7.1 Hustota látky Co je těžší, 1 kilogram železa nebo 1 kilogram peří?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Advertisements

34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Elektronická učebnice - II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Téma: Fyzikální veličiny – hustota
Hustota Hustota látky (Učebnice strana 86 – 89)
Měření fyzikálních veličin – Hustota
23.1 Mechanická energie a její přeměny
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Elektronická učebnice - I
31.1 Druhá a třetí mocnina Úkol:
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
29.1 Síť a povrch kolmého hranolu
Elektronická učebnice - II
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
26.1 Obsah obdélníku Tatínek chce koupit nový koberec tvaru obdélníku.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo smlouvy: 4250/21/7.1.4/2011 Číslo klíčové aktivity: EU OPVK 1.4 III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění.
Hustota LC.
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Ú VODNÍ HLAVIČKA Doplň číslo lab. práce Ú KOL 1: Z OPAKUJ ZÁKLADNÍ POJMY 1) Co je to hustota? odvozená fyzikální veličina, která určuje hmotnost látky.
16.1 ZLOMKY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
59.1 Objem jehlanu, kužele, koule
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU –10-1
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Fyzika 6.ročník ZŠ Fyzikální veličina H u s t o t a Creation IP&RK.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
VÝPOČET HMOTNOSTI Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_2_Výpočet hmotnosti Téma: Fyzika.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co bude plavat? Co bude plavat na hladině a co ne? PROČ?
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
F YZIKA Hustota látky Vypracoval: Lukáš Karlík. H MOTNOST RŮZNÝCH LÁTEK Co je těžší kilogram peří nebo kilogram železa? Jsou stejně těžké. Mají však stejný.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Určování hustoty látek Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Svatava Juhászová; datum: Název:
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Interaktivní procvičování hustoty
Hustota a její měření.
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Fyzika hrou-opakování I.
Objem tělesa Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Hustota-odvozená fyzikální veličina
zpracovaný v rámci projektu
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
Animovaná hodina fyziky na téma: hustota látky
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Elektronická učebnice - I
Fyzika hrou-opakování I.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Elektronická učebnice - I
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

7.1 Hustota látky Co je těžší, 1 kilogram železa nebo 1 kilogram peří? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.1 Hustota látky Co je těžší, 1 kilogram železa nebo 1 kilogram peří? Samozřejmě 1 kilogram je 1 kilogram, ale člověk někdy odpoví: železo. Odpovídá totiž na jinou otázku – Co má větší hustotu, železo nebo peří? Větší hustotu má železo. Pojem hustota souvisí s hmotností tělesa a také s jeho objemem. Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku, nebo neštovice? Autor: Mgr. Hana Jirkovská

7.2 Co už umíme? hustota osídlení – zeměpis: počet obyvatel na 1 km2 Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.2 Co už umíme? hustota osídlení – zeměpis: počet obyvatel na 1 km2 hustota dopravy – např. informace o dopravě v televizi: množství aut na určité silnici v určitém čase hmotnost tělesa – kolik těleso váží, z jakého množství látky je jednotky hmotnosti a jejich převody objem tělesa – jaký prostor těleso zaujímá jednotky objemu a jejich převody

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.3 Nové pojmy hustota – fyzikální veličina, značka (řecké písmeno ró), základní jednotka je kg/m3 Hustota představuje hmotnost tělesa o jednotkovém objemu, např. 1 cm3 nebo 1m3. Hustotu látky vypočteme, když hmotnost tělesa dělíme jeho objemem. jednotky hmotnosti – kg/m3 (čti kilogram na metr krychlový), g/cm3, kg/dm3, … Převod mezi hlavními jednotkami hustoty: : 1000 x 1000

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.4 Výklad nového učiva 1) Různé krychličky o stejném objemu, např. 1 cm3, mají různou hmotnost. Důvodem je, že jsou z jiných látek. Různé látky mají různou hustotu. 2) Hustota je pro každou látku charakteristickou vlastností, je vždy stejná. Proto ji můžeme najít v Tabulkách pro ZŠ. 3) Výpočet hustoty Petr přinesl kovovou desku tvaru kvádru o rozměrech 10 cm, 3 cm a 2 cm. Z jakého je kovu, jestliže má hmotnost 510 g? Zápis úlohy: Řešení: m = 510 g V = x cm3 = y g/cm3 V = a . b . c V = 10 . 3 . 2 V = 60 cm3 = m : V = 510 : 60 = 8,5 g/cm3 = 8500 kg/m3 Hustota látky je 8 500 kg/m3. Deska je z mosazi.

7.5 Procvičení a příklady 1) Hodnoty hustot z tabulek: 3) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.5 Procvičení a příklady 1) Hodnoty hustot z tabulek: 3) V Mrtvém moři je voda o hustotě 1350 kg/m3. Kolik váží jeden litr obyčejné vody, mořské vody a vody v Mrtvém moři? Řešení: 1 l obyčejné vody ………….… 1 kg 1 l mořské vody ………..... 1,025 kg 1 l vody v Mrtvém moři … 1,350 kg Najdi hustotu zlata. 2) Křemenný oblázek má objem 12 cm3 a hmotnost 30 g. Urči hustotu křemene. Řešení: = m : V = 30 : 12 = 2,5 g/cm3 Křemen má hustotu 2,5 g/cm3.

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.6 Něco navíc pro šikovné Stejnorodé těleso – těleso celé z jednoho druhu látky. U nestejnorodých těles počítáme s průměrnou hustotou. 1) „Tady máš klíč z oceli a odměrku s vodou. Zjisti mi hmotnost klíče,“ říká tatínek. „Odměrkou se měří objem a ne hmotnost,“ diví se Jakub. Zjistil, že klíč má objem 4 cm3. Jak postupoval dál? Řešení: Hustotu oceli najdeme v tabulkách – 7,8 g/cm3. Hmotnost tělesa vypočteme, když hustotu látky vynásobíme jeho objemem m = 7,8 . 4 = 31,2 g Odpověď: Hmotnost klíče byla 31,2 g. 2) Které těleso na obrázcích je z látky s větší hustotou? Odpověď:

7.7 CLIL – The density Vocabulary Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Physics 7.7 CLIL – The density Vocabulary density - hustota voyager - mořeplavec weight - hmotnost sail – plavit se volume - objem adventurer - dobrodruh balsa tree - balza sail across - přeplout raft - vor raft´s company - posádka voru Norwegian - norský travel - urazit vzdálenost Thor Heyerdahl´s voyage The balsa tree has the smallest density of all wood, about 150 kg/m3. It is used by some nations, for example in Africa, to produce the rafts. Also Norwegian voyager and adventurer Thor Heyerdahl built his raft from balsa tree. He sailed across Atlantic ocean in the year 1947. He proved that it was possible to travel from South America to Polynesia with the raft. His raft´s company (six people) traveled 6680 km.

7.8 Test znalostí 1. 3. 2. 4. Značka hustoty je: Hustota vody je asi: Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1. 3. 2. 4. Značka hustoty je: Hustota vody je asi: b) a) d) m . V h 900 kg/m3 1 100 kg/m3 1 000 g/cm3 1 000 kg/m3 Hustotu vypočteme, když … Najdi chybný převod. hmotnost dělíme objemem. hmotnost násobíme objemem. objem dělíme hmotností. nelze vypočítat. 7,8 g/cm3 = 7 800 kg/m3 2 700 kg/m3 = 2,7 g/cm3 13 500 kg/m3 = 13,5 g/cm3 8,9 g/cm3 = 89 000 kg/m3

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.9 Použité zdroje, citace Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6. ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 1998. Tesař, Jáchim: FYZIKA 1 PRO ZŠ, SPN, 2007. Obrázky: Kolářová, Bohuněk: FYZIKA PRO 6.ROČNÍK ZŠ, Prometheus, 1998, s. 107. Tesař, Jáchim: FYZIKA 1 PRO ZŠ, SPN, 2007, s. 39. Bohuněk: SBÍRKA ÚLOH Z FYZIKY PRO ZŠ 1. DÍL, SPN, 1992, s. 24. http://pctuning.tyden.cz/navody/upravy-modding/11854-pimp_my_computer_6-lets_dance_12?start=2 http://www.svatebnidekorace.cz/pericka/1934-pstrosi-peri-3ks.html http://www.lidovky.cz/praha-zazila-dopravni-kolaps-tunely-musely-byt-uzavreny-pzn-/ln_domov.asp?c=A101101_103423_ln_domov_mev http://www.rockresearch.co.nz/blog/2009/03/10/the-science-of-crowds/ http://santroch.blog.idnes.cz/c/158513/Vzpominacek-6-rijna-Thor-Heyerdahl-a-Kon-Tiki.html http://bydlimlepe.cz/kuchyn-snu/nakup-kuchyne-na-klic/ http://www.knk.cz/index.php?nid=4928&lid=CZ&oid=727525&epc=E211G4.52 http://www.chovatelskepotreby.eu/teraristika/dekorace-a-ukryty/koreny-vetve-a-kameny/3541/kremenne-oblazky-lestene-barevny-mix-1kg-21984.htm http://www.novinky.cz/koktejl/120239-zapomenuty-chlapec-stravil-sest-hodin-v-mrtvem-mori.html http://members.marticonet.sk/llaukova/kri_hustota.htm

7.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Fyzika 7.10 Anotace Autor Mgr. Hana Jirkovská Období 07 – 12/2012 Ročník 7. ročník Klíčová slova Hustota, jednotky hustoty, výpočet hustoty látek, tabulky hustot Anotace Prezentace popisující fyzikální veličinu hustotu, její jednotky a jejich převádění, postup výpočtu a hledání hodnot v tabulkách.