Úvod do studia psychologie osobnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Psychologie osobnosti
Osobnost člověka z pohledu psychologie
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
OSOBNOST.
Sigmund Freud zkoumání kreativity z hlediska tvořivé osobnosti
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Psychologie osobnosti a jejího vývoje
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Sociální etika 2 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 2 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Psychologie osobnosti
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Úvod do studia psychologie osobnosti PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Humanistická a existenciální psychologie
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Osobnost Přednáška 4 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.
teorie oboru ošetřovatelství
Psychologie osobnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Humanistická a existenciální psychologie
Sociální psychologie.
Úvod do psychologie II. přednáška
Dějiny psychologie současná psychologie.
Základní směry v psychologii
Dějiny psychologie 8 Neobehaviorismus.
Transkript prezentace:

Úvod do studia psychologie osobnosti

Psychologie osobnosti Obecná psychologie x Psychologie osobnosti x Psychoterapie

Psychologie osobnosti Dvě rozdílné cesty: zkoumání jednotlivých složek osobnosti: temperament, charakter, sebepojetí, motivace… pohled na osobnost prostřednictvím koncepcí různých autorů behaviorismus – Watson, Skinner,… psychoanalýza – Freud, Jung, Adler, Horneyová,… humanistická – Roger, Maslow

Definice osobnosti Co je to osobnost? Osobnost v laickém slova smyslu – „…osobnosti Superstar jsou rychlokvašky…“ „Václav Havel je osobnost“ V psychologii osobnosti je osobností každý: „Osobnost je uspořádaný systém psychických i fyziologický funkcí jedince, které jsou v neustále interakci s prostředím. Tento systém má cíl, směřuje k seberealizaci jedince“

Definice osobnosti (Smékal, 2002) Osobnost je jednotná psychofyziologická celost, integrace dynamických vztahů mezi biologickými (konstitučními) a sociálními momenty. (K.Gotschaldt) Každý člověk je v určitých ohledech jako všichni ostatní, jako někteří lidé, jako žádný jiný člověk. (A. H. Murray) Osobnost je integrovaný, k seberealizaci směřující systém psychických a psychofyziologických funkcí individua, které jsou v neustálé interakci s prostředím. (P. Říčan) Osobnost je konečný produkt našeho systému zvyků. (J. B. Watson)

Definice osobnosti (Smékal, 2002) Osobnost je konvergencí všech podstatných kulturních tendencí v psychice. Čím kulturnější člověk je, tím méně může být jedinečnou osobností. (Vernon) Osobnost nezáleží na vlastnostech, ale ve způsobu jejich spojení. (Peters) Osobnost je to, čím se jeden člověk odlišuje od druhého z hlediska kvantitativního i kvalitativního. (H. J. Smith) Osobnost je sumou psychickýcch reakcí člověka na mínění, které má o něm jeho okolí. (Ch. H. Cooley)

Tři pilíře utváření osobnosti Biologické faktory (vliv na vlohy, temperament) Sociální faktory (charakter…) Sebeutváření ( moje vlastní cesta, sebevýchova, sebeurčení) Věčná otázka: Co má největší vliv na utváření osobnosti?

Biologické a sociální faktory Výzkumy dvojčat – výchova x genetika Rasové teorie – biologická podmíněnost některých složek osobnosti

Psychoanalýza, neopsychoanalýza Sigmund Freud Vědomí x předvědomí x nevědomí Struktura osobnosti ID – je iracionální, princip slasti EGO – je racionální, princip reality SUPEREGO – princip dokonalosti Intrapersonální konflikty id versus ego, id versus superego, ego versus superego Obranné mechanismy – slouží pro ochranu ega před myšlenkami, které jsou zraňující, úzkost vyvolávající. Vytěsnění, sublimace, regrese, fixace… C. G. Jung, A. Adler, K. Horneyová, H. S. Sullivan, E. Fromm, E. Erikson, …

Behaviorismus, neobehaviorismus Otec behaviorismu J. B. Watson „…Dejte mi tucet zdravých dobře rostlých dětí a vlastní specifický svět, v němž bych je vychovával, a já vám ručím za to, že z každého z nich vychovám specialistu podle objednávky: lékaře, právníka, umělce, vedoucího prodejny, ba dokonce i žebráka a zloděje, bez zřetele k jeho vlohám, sklonům, tendencím, schopnostem, zájmům a výbavě jeho předků…“

Behaviorismus, neobehaviorismus Důraz na chování, viditelné projevy organismu. Reakce (jednání) člověka je funkcí prostředí (stimulu) a osobnosti (black box). Ivan P. Pavlov Teorie klasického podmiňování – nepodmíněný x podmíněný podnět. Clark L. Hull, B. F. Skinner Rozvíjeli teorii podmiňování, zamýšleli se nad zamezením vyhasnutí podmíněné odezvy. John Dollard, Neal E. Miller Zabývali se procesem učení, vymezovali jeho složky.

Humanistická psychologie Abraham Maslow, Carl R. Rogers Opozice vůči behaviorismu i proti „pudovým“ silám psychoanalýzy. Zdůraznění svobody a individuality. Optimistický pohled na organismu, může být moudřejší než vědomí. Vůle k seberealizaci, mohou jí být postaveny překážky. Sebepojetí – názor člověka na sebe sama (pozitivní, zhodnocující nebo negativní, znehodnocující). Je formováno rodiči a dalšími významnými osobami. Nepodmíněné kladné přijetí, upozorňování na chyby v chování x na chyby v člověku. Kongruence – shoda mezi prožitky přítomnými v organismu a tím, jak jsou symbolizovány v já.

Názor na lidskou povahu Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Názor na lidskou povahu Psychoanalýza negativní Behaviorismus neutrální Humanistická psychologie pozitivní

Je chování svobodné nebo determinované? Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Je chování svobodné nebo determinované? Psychoanalýza determinované Behaviorismus Humanistická psychologie svobodná volba

Základní motivy Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Základní motivy Psychoanalýza sex a agrese Behaviorismus popudy různého druhu Humanistická psychologie sebeaktualizace

Struktura osobnosti Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Struktura osobnosti Psychoanalýza id, ego, super ego Behaviorismus zvyky Humanistická psychologie self (jáství)

Role nevědomí Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Role nevědomí Psychoanalýza maximalizovaná Behaviorismus prakticky neexistující Humanistická psychologie minimalizovaná

Vývojový důraz Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Vývojový důraz Psychoanalýza psychosexuální stádia Behaviorismus kritické situace, učení – identifikace a imitace Humanistická psychologie vývoj obrazu sebe sama

Bariéry osobního růstu Psychoanalýza Behaviorismus Humanistická psychologie

Bariéry osobního růstu Psychoanalýza nevědomé konflikty, fixace Behaviorismus maladaptivní zvyky, patologické prostředí Humanistická psychologie podmínky hodnoty, inkongruence

Paradigmata v psychologii osobnosti W. Stern rozlišil dvě základní paradigmata v psych. osobnosti: Nomotetické (generalizující) – snaží se formulovat obecné principy a zákony, vystihuje to, co je společné všem lidem, ztrácí se zřetel k individualitě. Idiografické (individualizující) – snaží se popsat jedince, vystihnout jedinečné. Cvičení – vymyslet příklady nomotetických a idiografických tvrzení, které popisují lidské chování, jednání, prožívání.

Teoretická psychologie osobnosti Co je to osobnost Z čeho se skládá = struktura osobnosti Jak spolu tyto komponenty souvisí Jak se osobnost mění v průběhu ontogeneze Jak osobnost funguje = dynamika osobnosti Jak je možné osobnost poznat Jaké jsou poruchy osobnosti

Praktická psychologie osobnosti Jakou osobností je tento člověk Jak se bude tento člověk chovat v takové a takové situaci Jak bude tento člověk řešit daný úkol Proč je tento člověk takový, jaký je Jak se bude utvářet osobnost tohoto člověka, když na něj budou působit takové a takové podmínky, okolnosti

Folková psychologie = laická, lidová psychologie, implicitní psychologické teorie Východiska folkové psychologie: Člověk disponuje značným množstvím sdílených znalostí o světě, které mu umožňují anticipovat události a být v interakci s druhými lidmi. Lidé mají obecně tendenci hledat a nacházet kauzalitu ve vztazích mezi prvky událostí. Souvisí s tzv. common sense = zdravým rozumem, laickým, selským rozumem. Do laického rozumu patří naše implicitní znalosti, vědomosti o jednotlivých oblastech světa a života (různé obory – fyzika, chemie…psychologie).

Folková psychologie Jak se vytváří vědomosti laické psychologie? pozorování chování druhých lidí pozorování vlastního chování a prožívání zobecnění postřehů o lidském chování zobecnění postřehů o vlastnostech osobnosti a o lidské psychice Popularizace poznatků vědecké psychologie ovlivňuje vývoj folkové psychologie!!!

Cvičení Pokuste se ve skupinkách vymyslet několik rozdílů mezi vědeckou a folkovou psychologií. Co je to zásadní, v čem se liší?

Folková x vědecká psychologie Zabývá se jen tím, co je nutné nebo naléhavé pro život společnosti Mentální logika – promítání mimoracionálních postupů do zpracování informací Běžný jazyk, pojmy se nedefinují Idiografická Normativně zabarvená Singularismus – rozpory mezi poznatky se nelibě nesou Všestranné systematické studium předmětu bádání Postupy, jejich norma je dána formální logikou Přesné vymezení pojmů, definice Nomotetická Nehodnotící Pluralistická

Kde hledat další informace? Literatura: Victor J. Drapela: Přehled teorií osobnosti Milan Nakonečný: Psychologie osobnosti Pavel Říčan: Psychologie osobnosti Vladimír Smékal: Pozvání do psychologie osobnosti