K aktuálním problémům zabezpečovací techniky v dopravě IX Současné problémy moderních elektronických zabezpečovacích zařízení, aneb „Quo Vadis“ současná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Advertisements

Informační systémy v logistice
Logistika v silniční dopravě
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
PROVOZNÍ ASPEKTY APLIKACE ERTMS/ETCS V ČR
PRO ČD V EVROPSKÉM KONTEXTU
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Aplikace ERTMS/ETCS v ČR
Vybrané otázky aplikace TSI „Řízení a zabezpečení“
APLIKACE ERTMS/ETCS v ČR
poskytujeme služby v oblasti ochrany majetku a osob (EZS, EPS, CCTV …) od roku 2004 poskytujeme služby v oblasti logistiky a zabezpečení vozidel (systém.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8
Facility management ČSN EN
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Charakteristické znaky MHD
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
KONSTRUKČNÍ BEZPEČNOST VÝTAHŮ V ROCE PRINCIPY v ČR 50léta – evropská bezpečnostní špička 50léta – evropská bezpečnostní špička 60 léta – jakost.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Akustické hlášení na drahách celostátních a regionálních v České republice Matěj Bartoš.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Záměr založení 16. odborné sekce Rady kvality ČR „KVALITA V ENERGETICE“ Daniel Jarchovský, ČEZ, a. s. Praha,
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Předpis pro používání návěstí pro organizování a provozování drážní dopravy Návěstní předpis D1.
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Integrovaný operační program Konference „Bezpečná Evropa“ Hradec Králové.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Ztráty v podnicích Ztráty mohou dosáhnout objemu % z celkových tržeb Ztráty jsou příčinou, proč firma neobstojí v konkurenci Ztráty vyplývající.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Prohlášení o dráze Jiří Černý 9. setkání s dopravci, Praha,
VÝZKUMNÝ ÚSTAV ŽELEZNIČNÍ, a.s. Zkušenosti z použití TSI za subsystém Řízení a zabezpečení V ÝZKUMNÝ Ú STAV Ž ELEZNIČNÍ, a.s. Obsah:  Použité.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
© Asociace dodavatelů plastových potrubí - Ing. Pavel Prokop, X / 2007 Today about future … 1 4. Kanalizační sítě v Evropě - výstupy projektu SMP 1.SMP.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
E-government - moderní podoba veřejné správy v České republice.
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Provozování systému ETCS L2 v rámci PP Poříčany – Kolín Seminář ČVTSS 2012, Praha, Ing. Vladimír Říha, TÚDC Bezpečnost železničního provozu.
Změny v tabulkách traťových poměrů. Změny v tabulce č. 01 Proti původní směrnici byly z tabulky vyjmuty údaje o zábrzdné vzdálenosti a údaje o délce vlaku.
Výuka oboru DE. O bor O bor Dopravní elektroinženýrství a autoelektronika Odborná zaměření: Automobilová elektronika Elektrická trakce Sdělovací a zabezpečovací.
Problematika rádiového prostředí SŽDC. Systém GSM-R Zajišťuje hlasovou komunikaci a přenos dat mezi terminály a pevnými účastnickými zařízeními a spojení.
Problematika rádiového prostředí SŽDC Bc. Ondřej Borovský.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Dopravní kurz Vlakové cesty
Změny v objednávání mezinárodních tras
Tabulky traťových poměrů
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Základní pojmy v automatizační technice
Výbory a pracovní skupiny
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Obhajoba diplomové práce
Úvod, základní principy a cíle
Setkání s dopravci, Praha, 25. a
Nový přístup ŘSD ČR k činnostem pro zajištění údržby
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Transkript prezentace:

K aktuálním problémům zabezpečovací techniky v dopravě IX Současné problémy moderních elektronických zabezpečovacích zařízení, aneb „Quo Vadis“ současná zabezpečovací technika? (2. část) ZČU Plzeň, Ivan Konečný, Václav Chudáček, Karel Beneš

Obsah  2013  Úvod  Životní cyklus zabezpečovacích zařízení  Reléové systémy  Elektronické systémy  Schvalovací procesy zabezpečovacích zařízení  Závěr  2014  Úvod  Unitární vs. rozdělená dráha  Příklady důsledků dělení dráhy  Závěr

Úvod  Smysl prezentace  Výhody a nevýhody unitární a rozdělené dráhy  Ilustrace současného stavu na vybraných aktuálních příkladech  Návrhy/upozornění na možnosti zlepšení současného stavu Moderní technologie nejsou samospasitelné!

Unitární dráha  Výhody  Jednotné řízení  Společný vliv na dopravní cestu i vozidla (dopravce)  Desítky let prověřené odvětvové řízení  Lepší možnosti unifikace - dnešní cíl Evropy  Snazší zavádění systémových změn (např. i po nehodách)  Jednodušší řešení mimořádností v provozu  Nevýhody  Bez kvalitního řízení riziko nízké kvality služeb  Riziko nedostatečného a pomalého zavádění nových technologií a postupů  Možnost nedostatečně pružného přizpůsobení se požadavkům na nové služby

Rozdělená dráha  Výhody  Vyšší kvalita služeb - z pohledu zákazníka ano, za jakou cenu z pohledu systémového?  Zavádění nových technologií ke zvýšení efektivity - ano, ale za předpokladu rozumného zavádění  Nevýhody  Komplikované řízení a zvládání systémových požadavků a řešení  Riziko absence dostatečné komunikace mezi jednotlivými částmi dráhy - platí i při zavádění nových technologií v určité části dráhy  Tříštění používaných a zaváděných technologií, zařízení, systémů  Možnost nepokrytí určitých rizik pouze z důvodu chybně určené odpovědnosti za jejich pokrytí

Příklady  LVZ typu LS  Vyhl. 173/1995 Sb. (dopravní řád drah) - „Tratě, na kterých jezdí vlaky rychlostí vyšší než 100 km/h, musí být vybaveny traťovou částí vlakového zabezpečovače.“  Interpretace - vlaku (hnacímu vozidlu) s rychlostí nižší než 100 km/h stačí zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího  Vyhodnocování záznamů z rychloměrů - v odpovědnosti dopravců, kvalita jeho provádění a případná následná opatření nejsou koordinovány  V porovnání s dřívějšími provozními předpisy vyšší odpovědnost strojvedoucích v případě poruch mobilní části VZ - dříve pokračování v jízdě za přítomnosti vlakvedoucího

Příklady  Problematika šuntování kolejových obvodů  Typický více odvětvový problém  Zabezpečovací zařízení historicky navrhována s předpokladem, že paralelní KO při splnění požadovaných vnějších podmínek bezpečně detekují obsazení daného kolejového úseku  Situace dnes  Funkce EZŠ u některých typů stavědel, požadavek na její provedení SIL4 (již ve zprávě k nehodě v Moravanech upozornění, že budou existovat provozní situace, které povedou k falešné detekci ztráty šuntu)  Ztráta šuntu je v podstatě považována za „normální“ jev  Objevily se případy současné instalace kolejového obvodu (kódování VZ) a počítače náprav (detekce obsazení úseku) pro stejný kolejový úsek!

Příklady  Santiago de Compostela  ADIF (IM), RENFE (RU)  Příčiny  Chyba strojvedoucího - spletl si dva různé tunely, mj. kvůli rozptýlení telefonátem průvodčího v době, kdy zněl zvukový signál u předchozího tunelu  Zvláštní a nedostatečné návěštění (zabezpečení) na konci VRT - strojvedoucí byl plně zodpovědný za zpomalení vlaku z 200/220 km/h na 80 km/h, v úseku zpomalení byl (technicky) kontrolován jen pedálem bdělosti (který musí být za jízdy sešlápnutý)  U vjezdového portálu tunelu Mazorros přechod z ETCS L1 na systém ASFA akustická indikace ETCS a ASFA → požadavek na snižování rychlosti, plně v odpovědnosti strojvedoucího

Příklady  Santiago de Compostela  Příčiny  Úsporná opatření (ADIF) - ETCS bylo kvůli nim instalováno jen na VRT, na zbytku trati zůstal systém ASFA. Jedná se přitom o úsporu na 6 km z celkem 87,5 km  ASFA 200 není zabezpečovač s kontrolou rychlosti, zpomalení je v odpovědnosti strojvedoucího  Nová trať, podobné okolí trati v různých místech (2 po sobě následující tunely), mnoho návěští souvisejících s tunely, kmitočty traťového rádiového systému  Po nehodě - ADIF nainstaloval další bodové prostředky ASFA pro zajištění snižování rychlosti na výstupu z oblasti ETCS  V době nehody článek v Signal&Draht, že VRT ve Španělsku vyhovují požadavkům norem EN 5012x  Zabezpečení VRT (Japonsko, Francie) - s kontrolou rychlosti

Příklady

Závěr  Návrhy/možnosti zlepšení současného stavu  Návrat k unitární dráze?? (národní a evropské vlivy)  Faktické nikoliv formální dodržování požadavků životního cyklu zabezpečovacích zařízení!  Zkvalitnění řízení rozdělené dráhy - dosažitelnost v současných společenských podmínkách a uplatňování hesel typu „není důležité, jaké to je, hlavně když to dobře vypadá“?  Zřízení skutečné bezpečnostní autority pro koordinaci činností a organizací na dráze, určování strategie atd.?  Otázka - existují pro takový orgán odpovídající lidské zdroje?

Konec Děkujeme za pozornost