VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_419 Jméno autora: Mgr. Kateřina Sepešiová Třída/ročník: VIII. Datum vytvoření:
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Tematická oblast: Vnitřní svět člověka Předmět: Výchova k občanství Výstižný popis způsobu použití: Materiál vhodný pro výkladovou hodinu. Klíčová slova: příčiny a spouštěče agresivního chování, selhání obranných mechanismů, nedostatečné sebeovládání, drogy a alkohol, agrese v sebeobraně, vliv sociálních skupin Druh učebního materiálu: Powerpointová presentace
AGRESIVITA II
Osnova Příčiny a spouštěče agresivního jednání Selhání obranných mechanismů Nedostatečné sebeovládání Drogy a alkohol Agrese v sebeobraně Vliv sociálních skupin Úloha k zamyšlení
Příčiny a spouštěče agresivního jednání Příčiny a spouštěče = startéry Jedná se o působení biologických a sociálních faktorů, které se vzájemně doplňují U dětí startéry rozlišujeme z hlediska výchovného U dospělých z hlediska trestně právní zodpovědnosti Víte jak naše společnost nakládá s násilníky?
Selhání obranných mechanismů Např. agrese přesunutá Agresivní chování je zaměřené proti náhradnímu jedinci nebo věci Tento jedinec nebo věc však není startérem agresivního chování agresora Hmm, asi obětní beránek!?
Nedostatečné sebeovládání Zvýšený sklon k impulzivitě Agresorovi může chybět úmysl (startér) k agresivnímu chování I když ví jak se chovat nedokáže to dodržet Je nepředvídatelný pro okolí i sám sebe Svých činů lituje a snaží se o nápravu
Drogy a alkohol Tyto látky mění vnímání uživatele vůči sobě samému i svému okolí Uvolňují agresivní potenciál, který má jinak osoba pod kontrolou
Agrese v sebeobraně Startérem je ohrožení osobně důležitých hodnot člověka: – Vlastní existence – Identity – Zdraví Dokázal bys popsat nějaký příklad agrese v sebeobraně?
Vliv sociálních skupin Již v dětství se snižuje závažnost činu a pocit viny jestliže se ho dopustila skupina = dítě ve skupině „oni tam také byli, oni také snědli potápěče, proč jsem ten špatnej jenom JÁ,…“
Vliv sociálních skupin Agresivní tendence se násobí jestliže je člověk součástí davu nebo skupiny Ztrácí zábrany díky anonymitě ve skupině Pocit vlastní moci a agresivity vzrůstá i u jedinců, kteří běžně agresivní vůbec nebývají
Úloha k zamyšlení 1.Zamyslete se nad vlivem a důsledky násilí v médiích na vývoj osobnosti dětí a mládeže. 2.Máte pocit, že vás osobně násilí v médiích negativně ovlivňuje?
DĚKUJI ZA VAŠÍ POZORNOST
Zdroje: ŠVINGALOVÁ, D. Kapitoly z psychologie II.díl- psychologie osobnosti. Vyd. 1. Liberec: TUL, ISBN _Coachman_Beating_a_Fallen_Horse_-_Google_Art_Project.jpg _Coachman_Beating_a_Fallen_Horse_-_Google_Art_Project.jpg