Války o dědictví španělské

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
Advertisements

Války o španělské dědictví ( )
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Sloupcová sazba a oddíly
Alfons Mucha Název školy
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Nástup Habsburků Dějepis 2. stupeň
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
STUDENÁ VÁLKA 50. – 60. léta 20. století
Od Karla V. po Filipa II. Nizozemské povstání
Zemětřesení Název školy
Francie Ludvíka XIV. Název školy
Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Základní typy monarchií
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
změny v důsledku kolonizace; merkantilismus
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Habsburkové na českém trůně
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Španělsko v 16. století a vzestup Nizozemí
Národy světa Název školy
Středověk v českých zemích Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor PhDr. Ivan Semela.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Socioekonomická geografie
Ich und mein Computer Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Vývoj hranic ČR v čase Název školy
Etapy českého národního obrození
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Kočovní Maďaři a vznik uherského státu
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Hospodářská a zahraniční politika Ludvíka XIV. Mgr. Žaneta Janečková Dějepis Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Symbolismus Název školy
Karel VI. a pragmatická sankce
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Socioekonomická geografie - opakování
Francie po 30leté válce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Funkcionalistický Zlín
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Matyáš Bernard Braun Název školy
Geometrická abstrakce
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století.
Test číselné soustavy Název školy
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Válka o španělské dědictví
Transkript prezentace:

Války o dědictví španělské Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Války o dědictví španělské Označení DUM VY_32_INOVACE_11_1_08 Autor Mgr. Miroslav Flieger Datum 30.3.2013 Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Dějepis Tematický okruh Novověk Ročník 2. ročník gymnázia, sexta www.zlinskedumy.cz

Postupný úpadek Španělska V 16. století bylo Španělsko nejmocnějším státem s nejrozsáhlejšími koloniemi, hovoříme o „říši, nad níž slunce nezapadalo“, kam patřila území v Jižní a Střední Americe i Asii. Španělské přístavy Cádiz, či Sevilla patřily mezi nejvýznamnější překladiště zboží, které putovalo z a do kolonií. V 17. století však pozice španělských Habsburků slábly, roku 1640 se osamostatnilo Portugalsko, roku 1648 došlo k definitivnímu odtržení mimořádně vyspělých Spojených nizozemských provincií. Následovaly ataky Angličanů a Holanďanů na další zámořské državy španělského krále (Jamajka, Malajsko, Cejlon), které skončily jejich ztrátou. [1] Posledním Habsburkem na trůnu Španělska byl Karel II. (1665-1700)

Vymření španělské větve Habsburků Posledním Habsburkem na španělském trůnu byl Karel II., který nebyl ideálně disponován pro vládnutí, navíc neměl potomky. Jeho všeobecně akceptovaným nástupcem měl být Josef Ferdinand Bavorský, který ale roku 1699 náhle zemřel. Roku 1700 umírá i Karel II., bez potomků a jasného nástupce. Zájem o trůn mají rakouští Habsburkové i Francie. V této situaci se nejlépe zorientoval nejvýznamnější protivník Karla II., král Francie Ludvík XIV., který intrikami prosadil na španělský trůn svého vnuka (a synovce Karla II.) Filipa z Anjou. Španělé toto přijímají a roku 1701 je korunován jako Filip V. [2] Josef Ferdinand Bavorský, následník Karla II. na španělském trůnu

Válka o dědictví španělské Hrozící propojení velmocí Francie a Španělska však dalo vzniknout koalici Anglie a Habsburka Leopolda I., který chtěl španělský trůn pro svého mladšího syna Karla. K této koalici přistoupilo i Holandsko. Na straně Francie pak byla většina Španělska, Bavorsko a Savojsko. Válka vypukla roku 1701 a trvala do roku 1714. Po smrti Leopolda I. se roku 1705 stal císařem jeho syn Josef I., který byl schopným vládcem a reformátorem. Situaci dosti zkomplikovalo Josefovo onemocnění neštovicemi, které roku 1711 ukončilo jeho život. Na jeho místo nastoupil mladší bratr a právě kandidát na španělský trůn Karel VI. Hrozící možnost vzniku rakousko-španělského spojení změnila postoj dosavadních habsburských spojenců. [3] Císař Josef I.

Utrechtský a Rastattský mír Roku 1713 uzavřely v Utrechtu Anglie a Holandsko mír s Francií, která garantovala, že nedojde k personální unii mezi Francií a Španělskem. O rok později se v Rastattu sešli zástupci Francie a Rakouska, oba vynikající válečníci, Claude de Villars a slavný turkobijec princ Evžen Savojský. Sjednali mír, který který ukončil válku o dědictví španělské. Bourboni získali trůn Španělska, Habsburkové Španělské Nizozemí, Sardinii, Milánsko, Neapolsko a další území na Apeninském poloostrově. Hodnotíme-li výsledky Války, nejvíce získala Anglie, utkání Francie a Habsburků můžeme hodnotit jako nerozhodné. [4] Princ Evžen Savojský

Otázky a úkoly 1. Interpretujte zažitý výraz „ říše, nad níž slunce nezapadalo“. 2. Na obraze Karla II. popište typický rys tváří rodu Habsburků: 3. Proč byla smrt Josefa I. důvodem ke změně postoje dosavadních spojenců rakouských Habsburků? 4. Můžeme hodnotit výsledky Války o španělské dědictví z pohledu rakouských Habsburků spíše jako úspěch, nebo jako neúspěch?

Internetové zdroje (obrázky): [1] ANONYM. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Charles_II_%281670- 80%29.jpg [2] VIVIEN, Joseph. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:JosephFerdinand.jpg [3] NEZNÁMÝ AUTOR. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Joseph_I,_Holy_Roman_Emperor .jpg [4] KNELLER, Godfrey. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 16.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Godfrey_Kneller_Eugen_von_Sav oyen_1712.jpg

Literatura: Čornej Petr, Čornejová Ivana, Parkan František: Dějepis pro gymnázia a střední školy. SPN, Praha 2001. ISBN 80-7235-152-4. Kol. autorů: Dějiny evropské civilizace, díl II. Paseka, Praha Litomyšl 1995. ISBN 80-7185-011-X. Vlnas, Vít: Princ Evžen Savojský. Paseka, Praha Litomyšl 2001. ISBN 80-7185-380-1 Národní Galerie v Praze. 2001. ISBN 80-7035-262-0.