ZMĚNY ATMOSFÉRICKÉHO TLAKU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.10 Název pro školu:
Advertisements

ATMOSFERICKÝ TLAK AUTOR: Natálie Svobodová Vlll. třída.
ČLOVĚK A JEHO VZTAH K PROSTŘEDÍ
SADA č. VIII Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA VIII_ČJS, DUM 11 Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Člověk a jeho svět Název: Co vím.
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
SLUNCE Přírodověda 5.ročník Gabriela Mikulková 2012.
Mechanické vlastnosti plynů.
ATMOSFÉRICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Šíření zvuku prostředím
Hustota II. Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , únor.
POTÁPĚNÍ, VZNÁŠENÍ SE A PLOVÁNÍ TĚLES V KAPALINĚ
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Elektromagnetické záření 1. část
ÚČINKY GRAVITAČNÍ SÍLY ZEMĚ NA KAPALINU
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
HYDROSTATICKÝ TLAK Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Dýchací soustava - opakování
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V KAPALINĚ
Změny atmosférického tlaku (Učebnice strana 138 – 139) Atmosférický tlak přímo vyplývá z hmotnosti vzduchu. Protože se množství (a hustota) vzduchu nad.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
EU - 07 – 24 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Skalský. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Změny atmosférického tlaku
ZEMĚ VE VESMÍRU 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
TLAK PLYNU V UZAVŘENÉ NÁDOBĚ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
PLOVÁNÍ NESTEJNORODÝCH TĚLES
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM VODA, VZDUCH, PŮDA
Tlak – výroba barometru Pracovní činnosti 6. třída
Využití jaderného záření
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ ATMOSFÉRA ZEMĚ
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Elektromagnetické záření 2. část
VZTLAKOVÁ SÍLA PŮSOBÍCÍ NA TĚLESO V ATMOSFÉŘE
Metodický list Pořadové číslo:VY_32_INOVACE_II.C.12 Název pro školu:EU CH 12 Název materiálu:Ochranné pomůcky Autor:Mgr. Lukáš Kubíček Vzdělávací obor:Chemie.
Jaderné reakce Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , duben.
Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody. Podnebné pásy-test Rozmanitost přírody.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Atmosféra VY_32_INOVACE_00_ATMOSFÉRA autor: Helena Nováková
POVRCH KRAJINY Vlastivěda Pro 4.ročník Gabriela Mikulková 2012.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
Pavel Vlček ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_357
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Transformátor a jeho užití
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Měření fyzikálních veličin – Měření objemu
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (2. část)
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Zemská kůra pevnin a oceánů
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ
Test: Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
Magnetické pole Země Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Opakované měření délky Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , prosinec.
Měření objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Mechanické vlastnosti plynů
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Denisa Trubirohová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_36_ Závislost elektrického odporu na vlastnostech.
Transkript prezentace:

ZMĚNY ATMOSFÉRICKÉHO TLAKU Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55

PROČ JE ATMOSFÉRICKÝ TLAK NA VRCHOLU HORY V URČITÉM ČASE MENŠÍ NEŽ V JEJÍM ÚPATÍ? S ROSTOUCÍ NADMOŘSKOU VÝŠKOU ATMOSFÉRICKÝ TLAK KLESÁ nad místy s větší nadmořskou výškou je tloušťka vzduchové- ho obalu menší také hustota vzduchu je zde menší [obr1]

Změny atmosférického tlaku s výškou: NEJVĚTŠÍ atmosférický tlak je u HLADINY MOŘE asi 1 013 hPa ve výšce asi 5,5 km je tlak poloviční než u hladiny moře ve výškách do 1 km platí: VYSTOUPÍME-LI O 10 m VÝŠE, JE TLAK NIŽŠÍ O 100 Pa=1 hPa [obr2] [obr3]

GRAF: Závislost atmosférického tlaku 𝑝 a na výšce h: Závislost tlaku vzduchu na nadmořské výšce

TABULKA: Závislost atmosférického tlaku 𝑝 a na výšce h: 𝒉/𝐤𝐦 𝒑 𝐚 /𝐡𝐏𝐚 -1,00 1 130 2,00 795 8,00 356 -0,500 1 070 3,00 701 9,00 307 0,000 1 010 4,00 616 10,0 264 0,500 955 5,00 540 15,0 121 1,00 899 6,00 471 20,0 55,2 1,50 846 7,00 410 30,0 11,5 zdroj: tabulky pro ZŠ – F9

VÝŠKOMĚRY jsou aneroidy (tlakoměry) upravené tak, že na stupnici místo hodnot atmosférického tlaku udávají přímo nadmořskou výšku užití: základní vybavení v letadlech udávají tzv. ABSOLUTNÍ VÝŠKU letadla, tj. výšku nad hladinou moře v letadle najdeme i výškoměry založené na jiném principu – udávají tzv. RELATIVNÍ VÝŠKU letadla, tj. výšku nad terénem [obr4] [obr5]

JE AMOSFÉRICKÝ TLAK NA URČITÉM MÍSTĚ BĚHEM ČASU STÁLE STEJNÝ? NA STEJNÉM MÍSTĚ SE ATMOSFÉRICKÝ TLAK BĚHEM ČASU MĚNÍ je to důsledek neustálého pohybu vzduchu v atmosféře, změny jeho teploty a vlhkosti výkyvy jsou poměrně malé, v rozsahu 935 hPa −1 055 hPa

PŘEDPOVĚDI POČASÍ: SESTAVUJÍ SE PODLE POVĚTRNOSTNÍ SITUACE tj. údaje o stavu atmosféry, např. o atmosférickém tlaku na různých místech našeho státu, o poloze oblastí vysokého a nízkého tlaku a jejich přemísťování velký význam pro zemědělství, letectví, autodopravu, lodní dopravu, některé sporty, např. horolezectví, lyžování

NORMÁLNÍ ATMOSFÉRICKÝ TLAK 𝑝 n stanoven mezinárodní dohodou přesně: 𝑝 n =101 325 Pa=1 013,25 hPa při výpočtech zaokrouhlujeme na 101 kPa důvod zavedení: některé fyzikální vlastnosti látek, např. hustota, teplota varu kapalin, … závisejí na tlaku aby bylo možno srovnávat jejich hodnoty pro různé látky, byl zaveden 𝑝 n , při němž se jejich hodnoty v tabulkách udávají

Příklad: Jaká tlaková síla vznikne tlakem 100 kPa na plochu 1 cm 2 ? Těleso o jaké hmotnosti by tuto sílu vyvolalo? Řešení: 𝑝=100 kPa=100 000 Pa 𝑆=1 cm 2 =0,000 1 m 2 𝐹= ? N, 𝑚= ? kg 𝑝= 𝐹 𝑆 → 𝐹=𝑝∙𝑆 𝐹=100 000∙0,000 1 N=10 N 𝐹 g =𝑚𝑔 → 𝑚= 𝐹 g 𝑔 = 10 10 kg=1 kg

Rozbor výsledku příkladu: NA 1 cm 2 ZEMSKÉHO POVRCHU (TEDY I NA NÁS) PŮSOBÍ TLAKOVÁ SÍLA 10 N (TJ. ZÁVAŽÍ O HMOTNOSTI 1 kg) lidské tělo je těmto podmínkám přizpůsobené bez problémů snáší i zmnohanásobení této tlakové síly (např. potápěči) lidské tkáně a tělní tekutiny jsou velmi málo stlačitelné, tlakové zněny nejsou proto doprovázeny významnými změnami objemu, které by vedly k jejich poškození hlavní riziko nesouvisí se zvýšením okolního tlaku, ale s procesem jeho snižování zdrojem rizika mohou ale být tělní dutiny naplněné plynem plyny při poklesu tlaku expandují a mohou přilehlé tkáně poškodit př. potápěči – plicní barotrauma (prasklá plíce) – při příliš rychlém vynořování [obr6] Zdroj: http://vnuf.cz/sbornik/prispevky/16-03-Bochnicek.html [obr7]

Otázky a úlohy: Zůstává hodnota tlaku na aneroidu umístěném v kabině lanovky při jízdě z Liberce na Ještěd stejná nebo se mění? Odpověď zdůvodněte. Údaj na aneroidu se mění, hodnota tlaku klesá, protože s rostoucí nadmořskou výškou atmosférický tlak klesá. [obr8]

Otázky a úlohy: Dvě hory mají stejnou nadmořskou výšku 1 254 m. Naměříme na jejich vrcholech ve stejném čase stejný atmosférický tlak? Můžeme, ale nemusíme. Atmosférický tlak se totiž během času na určitém místě mění. Je to důsledek neustálého pohybu vzduchu v atmosféře, změny jeho teploty a vlhkosti.

Otázky a úlohy: Podle tabulky uvedené dříve v tomto článku určete atmosférický tlak: 1 km pod hladinou moře při hladině moře ve výšce 2 km ve výšce 5 km ve výšce 10 km. Určete podíl atmosférického tlaku v případech b) a d). Odpověď: 1 130 hPa 1 010 hPa 795 hPa 540 hPa 264 hPa 𝑝𝑜𝑑í𝑙= 1 010 540 =1,87≐2 Tlak je přibližně dva krát menší.

Otázky a úlohy: Dopravní letadla létají ve výšce asi 10 km nad Zemí. Proč jsou kabiny letadel vzduchotěsně uzavřené a uměle se v nich udržuje přiměřený tlak vzduchu? V této výšce je atmosférický tlak asi jen 264 hPa. Toto není tlak, na který je náš organismus přizpůsoben a ve kterém jsme zvyklí žít. [obr9]

Otázky a úlohy: Lze pomocí aneroidu přibližně určit výšku budovy? Pokud ano, popište postup. Ano, lze. Využijeme zákonitosti, která platí přibližně do výšky 1 km, a to, že atmosférický tlak se zmenšuje na každých deset metrů asi o 100 Pa. Na aneroidu tedy odečteme hodnotu tlaku v nejnižším místě budovy a poté v nejvyšším místě budovy. K těmto hodnotám zjistíme odpovídající hodnoty nadmořské výšky a nakonec tyto hodnoty odečteme. Získáme tak přibližnou výšku budovy. [obr10]

Otázky a úlohy: Vysvětlete, proč skafandry používají potápěči i kosmonauti. Odpověď: obojí se brání před jiným tlakem, než na který je zvyklý náš organismus potápěči – ve skafandru je udržován menší tlak (normální) než okolní – tlak ve velkých hloubkách vody je příliš velký kosmonauti – ve skafandru je udržován větší tlak (normální) než okolní – ve vesmíru žádný tlak není [obr11] [obr12]

Zdroje: [obr1]: http://www.techmania.cz/edutorium/data/fil_0946.gif [obr2]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:See_waves.jpg [obr3]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uria_lomvia_2.jpg?uselang=cs [obr4]: http://en.wikipedia.org/wiki/File:3-Pointer_Altimeter.svg [obr5]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AltimeterLNAGT.jpg [obr6]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Scuba_diving_elba.jpg [obr7]: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Eisklettern_kl_engstligenfall.jpg [obr8]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hotel_horsk%C3%BD_Je%C5%A1t%C4%9Bd_(Liberec)_1.JPG [obr9]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dreamliner_render_787-8.JPG [obr10]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EMPIRE_STATE_BUILDING_2011.jpg [obr11]: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:US_Navy_070130-N-4124C-030_Navy_Diver_2nd_Class_Ryan_Steinkemp,_of_USS_Safeguard_(ARS_50),_steadies_himself_on_a_dive_platform_during_at-anchor_dive_operations.jpg [obr12]: http://en.wikipedia.org/wiki/File:ACES_STS-130.jpg KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7.ročník základní školy. 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol. s r.o., 2004, Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-265-1.