Číslo a název šablony klíčové aktivity Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1989 Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada VY_32_INOVACE_17_01_04 Název materiálu Kánon Jméno vyučujícího Holoubková Olga Třída 7.A Předmět Hudební výchova Datum vytvoření 3.12.2012
Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Tématický okruh: Určeno pro: Anotace: Umění a kultura Hudební výchova Kánon 7. ročník Tento učební materiál přibližuje žákům kánon jako hudební formu. Žáci se seznámí s ukázkami slavných hudebních skladatelů.
KÁNON
Ještě si vzpomínáte, jaký je rozdíl mezi homofonií a polyfonií ? POLYFONIE mnohohlas, vícehlas = složenina dvou řeckých slov: polys – mnoho a fonos – hlas) několik hlasů zní pohromadě a všechny jsou rovnocenné, žádný není doprovodný jednohlas, stejnohlas jednu hlavní melodii doprovází ostatní hlasy HOMOFONIE
Dokážete vysvětlit, jak se zpívá kánon? zpěváci se rozdělí do dvou nebo tří skupin všechny skupiny zpívají stejnou písničku každá skupina nastupuje v jinou chvíli, vždy s určitým zpožděním
KÁNON = skladba vokální polyfonie založený na principu přísné imitace / nápodoby/ jeden hlas napodobuje melodii hlasu, který začal před ním opakování se provádí s určitým zpožděním (4 – 8 taktů) hlas, který začíná jako první, také jako první končí 1. hlas _____________________________ 2. hlas ______________________________ 3. hlas _______________________________
Znáte písničky, které se dají zpívat jako kánon? Červená se, line záře Bejvávalo Ej, padá, padá rosička Dú, Valaši, dú
RŮZNÉ DRUHY KÁNONŮ ZRCADLOVÝ KÁNON druhý hlas čteme z protější strany listu, nebo po přiložení notového zápisu kolmo k zrcadlu jde vlastně o současnou imitaci v protipohybu se společným tónem na střední lince Obr. 1
RŮZNÉ DRUHY KÁNONŮ RAČÍ KÁNON kánon v „raku” se provádí dvěma hráči tak, že jeden hráč hraje hlavní melodii běžným způsobem zleva doprava a druhý pozpátku od poslední noty zprava doleva Obr. 2
RŮZNÉ DRUHY KÁNONŮ HÁDANKOVÝ KÁNON nutí zpěváky rozluštit z neúplného zápisu nebo z doplňujících kreseb takt či interval, ve kterém se má nastoupit Obr. 3
POSLECHOVÉ UKÁZKY SLAVNÝCH KÁNONŮ Orlando di LASSO 1532 - 1594 vlámský hudební skladatel spolu s Palestrinou tvoří skutečný vrchol polyfonní hudby v 16. stol. Poslech: Echo Kánon http://www.youtube.com/watch?v=GdpzoenGDyM Obr. 4
POSLECHOVÉ UKÁZKY SLAVNÝCH KÁNONŮ Poslech: Missa Papae Marceli Giovanni Pierluigi da PALESTRINA 1525 - 1594 italský hudební skladatel a varhaník vytvořil palestrinovský styl A CAPELA = zpěv bez doprovodu hudebních nástrojů jeho skladby prosluly klidem a vyvážeností, staly se vzorem katolické chrámové hudby Poslech: Missa Papae Marceli http://www.youtube.com/watch?v=O5GtmcHZLHw Obr. 5
ZDROJE: OBR. 1 http://www.eamos.cz/amos/kat_hv/externi/kat_hv_0017/index.html OBR. 2 http://www.eamos.cz/amos/kat_hv/externi/kat_hv_0017/index.html OBR. 3 http://www.shakuhachi.cz/dilo/ukazky/ordo.gif OBR. 4 http://www.youtube.com/watch?v=GdpzoenGDyM OBR. 5 http://www.youtube.com/watch?v=O5GtmcHZLHw OSTATNÍ OBRÁZKY zdroj Microsoft office_2010, licence zakoupena školou v roce 2011 CHARALAMBIDIS, Alexandros, Zbyněk CÍSAŘ, Jiří PILKA a Dalibor MATOŠKA. Hudební výchova pro 7.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1998. ISBN 80-7235-048-X.