Klasifikace poruch chování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
rizikové chování Škola:
Neurózy, psychózy, rané poruchy
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Vybrané aspekty psychické zátěže učitelů PhDr. David Michalík, Ph.D.
Etopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Diagnostika. Hodnotíme:  Závažnost, dlouhodobé přetrvávání  Poruchy chování ve vztahu k rodině  Poruchy chování vázané na činnost v partě  Poruchy.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Poruchy příjmu potravy
SYNDROM TÝRANÉHO DÍTĚTE
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Interrupce jako trauma
Emoce ve sportu Agresivita
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Šikana Zdroj: .
Sledování bipolárních pacientů
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Deprese Diagnostika a léčba
Sociální patologie SCPT SCPA
SCHIZOFRENIE schizein (σχίζειν, "rozštěpit„), fren- (φρήν, φρεν-; "mysl") Anna Křemenáková, V7A.
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
AGRESE JAKO PRODUKT ZÁVISLOSTI
Internalizované poruchy chování
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Základy speciální pedagogiky Etopedie Rizikové a protektivní faktory vzniku poruch chování Mgr. Jarmila Matochová,
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Psychotické poruchy Jaké konkrétní poruchy lze zařadit mezi psychotické poruchy ? Jaké jsou základní symptomy psychotických poruch ? Co jste slyšeli.
Mgr. Marika Kropíková.  Řešení záškoláctví je složitý proces, při kterém jsou zainteresovaní pedagogové, zaměstnanci státní správy a orgány činné v péči.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Rodina se závislým partnerem Vypracovala: Barbora Šindelková Kamila Vébrová.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Poruchy osobnosti.
SPLBP_ZSE ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY ETOPEDIE Projevy dítěte s PCHE.
Agresivita ve sportu Doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Poruchy chování, poruchy emocí a sociálních vztahů a jiné neorganické poruchy v dětství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_ZV_1_5E_NEC_06_FOBIE.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
P ORUCHY PŘÍJMU POTRAVY ANOREXIE, BULIMIE, Z ÁCHVATOVITÉ PŘEJÍDÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám.
Domácí násilí ©Manová Pavla, Bc.. Domácí násilí je fyzické, psychické anebo sexuální násilí mezi blízkými osobami, ke kterému dochází opakovaně v jejich.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Sociálně-patologické jevy u dětí a mládeže Pojem patologie Sociální deviace Sociální kontrola (vnější, vnitřní – formální/neformální)
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Číslo v digitálním archivu školy
Mgr. Kateřina Lojdová 6. lekce: Problémový žák Mgr. Kateřina Lojdová
Terminologie etopedie
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
PEDOPSYCHIATRIE - obecná část
Stres a jeho zvládání.
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Klasifikace poruch chování Obrázek převzat z: https://osha.europa.eu/en/topics/ds/materials/new-old-clp-pictograms-magnified

I. MEDICÍNSKÉ hledisko Klasifikace vychází z MKN 10.revize z roku 1993 1) hyperkinetické poruchy (F90) 2) poruchy chování (F91) 3) smíšené poruchy chování a emocí (vázány na citovou labilitu)(F92) 4) emoční poruchy (F93) 5) poruchy sociálních funkcí (F94) s. 250 manuál Převzato z: http://www.alescenek.cz/detail-zbozi/aplikovana-psychologie-56:1:3/dusevni-poruchy-a-poruchy-chovani-mezinarodni-klasifikace-nemoci--70051.html

II. DIMENZIONÁLNÍ hledisko • poruchy chování • osobnostní problémy, psychické problémy • nevyzrálost • socializovaná agrese dimenzionální klasifikace se užívá v psychiatrii a ve speciální pedagogice v anglosaských zemích pracuje s dimenzí projevů chování sleduje, jaký stupeň poruchy odpovídá daným projevům chování, jaká je hloubka poruchy, jak je chování jedince výrazné a odlišné od běžného chování užívá statistické metody, jako např. faktorovou analýzu vyhodnocuje shluky více aspektů chování ve vzájemných souvislostech je postavena na 2 posuzovacích škálách chování   PCHE se dělí do 4 skupin podle základních vzorců v chování dětí a mladistvých:  porucha chování charakteristické verbální nebo fyzickou otevřenou agresí, ničením věcí, negativismem, nezodpovědností, vzdorovitým chováním, odmítáním autority  osobnostní problémy, psychické problémy zahrnuje úzkostné chování, uzavřenost je charakteristické přehnanou úzkostí, sociální uzavřeností, izolací, stydlivostí, sensibilitou nevyzrálost chování je charakteristické roztržitostí, problémy s pozorností, pasivitou, denním sněním, leností, pomalostí socializovaná agrese typické chování zahrnující skupinovou agresi, loupeže, záškoláctví a identifikaci s delikventní skupinou zařazení jedince do některé ze skupin závisí na převaze vzorců chování a jejich intenzitě musíme počítat s tím, že jedinec s poruchou chování mívá problémy ve více oblastech, pouze jejich intenzita se může lišit Převzato z: http://www.profibeauty.cz/content/15-pruvodce-prodluzovanim-vlasu

Klasifikace ASEBA EXTERNALIZOVANÉ PORUCHY CHOVÁNÍ Porušování norem a pravidel Agresivní chování Nedostatek pocitu viny při špatném chování, lhaní, podvádění, krádeže Ničení cizího majetku, odmítání poslušnosti ve škole, rvačky, vyhrožování INTERNALIZOVANÉ PORUCHY Depresivní symptomy projevů s úzkostným chováním Uzavřenost s depresivními projevy Psychosomatické potíže Plačtivost, pocity zbytečnosti, neschopnosti, tematizace sebevraždy, ustrašenost, úzkostnost Málo se raduje, svěřuje, nešťastný, smutný, depresivní, bez zájmu, nezapojuje se Závratě, bolesti hlavy, nevolnosti, častá únava NESESKUPENÉ DIMENZE Sociální problémy Psychické problémy Problémy v pozornosti Osamělost, pocity zneužívání, žárlivost na vrstevníky, neoblíbenost Ulpívavé myšlení, divné myšlenky, chování Nesoustředěnost, neklid, impulzivita, špatné školní výkony

III. SOCIÁLNÍ hledisko • porucha chování se sociálním základem - disociální chování • asociální porucha chování • porucha chování antisociálního rázu, delikvence Sociální klasifikace   sociální dimenze je základním měřítkem pro diagnostiku poruchy orientuje se na charakter konfliktu se sociálním prostředím, ve kterém jedinec žije porucha chování se sociálním základem poruchy chování, které se projevují nebo jsou důsledkem narušení výchovného procesu nebo širších sociálních vztahů disociální chování chování, které se dá zvládnout přiměřenými pedagogickými postupy za pomoci odborníků formou poradenské nebo ambulantní terapeutické péče mohou být reakcí na nevhodné výchovné postoje a nepochopení dospělých  asociální porucha chování porucha chování, která má výrazný dopad do sociálních vztahů jedince chování neodpovídá mravním normám společnosti, nedosahuje však ještě úrovně ničení společenských hodnot bývá vázána na starší školní věk, může být záležitostí patologickou porucha chování antisociálního rázu, delikvence chování, kterým jedinec porušuje právní normy společnosti, ve které žije uvědomované protispolečenské chování kriminálního charakteru, činy porušující zákonné nebo jiné normy chování je namířeno proti společenským normám, proti společnosti vyznačuje se nejvyšší mírou společenské nebezpečnosti a nejvyšším stupněm narušenosti chování je trestně stíhatelné jako přestupky nebo trestné činy vykazuje značnou míru recidivy, bývá spojeno s výraznou agresivitou a motivováno úsilím škodit jedinci s antisociálním chováním si dopady svých činů uvědomují delikventní děti a mladiství trpí často dalšími emocionálními poruchami a poruchami chování Převzato z: http://vtipy7.blog.cz/1101/bart-simpson; http://www.postavy.cz/hadak/; http://pt.simpsons.wikia.com/wiki/Nelson_Muntz

IV. ŠKOLSKÉ hledisko • poruchy chování vyplývají z konfliktu - záškoláctví, lhaní, krádeže • poruchy chování spojené s násilím - agrese, šikana, loupeže • poruchy chování související se závislostí Školské klasifikace poruch chování   třídění poruch chování do 3 základních oblastí, kritériem je charakter chování, který se poruchou projevuje porucha chování vyplývající z konfliktu - záškoláctví, lhaní, krádeže poruchy chování spojené s násilím - agrese, šikana, loupeže poruchy chování související se závislostí - toxikomanie, závislost na automatech z pedagogického pohledu je nezbytné mít na paměti, že porucha emocí a chování ovlivńuje možnosti rozvoje, vzdělávání i pracovního zařazení, proto je nutné poskytnout těmto jedincům kompetentní podporu s cílem co nejmenšího omezení v jejich perspektivách

V. klasifikace MYSCHKERA • poruchy chování s externími vlivy agrese, hyperaktivita, porucha pozornosti, impulzivita • poruchy chování s interními vlivy strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku • nezralé sociální vztahy snížení schopnosti koncentrace, infantilní chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost • socializovaná delikvence násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů repektuje školské i psychiatrické hledisko a rozděluje PE a PCH do 4 skupin:   1. PCH s externími vlivy – agrese, hyperaktiviy, porucha pozornosti, impulzivita 2. PCH s interními vlivy – strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku 3. Nezralé soc. vztahy – snížení schopnosti koncentrace, infantilní chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost 4. Socializovaná delikvence - násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů