Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuKomunikace – asertivní komunikace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, gymnázium Vzdělávací oblastspolečenskovědní Vzdělávací obor79-41-K/41 Gymnázium, M/01 Ekonomika a podnikání Tematický okruhSociologie a komunikace Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, let Anotace Prezentace popisuje základy asertivní komunikace a manipulace. Dále informuje, jak se v praxi ubránit manipulaci. Vybavení, pomůckyProjektor na prezentaci, osobní počítač, laserové ukazovátko Klíčová slovaManipulace, marketing, sekty, asertivita, asertivní desatero Datum KOMUNIKACE – ASERTIVNÍ KOMUNIKACE
POJEM ASERTIVNÍ KOMUNIKACE (JEDNÁNÍ) obecně je asertivita definována jako schopnost či dovednost prosazovat vlastní názor, stanovisko nebo zájem jednoduše se dá také popsat jako sebeprosazení
Andrew Salter (1914 – 1996) Andrew Salter je považován za průkopníka asertivity rozvinul metodu tzv. asertivního tréninku původně se jednalo o psychologickou (psychohygienickou) metodu foto: autor
POJEM „MANIPULACE“ je snaha jedné či více osob (či organizace) o působení na myšlení druhé osoby či více osob za určitým účelem foto: autor
MANIPULACE PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ 1) Přímá, také nátlaková manipulace manipulátor „obchází“ vůli manipulovaného přímo manipulovaný si zřetelně uvědomuje, že musí udělat něco, co nechce často k této manipulaci dochází při jednání z pozice moci či autority (například rodič vůči dítěti, učitel vůči žákovi, policista vůči občanovi, monopol vůči zákazníkovi atd.)
2) nepřímá, také taktizující manipulátor obchází vědomí manipulovaného skrytě ten si není vědom, že se momentálně děje něco, co je pro něj nevýhodné typické pro jednání z pozice podřízené autority Například - dítě obchází zákaz rodiče, žák opisuje při zkoušce, občan hraje „hloupého“ při kontrole dopravní policie atd.
OSOBNOST MANIPULÁTORA (JAK JEJ POZNAT) většinou je egocentrikem rád přenáší zodpovědnost ze sebe na druhé rád a často navozuje u oběti pocit viny na konkrétní otázky odpovídá většinou neurčitě a nejasně často mění své postoje podle situace a podle osoby, s níž právě komunikuje zpochybňuje kvality druhých, nenápadně druhé kritizuje a soudí, hovoří o nich s despektem a taktizuje raději komunikuje nepřímo, přes třetí osobu, telefonicky, písemně apod.
KDY A KDE K MANIPULACI DOCHÁZÍ koncertysektykázánípolitikamarketingvztahy
ASERTIVNÍ DESATERO jedná se o deset pravidel asertivního jednání, to je základem a pomůckou proti manipulaci zároveň jedince učí „co je asertivní jednání“ foto: autor
ASERTIVNÍ desatero viz přiložený pracovní list foto: autor
AKTIVIZAČNÍ OTÁZKY PRO ŽÁKY 1)Vysvětli pojem manipulace 2)Jak vnímáš pojem asertivita? 3)Mohou nás manipulovat média? foto: autor
ZDROJE A PRAMENY DVOŘÁK, Jan. Odmaturuj! ze společenských věd. Aktualiz. vyd. 1. Brno: Didaktis, c2008, 256 s. Odmaturuj!. ISBN Mikuláštík, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. vyd. 1. Havlíčkův Brod: Grada 2003, 368 stran. ISBN