Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ICT.3.37 Objekty a nástroje vektorového editoru Vytvořeno: Ověřeno: Třída:3.OA, 3.VE
Objekty a nástroje vektorového editoru Vzdělávací oblast:Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích Předmět:Informační a komunikační technologie Ročník:3. Autor:Bc. Aleš Přikryl Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:počítač, dataprojektor Klíčová slova:vektorový editor, obrys objektu, výplň objektu Anotace:Materiál rekapituluje rozdíly mezi rastrovou a vektorovou grafikou, rozvíjí pojem vektorová grafika, seznamuje žáky s jejími výhodami a používanými programy. Definuje základní objekty vektorové grafiky a jejich vlastnosti (výplň, obrys).
Bitmapová vs. vektorová grafika
[1] bitmapový obrázek vektorový obrázek
[2]
Vektorová grafika
obrázek složen ze základních, přesně definovaných útvarů – body – přímky, křivky – kružnice, elipsy, mnohoúhelníky výsledný obrázek – skládačka z mnoha geometrických obrazců
Výhody vektorové grafiky obrázek lze libovolně zmenšovat nebo zvětšovat beze ztráty kvality s každým objektem v obrázku lze pracovat odděleně menší paměťová náročnost obrázku než při použití rastrového zápisu
Nevýhody vektorové grafiky složitější pořízení obrázku překročí-li složitost grafického objektu určitou mez, začne být vektorová grafika náročnější na operační paměť a procesor než grafika bitmapová nehodí se na zápis složitých barevných ploch – například fotografie
Využití vektorové grafiky počítačová sazba ilustrace diagramy počítačové animace
Vektorový grafický editor proprietární – Adobe Illustrator – CorelDRAW svobodný – Inkscape cape_Logo.svg
Inkscape – svobodný vektorový editor [3]
Vektorové objekty
Základní objekty Obdélník Elipsa Úsečka Další geometrické tvary Další objekty: např. text a rastrový obrázek
Základní vlastnosti objektů výplň objektu (výplň, barva výplně, vzorek, šrafování, textura…) obrys objektu (šířka a druh čáry, barva, příp. zakončení)
Opakování
1. Základní vlastnosti objektu jsou: a)tvar a velikost b)objem a obsah c)obrys a výplň
2. Základní objekty vektorové grafiky jsou: a)čára, elipsa, pixel b)úsečka, obdélník, elipsa c)obdélník, čtverec, čára
3. Mezi výhody vektorové grafiky nepatří: a)objekty lze libovolně zvětšovat nebo zmenšovat b)s každým objektem lze pracovat odděleně c)obrázek lze snadno pořídit, např. pomocí fotoaparátu
Správné odpovědi
1. Základní vlastnosti objektu jsou: a)tvar a velikost b)objem a obsah c)obrys a výplň
2. Základní objekty vektorové grafiky jsou: a)čára, elipsa, pixel b)úsečka, obdélník, elipsa c)obdélník, čtverec, čára
3. Mezi výhody vektorové grafiky nepatří: a)objekty lze libovolně zvětšovat nebo zmenšovat b)s každým objektem lze pracovat odděleně c)obrázek lze snadno pořídit, např. pomocí fotoaparátu
Použité zdroje Vektorová grafika. Wikipedie: Otevřená encyklopedie [online]. [cit ]. Dostupné z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.
Použitý obrazový materiál [1]Nil Einne. Orc - Raster vs Vector comparison. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [2]Althepal. Example of vector graphics versus bitmap graphics. Wikimedia [online]. [cit ]. Dostupné pod licencí Public Domain z: [3]GROSBERG, Michael. German screenshot of Inkscape 0.47 with an example image displaying a Lamborghini Gallardo. Wikimedia [online]. [cit ].Dostupné pod licencí Creative Commons z: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.