Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0644 Číslo sady 37 Číslo DUM 15 Předmět Písemná a elektronická komunikace Tematický okruh Písemná komunikace v současných právních podmínkách Název materiálu Předsmluvní jednání Autor Mgr. Jaroslava Kuhnová Datum tvorby listopad 2013 Ročník 3. Anotace Prezentace vysvětlující jednotlivé fáze předsmluvního jednání tzn. poptávku a nabídku. Metodický pokyn Vyučující vysvětlí jednotlivé snímky prezentace, které konzultuje s dotazy žáků. Snímek č. 15 zadá jako samostatnou práci, kterou ověří, zda žáci látku pochopili. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Kuhnová. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV). 1
Předsmluvní jednání Hladký průběh tržního hospodářství zajišťují správně uzavřené obchodní smlouvy mezi kupujícími a prodávajícími. Při uzavírání a plnění obchodních smluv vzniká mezi stranami řada písemností, jde o obchodní korespondenci ve vlastním slova smyslu. Smluvní strany budeme nejčastěji označovat jako kupující a prodávající, avšak v některých situacích bude kupující zákazníkem, zájemcem, klientem, kupcem, odběratelem, spotřebitelem, navrhovatelem, objednavatelem; prodávající potom dodavatelem, výrobcem, zhotovitelem.
poptávka po něčem X dotaz na něco Poptávka je písemnost, ve které hledá vhodný prodávající (dodavatel) nebo výzva k poskytnutí informací. Poptávky jsou vždy nezávazné, mohou být i telefonické, mohou mít i formu inzerátu. U klasické poptávky je doporučována následující osnova: Způsob získání informací o dodavateli Druh zájmu o zakázku Popis (druh, rozsah) potencionální dodávky Návrh dodacích podmínek Výzva k nabídce Na rozdíl od poptávky, která je konkrétní, píše se někdy jen nezávazný všeobecný dotaz, kterým se hledá možnost poskytnutí služby poptávka po něčem X dotaz na něco
Poptávka
Odpověď na poptávku Každá firma se snaží, aby vyhověla svým zákazníkům protože jinak by mohli přejít ke konkurenci. Ne vždy můžeme kladně reagovat, můžeme dodat pouze část zboží, jindy je zcela vyprodáno, příp. kapacita služeb vyčerpána, výrobce přešel na jiný sortiment atd. I za poptávku, kterou nemůžeme nijak uspokojit, bychom měli poděkovat a uvést důvody našeho zamítavého stanoviska. Závěrem doporučíme jiného dodavatele nebo jiné řešení.
Nabídka Nabídka zboží nebo služeb je návrh na uzavření obchodní smlouvy. V praxi se vyskytuje nabídka vyžádaná a nevyžádaná, liší se pouze úvodní větou V poslední době se rozšiřují inzertní nabídky zboží či služeb (propagační odpovědní dopisnice) Některé inzertní nabídky slouží jaké písemné objednávky. K nabídkám je účelné přiložit vzorníky, katalogy a ceníky. Pokud není stanoven termín závaznosti nabídky, platí obecně lhůta 30 dnů od jejího odeslání. Nabídka musí být úplná a podrobná, aby se příjemce mohl rychle rozhodnout a nepotřeboval žádné další informace.
Vyžádaná nabídka Vyžádaná nabídka je odpověď na předcházející poptávku/dotaz Dodavatel v úvodu vždy poděkuje za poptávku/dotaz Doporučená osnova nabídky: Poděkování za poptávku Popis nabízeného zboží nebo služby Stanovení dodacích, přepravních a platebních podmínek Odkaz na všeobecné obchodní podmínky Výzva k objednávce, příp. jednání s obchodním zástupcem Ujištění, že objednávka bude včas a kvalitně vyřízena
Vyžádaná nabídka
Nevyžádaná nabídka Dodavatel/prodávající rozesílá nabídku z vlastní iniciativy Nabídku rozesílá širokému okruhu možných zájemců Může mít formu individuálního dopisu, inzerátu a jiných propagačních písemností V úvodu obvykle uvádíme, jak se pisatel o adresátovi dověděl, příp. se navazuje na dřívější obchodní spolupráci Dodavatel v úvodu také sdělí, proč se domnívá, že adresát jeho výrobky či služby potřebuje Další stylizace je obdobná jako u vyžádané nabídky
Nevyžádaná nabídka
Úprava nabídky Někdy žádá kupující prodávajícího o výhodnější smluvní podmínky, než byly uvedeny v nabídce Půjde např. o jiné podíly jakostních tříd, velikostního sortimentu či barevného provedení, o jiný způsob balení, placení přepravného, příznivější termín dodávek, nejčastěji se však žádá o snížení ceny zboží/služby V úvodu dopisu, který bude obsahovat žádost o úpravu podmínek, poděkujeme za nabídku Dále uvedeme důvody, proč je ta která část nabídky pro nás nevýhodná Závěrem vyjádříme přesvědčení, že nám dodavatel vyjde vstříc.
Odpověď na žádost na úpravu nabídky Nechce-li prodávající ztratit dobrého obchodního partnera, vyjde mu v žádosti o úpravu nabídky co nejvíce vstříc Uzná-li výhrady, svoji nabídku upraví Pokud dodavatel nemůže akceptovat žádost o úpravu nabídky, zdvořile odmítne Vyjádří pochopení k postoji odesílatele, ale sdělí důvody, které mu brání v tom, aby mohl vyhovět Nejčastějším výsledkem bývá kompromisní řešení, které vyhovuje oběma stranám a je tak dalším návrhem na uzavření obchodní smlouvy/nová nabídka
Odmítnutí nevyžádané nabídky Na tištěné a rozmnožené nevyžádané nabídky či propagační dopisy pro jejich značné množství zpravidla firmy neodpovídají Pokud jde o individuálně psanou písemnost, záleží na tom, o jakou firmu se jedná. Dřívějším či možným dodavatelům je vhodné odpovědět vždy, i když to bude záporně Důvody odmítnutí nemusíme sdělovat, ale stylizujeme tak, aby dopis nevyzněl zcela jednoznačně odmítavě
Záporná odpověď na nabídku
Uveďte, k jaké části předsmluvního jednání následující formulace patří (a zkuste je obměnit) Objednávku vyřídíme k Vaší plné spokojenosti. Pokud Vás nabídka zaujala, pošlete nám objednávku. Věříme, že naše spolupráce bude nadále pokračovat. Hledáme vhodného výrobce pro pravidelné zásobování… Těšíme se na Vaši bohatou kolekci vzorků… Dotazované zboží jsme už vyřadili z našeho sortimentu. Jsme rádi, že jste projevili vážný zájem o nás inovovaný výrobek. Na základě naší dosavadní spolupráce Vám nabízíme … Vaše dodací lhůta je pro nás naprosto nepřijatelná, a proto navrhujeme… V případě, že si zboží sami odvezete, můžeme Vám poskytnout slevu. Navrhovaným zbožím nás již léta zásobuje jiný podnikatel. Určitě přivítáte, že již od příštího měsíce budeme dodávat na trh… Úvod poptávky Konec poptávky Odmítnutí nevyžádané nabídky Konec nabídky Úvod vyžádané nabídky Úvod nevyžádané nabídky Žádost o úpravu nabídky Kladná odpověď na úpravu nabídky Záporná odpověď na poptávku
Správné řešení 1D 2D 3D 4A 5B 6I 7E 8F 9G 10H 11C 12F
Zdroje FLEISCHMANNOVÁ, Emílie; JONÁŠ, Ivan; KULDOVÁ, Olga. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. Praha: Fortuna, 2005, ISBN 80-7168-924-6. OLCHAVOVÁ, Jana a kol. Písemná a ústní komunikace. -: HYL s.r.o., 2010, ISBN 978-80-254-6427-4. NEUGEBAUER, Tomáš. Nová pravidla písemné a elektronické komunikace. -: Computer Media s.r.o., 2009, ISBN 978-80-7402-011-7. ŠTIKOVÁ, Stanislava. Obchodní korespondence 1. Plzeň: Ing. Stanislava Štiková - Korespondent, 2001, ISBN -. FLEISCHMANNOVÁ, Emílie a kol. Obchodní korespondence pro střední školy. Praha: Fortuna, 2000, ISBN 80-7168-718-9. PREISLEROVA, Milada. Technika administrativy IV. Praha: Fortuna, 1994, ISBN 80-7168-134-2. AUTOR NEUVEDEN. Poptávka, Nabídka [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://projekty.sosptu.cz/obk/ AUTOR NEUVEDEN. Poptávka, Nabídka [online]. [cit. 5.3.2014]. Dostupný na WWW: http://www.nuv.cz/vzdelavani-v-cr/statni-tesnopisny-ustav/rozhledy