Autor Příjmení a jméno: Fialová Kamila, Mgr. Škola: Základní škola a Mateřská škola Štěpánkovice, příspěvková organizace Adresa: Zahradní 10, Štěpánkovice, Předmět a očekávaný výstup Ročník: 8. Datum: Předmět: Výchova ke zdraví Tematický celek: Rodina – funkce. Očekávaný výstup: Zapamatuje si a vysvětlí termíny rodina jako sociální skupina,rodinné prostředí, funkce rodiny a jejich význam v životě člověka. Anotace: Pracovní list pro žáky ke kontrole znalostí. Motivační křížovka pro žáky. Prezentace slouží jako podpora k výuce učiva – k lepší komunikaci a pochopení daného tématu. Klíčová slova: Výchova ke zdraví, rodina, funkce rodiny, rodinné prostředí. Označení DUM Fi- DUM
Rodina Rodinné prostředí Funkce rodiny
Co je rodina ? Vymezení rodiny je problematické, je těžké postihnout všechny její typické znaky Pojetí rodiny podle Talcota Parsonse: „Rodina je základní jednotkou společnosti, která je schopna se adaptovat. Základem je rodina nukleární.
Rodinné prostředí Harmonická rodina vyrovnané vztahy, vše v souladu, láska Disharmonická rodina A) neurotické projevy Neklid, podrážděnost, strach, třes B)tělesné projevy Nechutenství, rudnutí, pocení Obr.1
Ekonomická funkce Hmotné zabezpečení rodiny Otázka nezaměstnanosti Sociální podpora státu Ekonomicky nejlépe prosperují bezdětné rodiny Má vliv na postavení rodiny ve společnosti Obr.2
Výchovná funkce Typické vzory chování, hodnoty, normy a tradice, které rodiče potomkům předávají Zvyky, obyčeje, důležitá je i komunikace v rodině Obr.3
Biologicko-reprodukční funkce Citové a sexuální vztahy mezi mužem a ženou Rození nových členů, potřeba mít rodinu Základní biologické potřeby: spánek, výživa, bydlení, oblečení Obr.4
Ochranná funkce Rodina je soukromým prostorem Chrání členy rodiny před škodlivými vlivy okolního světa Tzv.“Kotva jistoty“ Obr.5
Emocionální funkce Citové zázemí, láska, jistota, podpora Harmonický rozvoj dítěte Obr.6
Autorizace: Obr.1: Obr.2: dinner.jpg Obr.3: content/uploads/2011/03/14.jpg Obr.4: Obr.5: 4C50-AABC-DEF1B280BE9E/31523/FamilyCentredCarephoto.JPG Obr.6: Role-as-a-Family-Member.jpg