Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Boj s choroboplodnými zárodky- nakažlivými chorobami
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
SOUSTAVA OBĚHOVÁ 1. část KREV EU-OP VK VY_32_INOVACE_P9
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
VY_52_INOVACE_01_03 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – OPĚRNÁ SOUSTAVA - KOSTNÍ TKÁŇ Anotace –
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Tělní tekutiny 1. Tkáňový mok tvoří prostředí všech tkáňových buněk
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
TĚLNÍ TEKUTINY nachází se uvnitř / vně buněk
IMUNITNÍ SYSTÉM IMUNITA = schopnost organismu chránit se před patogeny (bakterie,viry,houby,prvoci  onemocnění) Nespecifická : Fagocytóza granulocytů,monocytů.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA Imunita Mgr. Jan Marek VY_32_INOVACE_Bi3r0215.
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Obrana organismu proti infekci. Obrana organismu proti infekci Od proniknutí choroboplodných zárodků do těla, po projevy onemocnění uplyne kratší či delší.
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
ICT VL Pískovcové útvary ČR 4.R
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Název Tělní tekutiny, opakovací test Předmět, ročník
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
VYPRACOVALA: Lucie Mansourová a Irena Svobodová
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Imunita Cholera, 19. století.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_470.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Imunita, obranné mechanismy v těle, infekční nemoci
Mízní soustava Lymfatická.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Stavba těla živočichů Savci
Tělní tekutiny Autor: Eva Klabenešová
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_52_INOVACE_12_01_ oběhová soustava
Tělní tekutiny.
Přírodopis – 8. ročník, Krev
VY_32_INOVACE_13_Oběhová soustava
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Oběhová soustava - krev
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_06_PŘ8_BO
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Oběhová soustava Bílé krvinky.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Složení krve krevní plazma – tekutá složka b) krevní buňky
Tělní tekutiny krev tkáňový mok míza.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka VY_52_INOVACE_01_15 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka   Název materiálu – CÉVNÍ SOUSTAVA - IMUNITA Anotace – cílem prezentace je vysvětlit význam imunitního systému a způsob obrany těla před patogeny, prezentace se věnuje také krevním skupinám a problematice darování krve Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – objasní pojem imunita, vysvětlí základní způsoby obrany těla proti patogenům, zná základní krevní skupiny, význam očkování, typy krevních skupin a problematiku dárcovství krve Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – imunita, protilátky, fagocytóza, vrozená imunita, získaná imunita, očkování, krevní skupiny, darování krve, Rh faktor Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 800kb

Cévní soustava - Imunita

IMUNITA obrana organismu proti: infekcím (bakterie, viry) nádorovým buňkám cizím tělesům (tříska, darovaný orgán) obranu organismu zajišťují bílé krvinky (leukocyty)

ZPŮSOBY OBRANY Fagocytóza – bílé krvinky pohlcují cizorodé částice typ leukocytů: monocyty monocyt bakterie

ZPŮSOBY OBRANY 2. Vytváření protilátek -bílé krvinky vytváří látky, které přímo působí na cizorodé částice -typ leukocytů: lymfocyty lymfocyt bakterie

TYPY IMUNITY vrozená – od narození získaná – vzniká po prodělání nemoci - vznikají tzv. paměťové buňky, které mohou ihned v případě napadení stejnou nemocí reagovat

OČKOVÁNÍ do těla se úmyslně vpraví oslabené nebo mrtvé zárodky infekční nemoci vzniká dočasná nebo trvalá imunita vůči některým nemocem (např. TBC, obrna, tetanus) ,, Achich och, achich och, Pročpak pláče malý hroch? Kdo se bojí očkování, Žloutence se neubrání. „

KREVNÍ SKUPINY červené krvinky a plazma obsahují určité znaky, podle nichž rozeznáváme čtyři krevní skupiny: A, B, AB, 0 případě že při transfuzi (přenosu krve z jednoho člověka na druhého) nedodržíme krevní skupiny, krev se začne srážet – může skončit i smrtí! obecně platí: 0 – univerzální dárce – může darovat komukoliv krev AB – univerzální příjemce – může přijmout krev jen od dárce AB

DAROVÁNÍ KRVE Pravidla: - věk 18 – 65 let. - občan ČR - dobrý zdravotní stav - osoba není infekčně nemocná - osoba bez rizikového chování Ženy: - 4x do roka, muži 5x do roka - odebírá se 450 ml.

Rh faktor -červené krvinky na svém povrchu nesou také znaky, které populaci rozdělují na : Rh+ (Rh pozitivní) Rh- (Rh negativní) Problém: Pokud matka Rh- čeká dítě s Rh+ . Může být dítě těžce postiženo. Makak Rhesus

použité zdroje http://www.lidovky.cz/ockovani-proti-tbc-zrejme-skonci-d43-/zpravy-domov.aspx?c=A090416_092232_ln_domov_glu http://cck-ol.webnode.cz/news/daruj-krev-jeste-dnes/ http://www.osel.cz/index.php?clanek=2600 http://www.picturesof.net/_images_300/A_Crying_Baby_Hippo_Royalty_Free_Clipart_Picture_081108-125214-034009.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Jansk%C3%BD