7.1 Stěhování národů, Barbarské státy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Advertisements

36.1 Obsahy složitějších obrazců
FRANCKÁ ŘÍŠE Z materiálu sestavil a přeložil: Mgr. Vít Zahradníček.
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
Elektronická učebnice - II
Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Stěhování národů a barbarské státy
Raný středověk 5. – 11. století
Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
Vytváření středověké evropy
Jaké téma podle vás budeme dnes probírat?
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_DEJ299 Jméno autora:Mgr. Karel Šonka Třída/ročník1. ročník.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Raný středověk (Stěhování národů)
Časové vymezení pojmu středověk Stěhování národů
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Stěhování národů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Elektronická učebnice - II
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Francká říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Zánik římské říše Petr Machala.
Franská říše.
83.1 Skloňování zájmen, druhy
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
Elektronická učebnice – II
Elektronická učebnice - II
Doba římská Germáni Zdroj:
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - II
Francká říše.
3.1 Periodizace dějin hudby
Elektronická učebnice - I
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
29.1 Pamětné sčítání a odčítání do 1000
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
77.1 Desetinná čísla se třemi desetinnými místy
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
Středověk Stěhování národů Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0102.
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
22.1 Násobení a dělení číslem 1 a 10 – násobení číslem 1
KŘESŤANSTVÍ a jeho rozšíření po středověké Evropě.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
EU peníze středním školám
Stěhování národů Pojmem stěhování národů se obvykle označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (tzv. barbarských kmenů a jejich skupin), které probíhaly.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
BYZANTSKÁ ŘÍŠE.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Stěhování národů Zánik římské říše.
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_02
Francká říše.
Stěhování národů Zánik římské říše.
Transkript prezentace:

7.1 Stěhování národů, Barbarské státy Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.1 Stěhování národů, Barbarské státy Přeci podle germánského kmene Vandalů, který roku 455 dobyl velkou část Itálie a vyplenil Řím. Pro jednání osob, které svévolně poškozují a ničí cizí majetek, se vžilo označení VANDAL. Od čeho/koho je toto jméno odvozeno? Vandalové? Germáni? Pojďme si o nich zjistit něco bližšího. Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.2 Co již víme? Germáni především zemědělci žijící na sever od římské říše Římané jim bránili ve vstupu na své území změna situace po vpádu Hunů do Evropy Attila, přezdívaný Bič Boží, nejmocnější z Hunů Hunové asijští kočovníci změnou klimatu donuceni k přesunu za lepšími pastvinami r. 375 vpád do Evropy předcházela je pověst krutých válečníků strach z nich uvedl evropské národy do pohybu = stěhování národů

7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? barbar = slovo napodobující nesrozumitelnou řeč, „brblání“; Řekové tak označovali všechny, jejichž jazyku nerozuměli; přejato Římany pro všechna etnika žijící mimo hranice římské říše (znak kulturní nadřazenosti Římanů); dnes označení pro nekulturního, hrubého nebo špatně vychovaného člověka barbarské státy = státy vznikající v průběhu 6. a 7. století na území bývalé římské říše - vytvořeny germánskými kmeny říše Ostrogótů říše Langobardů říše Vizigótů říše Vandalů říše Burgundů říše Franků Germáni oporou moci vládců vojsko (velmoži i řadoví svobodní bojovníci) přijetí křesťanství, oblékání a stravování dle římských zvyklostí

7.4 Co si řekneme nového? Říše Vizigótů Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.4 Co si řekneme nového? Říše Vizigótů území jihozápadní Galie, poté Hispánie (dn. Španělsko) počátkem 8. st. říše dobyta Araby Říše Franků průnik do Galie již od 3. st. po zániku západořímské říše z části Galie Chlodvíkem vytvořeno jádro Franské říše Chlodvík původně pohanem, poté přijetí křtu od papeže více viz DUM D8 Říše Ostrogótů v Itálii převzali vše po Římanech sídlem Ravenna nejvýznamnější panovník: Theodorich Veliký v pol. 6. st. poraženi Byzancí Říše Vandalů po porážce od Vizigótů založili království v severní Africe nejmocnější král: Geiserich r. 455 vyplenili Řím Říše Langobardů po r. 568 říše v S Itálii v 8. st. střet s Franky odkazem koruna, kterou byli korunování římští císaři

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.5 Procvičení a příklady „Zatím se daleko po gótských kmenech šířila zvěst o tom, že se ze zastrčeného kouta vynořil nevídaný dosud druh lidí a vyvrátil a zničil všechno kolem dokola jako lavina či smršť z vysokých hor. Když se v té době otevřely závory našich hranic a barbarská cizina chrlila houfy ozbrojenců jako Etna řeřavý popel a když krušné chvíle vyžadovaly organizátory, veleznámé svými záslužnými činy, veleli vojenským posádkám lidé ničemní.“ Ammianus Marcellinus, římský historik řeckého původu Co mohou znamenat krušné chvíle? Jak se nazýval nevídaný druh lidí, který vpadl do Evropy z Asie?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.6 Něco navíc pro šikovné „Každý svobodný muž, který má 4 obdělávané lány jako své vlastnictví nebo léno, je povinen sám se vyzbrojit a osobně se účastnit tažení proti nepříteli – buď se seniorem, nebo se svým hrabětem. Kdo vlastní pouze tři lány, tomu má být přidán člověk, který má jeden lán, a tento je mu povinen poskytnout pomoc, aby mohl za oba odejít na výpravu. Kdo má dva lány, tomu je třeba druhého, který má také dva lány, a jeden z nich je povinen táhnout na nepřítele.“ nařízení Karla Velikého o vojsku, konec 8. st., Franská říše Po zániku západořímské říše se v nástupnických státech přestala používat jako hovorový jazyk latina. Někde se z jejích místních nářečí vyvinuly jazyky románské, jinde se prosadily jazyky germánských dobyvatelů. Najdi státy, v nichž se dnes hovoří románskými a germánskými jazyky. Podle jaké jednotky se organizuje franské vojsko? Kdo má povinnost odejít do války? Každý, kdo vlastní 4 lány, bude vyzbrojen od panovníka?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 7.7 CLIL Attila (? – 453), frequently referred to as Attila the Hun, was the ruler of the Huns from 434 until his death in 453. He was leader of the Hunnic Empire, which stretched from the Ural River to the Rhine River and from the Danube River to the Baltic Sea. During his reign he was one of the most feared enemies of the Western and Eastern Roman Empires. He crossed the Danube twice and plundered the Balkans, but was unable to take Constantinople. He also attempted to conquer Roman Gaul (modern France), crossing the Rhine in 451 and marching as far as Aurelianum (Orléans) before being defeated at the Battle of the Catalaunian Plains. Subsequently he invaded Italy, devastating the northern provinces, but was unable to take Rome. He planned for further campaigns against the Romans but died in 453.

7.8 Test znalostí Mezi tzv. barbarské říše nepatří … Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.8 Test znalostí Mezi tzv. barbarské říše nepatří … a/ Frankové. b/ Ostrogóti. c/ Vandalové. d/ Byzanc. Kmen z Asie, který r. 375 vpadl do Evropy, se nazýval … a/ Byzantinci. b/ Hunové. c/ Burgundi. d/ Vandalové. Germánský kmen, který vyplenil Řím, se jmenoval … a/ Langobardi. b/ Vizigóti. d/ Frankové. Římané všechny cizince označovali jako… a/ cizáky. b/ anonymy. c/ vandaly. d/ barbary. Správné odpovědi: d c b Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.9 Použité zdroje, citace Kol. autorů, Dějepis 7. Středověk a počátky nové doby. Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň, Fraus 2009, s. 12 - 13. Obrázky z databáze klipart. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Heinrich_Leutemann,_Pl%C3%BCnderung_Roms_durch_die_Vandalen_(c._1860%E2%80%931880).jpg (slide 1) http://www.prvnia.xf.cz/nitra/germanske_stehovani2.JPG (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Atilla_fl%C3%A9au_de_dieu.jpg (slide 2) http://www.zkola.cz/zkedu/pedagogictipracovnici/kabinetspolecenskychvedaumeni/metodickematerialyvyukoveprogramy/vyukovematerialyzdejepisu/21315.aspx (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Theodorich_Ostrogot.jpg (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hunnen.jpg (slide 5) http://82.114.195.35:90/Vyuka/Jel%C3%ADnek%20Tom%C3%A1%C5%A1/3.%20RO%C4%8CN%C3%8DK/evropa%20jazyky%20mapa.jpg (slide 6) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Attila_Museum.JPG (slide 7)

7.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 7.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2013 Ročník 7. ročník Klíčová slova Stěhování národů, Hunové, Germáni, Frankové, Gótové, Vandalové, Langobardi. Anotace Prezentace vysvětluje pojem stěhování národů a následné utváření tzv. barbarských říší na území bývalé západořímské říše.