Autor:Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast:Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma:Kontrola řazení převodovky Ročník:3. Datum vytvoření:květen 2013 Název:VY_32_INOVACE_ STR Anotace: Mechanismus řazení, tyče a lana řazení, řadící páka, vůle v řazení, řadící vidlice. Metodický pokyn: Materiál inovativním způsobem zužuje vztah mezi teoretickou a praktickou výukou. Fotografie pořízené v reálných podmínkách odborného výcviku dokumentují každý krok pracovního postupu při kontrole, údržbě a opravách částí silničních motorových vozidel. Multimediální výuka se stává názornější a podporuje tak zájem a aktivitu i u slabších žáků. Otázky na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i jako samostatný test. Prezentace je primárně určena pro výklad v hodině, v odborném výcviku tvoří vhodný doplněk při odborných instruktážích před zahájením cvičných prací, ale díky své názornosti může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání.
KONTROLA ŘAZENÍ PROVÁDÍME PROHLÍDKOU A VLASTNÍ ZKOUŠKOU ŘAZENÍ –PŘESNOST A LEHKÝ CHOD, ŘAZENÍ NESMÍ JÍT ZTUHA –NESMÍ SE OBJEVOVAT NADMĚRNÉ VŮLE V MECHANISMU ŘAZENÍ –NA MECHANISMU ŘAZENÍ NESMÍ BÝT ŽÁDNÁ POŠKOZENÍ
KONTROLA ŘAZENÍ ŘADÍCÍ TYČE NESMÍ VYKAZOVAT DEFORMACE V POHYBLIVÝCH SPOJÍCH TYČÍ NESMÍ BÝT NADMĚRNÉ VŮLE PRUŽNÉ ULOŽENÍ NESMÍ BÝT POŠKOZENÉ ŘAZENÍ POMOCÍ TYČÍ
POHLED OD PÁKY ŘAZENÍ
ŘAZENÍ POMOCÍ TYČÍ POHLED NA VSTUP ŘAZENÍ DO PŘEVODOVKY
KONTROLA ŘAZENÍ ŘADÍCÍ LANKA SE MUSÍ V LANOVODU VOLNĚ POHYBOVAT, MUSÍ BÝT SPRÁVNĚ NAPNUTÁ A NESMÍ VYKAZOVAT ZNÁMKY POŠKOZENÍ KLOUBY NA KONCÍCH LANOVODŮ NESMÍ MÍT NADMĚRNOU VŮLI ŘAZENÍ POMOCÍ LANOVODŮ
POHLED NA VSTUP ŘAZENÍ DO PŘEVODOVKY
KONTROLA ŘAZENÍ LZE KONTROLOVAT PO DEMONTÁŽI –STAV ŘADÍCÍCH TYČÍ VŮLE, ZATUHNUTÍ –STAV ŘADÍCÍCH VIDLIC OPOTŘEBENÍ VNITŘNÍ ŘADÍCÍ MECHANISMUS
KONTROLNÍ OTÁZKY 1.Jak provádíme kontrolu řazení převodovky? prohlídkou mechanismu řazení posouzením stavu při řazení rychlostních stupňů 2.Jaké jsou nejčastější závady řadícího mechanismu? poškození nebo opotřebení částí řazení nadměrné provozní vůle řadícího mechanismu tuhý chod řadícího mechanismu 3. Jakým způsobem lze kontrolovat vnitřní řadící mechanismus? subjektivně na základě zkoušky řazení po demontáži posouzením stavu tyčí a vidliček
Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Koblížek.