Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 Anglicky v odborných předmětech "Support of teaching technical subjects in English“ Výukový program: Fyzika Název programu: Chladící soustava motorů Vypracoval: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/04.0002 je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Chladící soustava motorů
Chladící soustava motoru Obecné informace: Zajišťuje odvod tepla od válců motoru Zajišťuje udržení provozní teploty motoru Zajišťuje rychlení dosažení provozní teploty Zajišťuje vytápění vozu Druhy chladících soustav: Kapalinová chladící soustava Vzduchová chladící soustava
Části kapalinové chladící soustavy Motor Zdroj tepla Termostat Otvírá a uzavírá oběh chladící kapaliny Chladič Zajišťuje chlazení chladící kapalina Chladící kapalina Zajišťuje odvod tepla z válců motoru
Termostat Technické zařízení sloužící k udržování stálé teploty Výstup termostatu může ovlivňovat chlazení, topení nebo klimatizaci Mechanické termostaty Jsou ovládány tepelnou roztažností kapalin nebo plynů Pro regulaci automobilových chladících soustav se používají termostaty s voskovou náplní Vosk se při zahřátí rozpíná a při ochlazování smršťuje
Chladič Technické zařízení určené pro tepelnou výměnu Na výrobu chladičů se používají materiály s vysokou tepelnou vodivostí např. hliník a měď Chladičem nejčastěji prochází kovové potrubí, které je obaleno hliníkovým materiálem Aktivní chladič Chladič doplněný o ventilátor Ventilátor zajišťuje proudění vzduchu i v době stání vozidla Ventilátor zajišťuje rychlý odvod tepla
Chladící kapalina Požadavky: Pojmout co nejvíce tepla na jednotku hmotnosti Nezpůsobovat korozi chladícího systému – koroze obecně nastává při poklesu pH pod hodnotu 8 Zajišťovat chlazení i při nízkých teplotách – chladící kapalina se doplňuje nemrznoucí směsí Co nejkratší interval výměny – chladící kapaliny dnešních automobilů mají stejnou životnost jako je životnost motoru
Motor Působí jako zdroj tepla Chladící kapalina proudí místy s největším tepelným zatížením tzn. blokem motoru a hlavou motoru Válce motoru jsou omývány chladící kapalinou přímo nebo nepřímo Provozní teplota motoru je kolem 90°C Udržení provozní teploty je důležité z důvodů účinnosti a mazání motoru
Aktivita I Popište části kapalinové chlazení motoru
Aktivita II Na internetu vyhledejte termostat a chladič a vysvětlete jejich funkci
Použitá literatura JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 1. Brno : Avid, 2004. 211 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 2. Brno : Avid, 2004. 120 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 3. Brno : Avid, 2004. 220 s. JAN, Zdeněk; ŽDÁNSKÝ, Bronislav ; ČUPERA, Jiří . Automobily 4. Brno : Avid, 2004. 350 s.