tento příspěvek jmenovat ? Martin Vojnar
1 Martin Vojnar Zdroje pro vědu jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní CVTI v Bratislavě, 9. listopadu 2011.
Zpřístupnění plných textů vědeckých publikací v prostředí systému Medvik Helena Bouzková, Filip Kříž, Lenka Maixnerová, Eva Lesenková, Ondřej Horsák, Adéla.
Strategické setkání ředitelů českých a slovenských knihoven uživatelů Ex Libris - souhrn Ex Libris Group MULTIDATA Praha s.r.o.
1  Ex Libris Ltd., Internal and Confidential NISPEZ IV. konference 13. listopadu 2012 Martin Vojnar
SETKÁNÍ UŽIVATELŮ KNIH. SYS. TINLIB / T SERIES Městská knihovna Chrudim listopadu 2003.
1 Martin Vojnar Budoucnost vyhledávání je v kontextu uživatele Praha, INFORUM 2011.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
Historické fondy VKOL - ukázky
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Pro předmět Jazykový projev (2014/15) připravila Eva Cerniňáková Jabok - Vyšší odborná škola sociálně.
1 KALIKO a Primo: lokální portál knihoven v praxi Martin Vojnar
SUAleph, České Budějovice 23. dubna 2014 Martin Vojnar, MULTIDATA Praha s.r.o.
Knihovny a jejich služby (souborné katalogy) Bc. Radmila Kouřilová.
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
1 očima knihoven Martin Vojnar UKB Seminář: Primo očima knihoven.
Oborová brána TECH tech.jib.cz Seminář „Okna oborů dokořán! Proč a jak využívat oborové brány & jak dál v CPK? “ Praha, NTK PhDr. Lenka Hvězdová.
Jak se implementuje Primo v ČR Martin Vojnar, MULTIDATA Praha s.r.o.
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Souborný katalog ČR Seriály Danuše Vyorálková. Historie soupisy (první v roce 1928) lístkové katalogy (Vyhláška 110/65 Sb.) a jejich tištěné výstupy –
Souborný katalog ČR Seriály Seminář knihovníků muzeí a galerií Olomouc, Danuše Vyorálková.
1 Aplikace folksonomií v uživatelském rozhraní Jednotné informační brány Lenka Němečková Eliška Pavlásková
Bibliografická a rešeršní činnost Jednotná informační brána.
1 Martin Vojnar Elektronické informační zdroje a centrální indexy SUAleph, VUT, 6. listopadu 2012.
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
Projekt MedGate – integrace informačních zdrojů pro výzkum a vývoj v medicíně Eva Lesenková, Helena Bouzková, Jarmila Potomková, Eva Chárová MEDSOFT 2004,
Souborný katalog ČR Dana Vyorálková. Souborný katalog ČR Co je souborný katalog Kde najdete Souborný katalog ČR Co hledat v Souborném katalogu ČR Jak.
Jsou muzejní knihovny knihovnami veřejnými? Jarmila Okrouhlíková Knihovna UPM
PhDr. Stanislava Bícová, CSc. Centrum informačních a knihovnických služeb VŠE v Praze Dostupnost zahraniční literatury a elektronických informačních.
JIB Jednotná informační brána Automatizace knihoven Praha, 25. září 2001 Jiří Pavlík Bohdana Stoklasová Martin Vojnar.
JIB Jednotná informační brána a integrace heterogenních informačních zdrojů Bohdana Stoklasová Pavel Krbec Jiří Pavlík.
JIB Jednotná informační brána Automatizace knihoven Praha, 25. září 2001 Bohdana Stoklasová Bohdan Šmilauer Martin Vojnar Jiří Pavlík.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Novinky v registru digitalizace a možnosti další spolupráce RD SK ČR Helena Dvořáková, NK ČR.
Studijní informační zdroje (a jak se k nim dostat) Osnova Prezentace.
Informace o propojení služeb Souborný katalog ČR a Virtuální polytechnická knihovna informace o propojení služeb Mgr. Marcela Ouzká oddělení meziknihovních.
Digitální knihovna, systém pro tvorbu, archivaci a zpřístupňování digitálních dokumentů Jiří Polišenský.
Verze 22 systému Aleph školení klienta 1. Struktura systému Typy bází: Bibliografická – obsahuje bibliografické záznamy – KNA01 ostrá báze Administrativní.
1 Martin Vojnar Bibliografie jako nezbytná součást jednotného vyhledávaní SNK v Martine, 7. listopadu 2011.
Odbor digitálních fondů Zuzana Kvašová,
Konsorcia knihoven a knihovnické systémy pro jejich podporu Martin Ledínský Univerzita Karlova v Praze Ústav výpočetní techniky
Odbor doplňování a zpracování fondů
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Souborný katalog ČR pro veřejné knihovny Veřejné knihovny pro Souborný katalog ČR Celostátní seminář Regionální funkce knihoven 2009 Pardubice září.
Sdílená katalogizace z pohledu manažera
Oborová informační brána Musica
Registr digitalizace Registr digitalizace Helena Dvořáková
Historické fondy VKOL - ukázky
Pohled uživatele Jindřiška Pospíšilová Národní knihovna ČR
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
Jednotná informační brána (JIB)
Spolupráce se Souborným katalogem ČR v Knihovně UPM
Transkript prezentace:

1 Ex Libris Alma Nová generace knihovních služeb

2 Jak fungují dnešní knihovní systémy ? různé knihovní agendy uživatelé digitali- zace fondye-zdroje duplicitní postupy a záznamy

3 pro tištěné a fyzické fondy v oblasti tradičních služeb hlavní službou a nástrojem pro uživatele je knihovní katalog, který je úzce svázán s celým knihovním systémem Tento model je v dnešní době neudržitelný. Kde pracuje 80% pracovníků knihoven ?

4 Kdo je spokojený méně – uživatelé nebo knihovníci ? různé knihovní agendy uživatelé digitali- zace fondye-zdroje duplicitní postupy a záznamy

5 Pro knihovnu existují dvě základní úlohy, které je třeba splnit: 1. příjemné a jednoduché rozhraní pro uživatele 2. takové interní zpracování procesů, které prokáže přidanou hodnotu knihovny a obhájí její místo Bez jejich naplnění knihovna nepřežije. Co s tím lze dělat ?

6 Jak to může dopadnout, když se nic nezmění ? různé knihovní agendy Google digitali- zace fondye-zdroje duplicitní postupy a záznamy

7 Transformovat rozhraní pro uživatele na jednotné vyhledávání a dodávání. různé knihovní agendy uživatelé digitali- zace fondye-zdroje duplicitní postupy a záznamy jednotné vyhledávání a dodávání Co je třeba nejprve udělat pro koncové uživatele ?

8 každý dotaz uživatele má šanci na úspěch ve všech sbírkách sbírky knihoven jsou viditelné z webu, přítomné na sociálních sítích i na mobilním zařízení uživatele uživatelé knihovnu vnímají jako bránu do uspořádaného národního informačního prostoru příklady: ANL+ AMGK+ KALIKO Co jednotné vyhledávání umožní ?

9 Řešit problémy postupně a začít tam, kde to uživatele více bolí. Což byla ta jednodušší část. 1. příjemné a jednoduché rozhraní pro uživatele 2. takové interní zpracování procesů, které prokáže přidanou hodnotu knihovny a obhájí její místo Druhá část je o hledání nové generace knihovních služeb. Co oddělení obou základních úloh umožňuje ?

10 Nejsou lidi, nemáme čas, nejsou peníze. různé knihovní agendy uživatelé digitali- zace fondye-zdroje duplicitní postupy a záznamy jednotné vyhledávání a dodávání Proč knihovny nezavádí nové služby ?

11 Tím spíše je zapotřebí něco změnit a je třeba jít do hloubky samotného fungování knihoven. různé knihovní agendy Google digitali- zace fondye-zdroje duplicitní postupy a záznamy

12 Jaké služby by mohly knihovny zavádět ? vyhledávání a zobrazování nákup správa fondu v osobním kontextu poptávka iniciovaná uživateli podpora výzkumu společně budované sbírky s přidanou hodnotou souborný katalog a mvs vyhledávání a zobrazování služby dnes nová generace služebhráči uživatelé dodavatelé zřizovatel knihovny vědecká komunita

13 Bez ekonomického a dlouhodobě udržitelného modelu to fungovat nebude: výpočty v oblaku a síťová spolupráce (sdílení) analytické sestavy, datové služby, dolování dat přirozeně fungující konsorcium se zpětnou vazbou Žádná knihovna nedokáže tento model realizovat samostatně (ani národní). Nutné aspekty realizace změn

14 společná akvizice dokumentů (P+E+D) společné zpracování (≠ jednotné) a sdílení dat vestavěný registr digitalizace, resolver a linkování podpora ROI / TCO benchmarking čemu věnovat ušetřený čas ? Jak by měl vypadat ideální knihovní systém ?

15 Jak toho dosáhnout prakticky ? Řešení: jednotná správa

16 zpevnit a posílit stávající procesy SLOUČIT OPTIMALIZOVAT spolupracovat a ušetřit v síti INOVOVAT nabídnout nové služby Jednotná správa

17 Posílit a sloučit stávající procesy Transformovat jednotlivé systémy závislé na druhu dokumentu na plynulé postupy poskytování služeb Management Environment User Environment jednotné vyhledávání a dodávání jednotná správa akvizice dlouhodobá archivace uspokojení uživatele správa zdrojů výběr dokumentů jednotná data jednotné postupy

18 Ex Libris Alma Ex Libris Alma nabízí jednotnou správu všech druhů zdrojů, vytváří spolupráci mezi institucemi a umožňuje nasazování nových služeb s přidanou hodnotou

19 A na konec úvodní článek v Ikarovi: proč se do toho knihovny pouští: a teď vzhůru na krátké demo!