I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; Úvodní list Přepravní charakteristiky...\E:\Přednášky-TVMHD\prepravni-charakteristiky.ppt Předmět: Městská a regionální hromadná doprava Připravil: Ing. Vladislav Křivda, Ph.D.
1. Přepravní špička Přepravní špička je časový úsek, ve kterém je intenzita přepravního proudu větší než průměr sledovaného období.
Nerovnoměrnost intenzity přepravního proudu hromadné osobní dopravy hodnotíme součinitelem přepravní nerovnoměrnosti: O h,šp - počet přepravených osob v maximální špičkové hodině [osoba/h] O h,sed - počet přepravených osob v průměrné sedlové hodině [osoba/h]
Nerovnoměrnost intenzity dopravního proudu hromadné osobní dopravy hodnotíme součinitelem provozní nerovnoměrnosti: nebo i sed linkový interval dopravy v průměrné sedlové hodině [min] i šp linkový interval dopravy v maximální špičkové hodině [min] N h,šp počet vozidel v provozu na lince v maximální špičkové hodině [1/h] N h,sed počet vozidel v provozu na lince v průměrné sedlové hodině [1/h]
Pentlogram průběhu intenzity přepravního proudu na lince hromadné osobní dopravy O h,max … max. intenzita přepravního proudu; K i … konečná zastávka linky; Z i … výchozí zastávka linky
2. Přepravní vzdálenost Průměrná přepravní vzdálenost je vzdálenost, na kterou se v průměru přepraví jedna osoba. P - přepravní práce odpovídající počtu přepravených osob O [oskm], (resp. přepravní výkon [oskm/den]) O - počet přepravených osob v sledovaném městě nebo oblasti za sledované časové období v daném systému dopravy [osoba], (resp. [os/den])
3. Výměna cestujících Součinitel výměny cestujících: nebo 1 O c - celkový počet přepravených osob na 1 spoji [osoba] K - kapacita vozidla daná normální obsaditelností vozidla [místo] - součinitel využití kapacity [-] K. - průměrně přepravené množství osob [osoba] l z - provozní délka linky [km] - průměrná přepravní vzdálenost na lince [km]
4. Doba přemístění t 1 doba chůze od zdroje přemístění k zastávce hromadné osobní dopravy [min] t č doba čekání na spoj [min] t dp doba pobytu v dopravním prostředku (doba přepravy) [min] t pre doba přestupu (doba chůze a doba čekaní na spoj při přestupu [min] t 2 doba chůze od zastávky k cíli přemístění [min]
Doba chůze t 1, t 2 : - průměrná délka chůze cestujícího k nejbližší zastávce [km] V ch - rychlost chůze (pro výpočet cca 4,0 až 4,4) [km/h]
Doba pobytu v dopravním prostředku (doba přepravy) t dp : l z - přepravní vzdálenost nebo provozní délka linky [km] V c - cestovní rychlost [km/h] t j - doba jízdy na ujeté dráze [min] n z - počet zastávek na ujeté dráze [-] t z - doba zastávky (tj. doba zdržení v souvislosti se zastavením na zastávce [min]
Institut dopravy, Fakulta strojní, VŠB – TU Ostrava 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba kancelář: A-736 telefon: Závěrečný list Ing. Vladislav Křivda, Ph.D. Kontakt