DOPRAVNÍ PRŮZKUMY
DOPRAVNÍ PRŮZKUMY TVOŘÍ PODKLAD PRO DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ ZJIŠŤUJÍ SE JIMI SOUČASNÉ OBJEMY PŘEPRAVY, INTENZITY PŘEPRAVNÍCH A DOPRAVNÍCH PROUDŮ A DOPRAVNÍ POMĚRY NA STÁVAJÍCÍCH DOPRAVNÍCH ZAŘÍZENÍCH ODVOZUJEME Z NICH VÝHLEDOVÉ POTŘEBY PRO VÝSTAVBU SILNIČNÍ SÍTĚ A DOPRAVNÍCH ZAŘÍZENÍ
DRUHY PRŮZKUMŮ 1) PODLE VELIKOSTI ÚZEMÍ A POČTU STANOVIŠŤ A) Plošný průzkum Generální průzkum zjišťují se údaje o všech druzích doprav (silniční, železniční, městské, letecké, cyklistické, pěší apod.) pro prognózu dopravy interval 8 – 10 let Celostátní sčítání dopravy (CSD) 1x za 5 let (provádí se od r. 1959, naposledy v r. 2010) 10 dní v roce (jaro a podzim), průměrné dny v týdnu + pá, ne, 4 hodiny na vybrané komunikační síti = dálnice, silnice I. a II. třídy, vybrané III. třídy a vybrané místní komunikace Praha – samostatné sčítání TSK Praha výsledky: RPDI (roční průměr denních intenzit) – voz/den, skladba dopravního proudu DRUHY PRŮZKUMŮ DRUHY PRŮZKUMŮ
Průběh CSD 2010 (více info na: http://scitani2010.rsd.cz) Způsob sčítání na dálnicích využita data z automatických detektorů ve správě ŘSD, která byla doplněna ručním sčítáním manuální dopravní průzkumy - sledováno celkem 13 druhů vozidel
B) Kordonový průzkum na vstupech/výstupech do/z sledované oblasti sledují se pohyby vozidel oblastí při směrových průzkumech výsledky: intenzita, skladba dopravního proudu, směrovost C) Profilový (bodový) průzkum na jednom stanovišti výsledky: intenzita, skladba dopravního proudu
2) PODLE ZJIŠŤOVANÉ CHARAKTERISTIKY DOPRAVY (MĚŘENÉ VELIČINY) A) Průzkum intenzity zjišťuje se počet vozidel nebo chodců v profilu za čas [voz/hod, voz/den] nebo [os/hod, os/den] Diagram intenzit
zjišťuje se, odkud a kam míří cesty (vozidel, osob) B) Směrový průzkum zjišťuje se, odkud a kam míří cesty (vozidel, osob) větší oblast – obsazeny vstupy/výstupy do/z oblasti křižovatkový průzkum Diagram intenzit
Příklad zpracovávaného křižovatkového průzkumu (BP Jan Gallia) Naměřené hodnoty Místo Záhěhlická-U Záběhlického zámku-Dolní Chaloupky Datum a den 16.5.2012, středa Doba průzkumu 14:00-16:00 směr Druhy vozidel (podle TP 189 II příloha 1) O M N A K C [voz/2hod] 1 2 509 23 17 6 3 263 5 4 240 8 254 7 279 12 444 27 9 10 11 O…osobní vozidla a dodávkové automobily M…motocykly N…nákladní automobily (lehké, střední a těžké) A…autobusy (i kloubové) K…nákladní soupravy C…jízdní kola Schéma křižovatkových pohybů
C) Průzkum rychlosti rychlost bodová (okamžitá) rychlost úseková
3) PODLE DRUHU SLEDOVANÉ DOPRAVY A) Průzkum silniční dopravy sledují se základní charakteristiky dopravního proudu, doprava v klidu B) Průzkum pěšího provozu C) Průzkum cyklistického provozu D) Průzkum hromadné osobní dopravy E) Průzkum na průjezdných úsecích silnic a dálnic zaměřené na získání údajů o tranzitní dopravě F) Ověřovací průzkum sledování změn G) Speciální průzkumy např. měření hluku, exhalací, vážení vozidel na dálnicích
FORMY PROVÁDĚNÍ PRŮZKUMŮ 1) BEZ SPOLUPRÁCE ÚČASTNÍKA DOPRAVY (POZOROVÁNÍ) A) PROFILOVÉ SČÍTÁNÍ RUČNÍ NEBO AUTOMATICKÉ získáme intenzitu a skladbu B) ZÁPIS RZ (NA KŘIŽOVATCE, NA PARKOVIŠTI) na křižovatce získáme intenzitu, skladbu a směrovost na parkovišti údaje o délce stání vozidel, o využití parkoviště
2) SE SPOLUPRACÍ ÚČASTNÍKŮ DOPRAVY VĚTŠINOU PRO SMĚROVÉ PRŮZKUMY a) METODA NÁLEPEK b) METODA SČÍTACÍCH LÍSTKŮ c) ÚSTNÍ DOTAZ d) PÍSEMNÝ DOTAZ e) ANKETA f) DOPRAVNĚ – SOCIOLOGICKÉ PRŮZKUMY
ZPŮSOBY PROVÁDĚNÍ DOPRAVNÍCH PRŮZKUMŮ A) RUČNÍ SČÍTÁNÍ sčítač zaznamenává údaje do připraveného formuláře Organizace provádějící průzkum Číslo listu: místo měření (název místní komunikace, silnice) stanoviště datum den hodina počasí jméno sčítače čas druh vozidla směr z…………….do…………. ∑ směr z…………….do……….. 9:00 O //// //// // 12 //// / 6 N /// 3 //// 4 M // 2 / 1 A 9:15 9:30 Formulář pro profilový průzkum
Formulář pro křižovatkový průzkum
Formulář pro směrový průzkum
Formulář pro průzkum cyklistické dopravy
B) AUTOMATICKÉ SČÍTÁNÍ VÝHODY větší přesnost sčítání zvýšení počtu stanovišť zjištění údajů za delší časové období NEVÝHODY nákladnější pro pořízení a instalaci nutnost dobrého zabezpečení Pistolový laserový radar traficon
Měření rychlosti statistickým radarem SR4
Radar zaznamená počet vozidel (I) a skladbu dopravního proudu
Měření rychlosti cedulovým radarem s informací pro řidiče
PRŮZKUM HROMADNÉ OSOBNÍ DOPRAVY SLEDOVÁNÍ OBSAZENOSTI DOPRAVNÍCH PROSTŘEDKŮ 1) Profilový průzkum na zastávkách, sledují se obraty cestujících a vytížení linek sčítač sleduje údaje na zastávce 2) Vozový průzkum vytížení linek v úseku trasy sčítač provádí ve vozidle DALŠÍ TYPY PRŮZKUMŮ 1) Komplexní přepravní průzkum metra 1 x za 4 roky, ověřují se hlavní přepravní vztahy 2) Průzkum skladby jízdních dokladů
OBSAZENOST JE SKUTEČNÝ POČET OSOB VE VOZIDLE, ZJISTÍ SE : A) PŘESNĚ – POMOCÍ SČÍTACÍCH LÍSTKŮ B) PŘIBLIŽNĚ – ODHADEM – 6 STUPŇŮ : 0 – NIKDO NEJEDE 1 – NĚKOLIK OSOB 2 – NĚKOLIK SEDADEL VOLNÝCH 3 – NORMÁLNÍ OBSAZENÍ 4 – PLNĚ OBSAZENO, JE PRŮHLED 5 – PLNÝ VŮZ, NENÍ PŘEHLED OBSADITELNOST JE POČET OSOB, KTERÉ LZE V DOPRAVNÍM PROSTŘEDKU PŘEPRAVIT A) NORMÁLNÍ OBSADITELNOST = 4 – 5 osob/m2 B) MAXIMÁLNÍ OBSADITELNOST = 8 osob/m2
PRŮZKUM PARKOVÁNÍ MĚŘENÉ ÚDAJE – POČET PARKUJÍCÍCH VOZIDEL DÉLKA DOBY PARKOVÁNÍ ÚČEL PARKOVÁNÍ DOTAZ ZDROJ A CÍL CESTY VYHODNOCENÍM PRŮZKUMU ZJISTÍME : a) ČASOVÝ PRŮBĚH PARKOVÁNÍ b) OBSAZENOST PARKOVACÍCH STÁNÍ c) PRŮMĚRNOU DOBU PARKOVÁNÍ d) POČET PARKUJÍCÍCH ZA URČITÝ ČASOVÝ ÚSEK e) VYUŽÍVÁNÍ PARKOVACÍCH STÁNÍ = OBRAT
Zásady pro kvalitně zpracovaný dopravní průzkum Dopravní průzkum – 3 fáze příprava k čemu průzkum potřebuji? jaké hodnoty budu zjišťovat? příprava formulářů, zaškolení sčítačů vlastní průzkum v terénu vyhodnocení