Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_806_5TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá 1
Název vzdělávacího materiáluČlověk na zemi Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_806_5TR_PRV Číslo šablonyIII/2 AutorJana Stolá, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPPřírodověda TémaČlověk Očekávaný výstup Žák pozoruje charakteristické znaky člověka. Porovnává lidský organismus a jeho vztah k prostředí. Anotace (způsob použití)Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků s charakteristickými znaky lidské rasy. Datum vytvořeníZáří 2012 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaSpolečnost, životní styl Rozvíjené klíčové kompetenceKompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeViz poslední snímek CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
Lidé žijí na celém světě, v horách i nížinách, v teplých i chladných krajích. Od ostatních živočichů se liší způsobem života – připravuje si potravu, zhotovuje si oděv, staví si obydlí, vymýšlí a vyrábí předměty atd. – je schopen myslet a pracovat. Člověk žije ve společnosti ostatních lidí. Společně pracují, baví se, sportují. Lidé se dorozumívají lidskou řečí, základem této řeči je slovo. Řeč může být mluvená, psaná, kreslená, znaková. Člověk přetváří prostředí, ve kterém žije. Umožňuje mu to zručnost ruky a schopnost myšlení. 3
Nezbytnou podmínkou pro život člověka je sluneční záření, voda, vzduch a potrava. Zdrojem těchto podmínek je příroda. Příroda je základem životního prostředí člověka. 4 Člověk potřebuje: Dýchat vzduch Přijímat potravu a vodu Vhodnou teplotu prostředí Vylučovat nepotřebné a škodlivé látky Ostatní lidi Bezpečí, vlídnost a lásku Ukázat, co umí
Lidé v různých částech světa hovoří různými jazyky. Znáš některé cizí jazyky? Jakými jazyky hovoří lidé v naší zemi nejčastěji? Kterými jazyky se hovoří v Evropě? Vyhledej, jak se řekne slovo „láska“ v různých jazycích. Lidská řeč se zaznamenává písmem. Známe různá písma. Př. Latinka – azbuka – písmo čínské – písmo arabské 5
Podmínky života jsou v různých oblastech světa různé. Žijí tam lidé různých typů. Liší se například barvou kůže, vlasů, tvarem očí, životními návyky a tradicemi, tělesným vzhledem. Tyto rozdíly nejsou podstatné, protože i lidé stejného typu mají různou výšku, váhu, barvu vlasů nebo očí. Nezáleží však na tom, jak člověk vypadá, ale na tom, jak se chová. Různé typy lidí – porovnej! Běloši Černoši Indové Číňanéaj. 6
Mezi životem lidí v různých místech jsou velké rozdíly. Co je slušné v jedné zemi, je v jiné třeba neslušné, rozdílné jsou zvyklosti v oblékání, stravování, bydlení, lidové zvyky a tradice, kultura, způsob práce a života. Srovnej bydlení lidí v různých oblastech světa: 7
Lidský život je velmi složitý a rozmanitý. Život každého člověka je jiný. Závisí nejen na tom, jaké podmínky má člověk kolem sebe, ale především na jeho vlastní práci a chování. Porovnej, jaké stavby si stavěli lidé v minulosti a nyní. Nakresli, jak si představuješ budoucí obydlí člověka. Povyprávěj, jakým způsobem trávíš volný čas. Vyjmenuj alespoň 5 sportovních odvětví. Porovnej dopravu dříve a nyní. 8 Kopaná, atletika, lyžování, tenis, parašutismus atd.
INTERNET: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Aieman Khimji [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Michael.riessler [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Microsoft PowerPoint - klipart 9