Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Literatura Tematická oblast: Česká a světová literatura po r Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová Téma: Poválečná světová próza – Německo Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_LIT 4.50
Anotace VY_32_INOVACE_LIT Prezentace slouží k představení poválečné německé prózy reagující na syndrom viny v německé literatuře. Uvádí a charakterizuje hlavní literární témata a literární Skupinu 47. Představuje dva německé autory: G. Grasse a H. Bölla. Závěr je věnován rozboru ukázky z čítanky.
Německá poválečná literatura VY_32_INOVACE_LIT. 4.50
společensko-politické vlivy Skupina 47 – kritický vztah k nacistické minulosti, úsilí o morální obrodu německého národa rozdělení na NSR a NDR trauma války Heinrich BÖLL - kritik západoněmecké společnosti, levicově orientován - antimilitarismus, pacifismus – trauma z války + poválečná deziluze (román Biliár o půl desáté) Günter GRASS -nositel Nobelovy ceny (1999) -románová trilogie Plechový bubínek – groteska, příběh fyzicky zakrslého Oskara bubnujícího na bubínek (blázinec = současný svět) VY_32_INOVACE_LIT. 4.50
interpretace ukázky v čítance: Co všechno může symbolizovat Grassova krysa? Proč si vybral ke své varovné vizi zániku světa Grass právě krysy? Vyvoď z kontextu, co představují švédští krysí mutanti. Jak se tento příběh vztahuje k historii nacistické ideologie? Najdi odkazy v textu. Proč poslední odstavec ukázky můžeme chápat jako jistý happy end? VY_32_INOVACE_LIT. 4.50
ZDROJE: Josef Soukal a kol.;Literatura pro IV. ročník gymnázií;SPN;1.vydání;2005; ISBN X Josef Soukal a kol.; Čítanka pro IV. ročník gymnázií; SPN; 1. vydání; 2004; ISBN Věra Martinková a kol.;Čítanka 4;TRIPOLIA; 2. přepracované vydání; 2001; ISBN VY_32_INOVACE_LIT. 4.50