Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Advertisements

Lucie Ulrichová Plazi.
Plazi.
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
PRVOUKA 3. ročník Gabriela Mikulková 2012
Poznávačka PLAZI Zástupci označení * nejsou povinní.
Plazi opakování Pro 7. třídy.
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Volně žijící zvířata II obojživelníci, plazi a žížala
Plazi autor: David Hainall.
Užovka obojková ZPRACOVALA: VERONIKA TRNKOVÁ.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Plazi Vypracoval: Osička Jan.
HADI
Plazi.
Třída PLAZI Obratlovci, kteří již nejsou vývojově vázaní na vodu. Jsou především vejcorodí, kdy bílek nahrazuje vodní prostředí. Vajíčka mají „kožovitou“
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
SAMOSTUDIUM TEST JEŠTĚRKA OBECNÁ JEŠTĚRKA ŽIVORODÁ JEŠTĚRKA ZELENÁ
Plazi 4. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Přírodopis Autorem materiálu je Mgr. Jiřina Hamzová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz.

Plazi Plazi patří mezi obratlovce
1. Přírodopis 7.ročník Plazi - ještěři.
Ještěrky.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OPAKOVÁNÍ TŘÍDA PLAZI Opakování - pojmy: 1. Společné vyústění trávicí, pohlavní a vylučovací soustavy. Kloaka 2. Čím dýchají plazi? Plícemi 3. Jakou.
JEŠTĚŘI
Plazi České republiky.
PLAZI - ŠUPINATÍ 7. třída.
Plazi (Reptilia).
POZNÁVÁNÍ DRUHŮ PLAZŮ RISKUJ. POZNÁVÁNÍ DRUHŮ PLAZŮ RISKUJ.
Přechod obratlovců na souš
Plazi - opakování Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Název projektu: Živá příroda ve škole
Plazi. Znaky  plazi patří mezi obratlovce  tělo mají pokryto suchou zrohovatělou kůží, u želv krunýřem  hadi se plazí, nemají vyvinuty končetiny, někteří.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka - plazi Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/8 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Plazi (Reptilia). Všichni Amnioti, kteří nemají synapsidní typ lebky = Reptilia nebo Sauropsida Mezi Reptilia patří i ptáci, jinak jde o parafyletický.
Obojživelníci a plazi ČR Jak je rozpoznat… CENZORED Ing. Radovan Smolinský Ph.D. et Ph.D.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Řády plazů Přírodopis 7. třída.
MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE
třída: PLAZI vejce v kožovitém obalu
Obratlovci - plazi.
PLAZI - ŠUPINATÍ (zajímavosti)
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Třída: Plazi znaky: tělo pokryté rohovitou pokožkou nebo krunýřem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Ještěři a hadi Šupinatí plazi.
ŠUPINATÍ =ještěři a hadi.
Zvířata v Lese – užovka hladká autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Riskuj Plazi vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
JEŠTĚŘI ( po výkladu si zapiš do sešitu)
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
RISK Plazi ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
Základní škola, Hradec Králové
Obr.č.1.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
VY_32_ INOVACE_ 04_ PŘÍRODOVĚDA 5
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Poznávačka 7. ročník zoologie
Ještěři a hadi.
Transkript prezentace:

Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D. Plazi - kvíz http://www.komik.cz/obrazky/9406-pozor-plazi/ Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.

Co je to plaz akvatický obratlovec endoterm, kůže nerohovatí 2 křížové obratle, metanefros bikondylní lebka ovoparie/ovoviviparie bez péče o potomstvo (sensu lato) akvatický/TERESTRICKÝ obratlovec EKTOTERM, kůže silně ROHOVATÍ (epidermální šupiny nebo krunýře) 2 křížové obratle, metanefros MONOKONDILNÍ lebka ovoparie/ovoviviparie bez péče o potomstvo (sensu lato)

Které skupiny ještě žijí? Synapsida Mesosauridae Anapsida Millerettidae Acleistorhinus Lanthanosuchidea Macroleter Nyctiphruretia Reptilia Pareiasauria Procolophonoidea ? Testudines Synapsida Testudines Diapsida Capthorinidae Romeriida Protorothyrididae Diapsida ? Dinosauria (+Aves)

Které druhy rodí mláďata 1) Ještěrka obecná (Lacerta agilis) 2) Ještěrka zelená (Lacerta viridis) 3) Ještěrka živorodá (Zootoca vivipara) 4) Ještěrka zední (Podarcis muralis) 5) Slepýš křehký (Anguis fragilis) 6) Užovka hladká (Coronella austriaca) 7) Užovka obojková (Natrix natrix) 8) Užovka podplamatá (Natrix tessellata) 9) Užovka stromová (Zamenis longissimus) 10) Zmije obecná (Vipera berus) 11) Želva bahenní (Emys orbicularis) 3 5 6 10

Na obrázku je Pár ještěrky zelené 2 samci slepýše křehkého 2 samice užovky podplamaté Pár ještěrky živorodé Pár ještěrky obecné 5

Na obrázku je Zmije obecná Samice želvy nádherné Samec želvy bahenní Samice želvy bahenní Samec želvy nádherné 3

slepíš Nemůže odvrhnout ocas – ano/ne Má srostlá oční víčka – ano/ne Má končetiny na kostře – ano/ne Klade vejce – ano/ne 1 – ano 2 – ne 3 – ano 4 – ne

Poznáš ještěrky na obrázku? A – ještěrka živorodá – malé massetericum B – ještěrka zední – velké massetericum

Ještěr nebo had? Slepýš křehký - ještěr

Které druhy jsou akvatické/terestrické B C akvatické užovka obojková (C) a užovka podplamatá (D) terestrické – užovka stromová (B) a užovka hladká (A) D

Jaký had je na obrázku Zmije obecná Samice želvy nádherné Samec želvy bahenní Samice želvy bahenní Samec želvy nádherné

Popiš první pomoc při uštknutí zmijí Zavoláme rychlou zdravotnickou pomoc. Pacienta je nutné stabilizovat (nejlépe v leže), přitom na postiženou končetinu aplikujeme dlahu a VOLNOU bandáž. TLAKOVOU imobilizační bandáž NEPŘIKLÁDÁME! Postižená končetina se může mírně podložit, aby se snížil případný postup otoku a bolestivost. Bandáž můžeme postupně (cca po 15 min) posouvat výše od postiženého místa (např. cca o 10cm), přitom dbáme na to, aby stále zůstávala VOLNÁ – t.j. mezi bandáž a končetinu se musí pohodlně vejít alespoň 2 prsty. Postiženého pomáhá uklidňovat psychicky. Pokud nedošlo k poklesu krevního tlaku (závratím, slabosti, anebo mdlobám), může postižený sedět. V žádném případě se nedoporučuje jakýkoliv zbytečný pohyb. Pokud nedošlo k rozvoji příznaků celkové intoxikace, můžeme podávat nápoje, přitom se VYVARUJEME KÁVĚ a ALKOHOLU! Vhodný je např. ovocný čaj, anebo čistá voda. Jakékoliv léky, anebo sérum může podat pouze kvalifikovaný lékař. Při podání séra musíme přihlédnout na přítomnost známek systémové reakce.

Jak poznáme zmiji obecnou? 1) Zřítelnice – u zmije je přes den štěrbinovitá, ovšem je potřeba si uvědomit, že za zhoršených světelných podmínek se roztáhne a je téměř kulatá jako u užovek… 2) Šupiny – na těle jsou silně kýlnaté a had působí drsným dojmem. Na hlavě je málo velkých a poměrně nepravidelných štítků, mezi nimi je velké množství malých štítků – viditelné volným okem, bez nutnosti jít blíž, nebo chytat hada do ruky… 3) Zbarvení – značně variabilní (možnost záměny s některými užovkami), nicméně je to první varovný signál… 4) Biotop – zmije mají rády vyšší polohy, jejich výskyt na nížině je značně nepravděpodobný…

Na obrázku je Rozšíření užovky podplamaté Rozšíření zmije obecné Rozšíření ještěrky zední Rozšíření AIDS Rozšíření želvy nádherné 5