Mechatronika Mechatronika je zaměřena na úpravu parametrů mechanických systémů tak, aby se zvýšila jejich kvalita (použitelnost), resp. odstranily se některé.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO AUTOMATIZACE.
Advertisements

Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Regulace a měření doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Palivová soustava vznětových motorů
Návrh výukového materiálu pro strojníky dobrovolných jednotek požární ochrany Příloha č. 3 Čerpadla Lukáš Žejdlík Ostrava 2011.
Řízení polohovacího mechanismu
Zkoušení mechanických soustav
Strojírenství zaměření Automatizační a robotizační systémy
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Tekutinové mechanismy
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
Strojírenství Stavba a provoz strojů Pružiny (ST23)
ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Katedra TZB TZB20- Vytápění Regulace, automatizace a měření ve vytápění.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Elektrotechnika Automatizační technika
Strojírenství Stavba a provoz strojů Tekutinové mechanizmy (ST42)
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Elektrotechnika Automatizační technika
Tato prezentace byla vytvořena
Vibroakustická diagnostika
Tato prezentace byla vytvořena
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Bezpečnost chemických výrob N Petr Zámostný místnost: A-72a tel.: 4222
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
34. Elektromagnetický oscilátor, vznik střídavého napětí a proudu
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
TZB21- Regulace otopných soustav
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Tlumiče a stabilizátory
Kmitání mechanických soustav 1 stupeň volnosti – vynucené kmitání
Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Klepnutím lze upravit styly předlohy textu. –Druhá úroveň.
Automatické převodovky
4 KMITÁNÍ A VLNĚNÍ, AKUSTIKA 4.1 MECHANICKÉ KMITÁNÍ
Servopohony. Servopohon Co je to servopohon ? *jsou to motory, u kterých lze nastavit přesnou polohu osy, a to pomocí zpětné vazby nebo koncového spínače.
REGULACE Základní pojmy Řídicí obvody Vlastnosti členů.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
AUTOMATIZAČNÍ TECHNIKA Hydraulické řízení. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_16.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotacePneumatické.
Krok za krokem ke zlepšení výuky automobilních oborů CZ.1.07/1.1.26/ Švehlova střední škola polytechnická Prostějov.
Anotace Materiál je určen pro výuku předmětu Motorová vozidla u studijního oboru Autotronik a příbuzných učebních a studijních autooborů. Inovuje výuku.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceZáklady.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Katedra řídicí techniky FEL ČVUT1 5. Přednáška. Katedra řídicí techniky FEL ČVUT2 Regulační obvod S … regulovaná soustava R … regulátor (řídicí systém)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Hydropneumatické pérování
ESZS Regulace TE.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Regulátory v automatizaci
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Odpružení vozidel VY_32_INOVACE_13_257
VY_32_INOVACE_ Co je snímač
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
E1 Regulace TE.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Společnost Tesla Motors a autonomní řízení elektromobilů
Transkript prezentace:

Mechatronika Mechatronika je zaměřena na úpravu parametrů mechanických systémů tak, aby se zvýšila jejich kvalita (použitelnost), resp. odstranily se některé negativní účinky, a to použitím elektronických prostředků odečítání informací o systému a zaváděním podnětů pro úpravu sledované mechanické soustavy a jejích parametrů. Jako sledované informace o mechanickém systému slouží nejčastěji zrychlení některé součásti, případně rychlost, silový účinek ve vazbě součástí, teplota aj. Podobné informace bývají podkladem pro technickou diagnostiku. Technická diagnostika má však podstatně delší časovou konstantu, tj. dobu, po které dochází k odezvě na zjištěné informace (údržba, opravy). Velmi častými negativními účinky v mechanických systémech jsou kmity a chvění až k projevům rezonance (kritické otáčky, nekontrolovatelné rozkmitání). Proto i velmi častým zásahem do soustavy jsou opatření k omezení (tlumení) kmitání. Tato opatření jsou spojena s použitím různých řízených tlumičů. Odezva na zjištěné informace může být vypracována pomocí připraveného software, takže potom vyvolaný účinek odpovídá principům regulace vstupních veličin podle připraveného scénáře.

Tlumiče kmitání třecí deformační kapalinné Obvykle kapalinnový katarakt spojený s plynovou pružinou Olejový tlumič Táhlo (A) s pístem (D) Protlačuje olej (E) skrze otvory (F) mezi vnitřní a vnější prostorou válce Řízen může být průtočný průřez pro protlačování kapaliny z jedné strany pístu na druhou, řízeno může být množství a tlak plynu v plynové pružině. Olejopneumatický tlumič Táhlo (A) prostřednictvím oleje (D) pohybuje membránou (E) a tím stlačuje plyn v komůrce (F) Tlumení pérování vozidel je propracováno do značné dokonalosti – reaguje na různé vnější podněty (zrychlení, četnost nárazů, potřebnou světlou výšku aj.). Elektronické řízení tlumičů je kontinuální, adaptivní přizpůsobování tlumičů v modelech VW Phaeton a Touareg s pneumatickým pérováním. Výpočet optimálního nastavení tlumičů je ovlivňován více parametry zároveň. Elektronické řízení upravuje tlumení v závislosti na rychlosti a stavu vozovky. Z informací čidel zrychlení umístěných na kolech a karoserii vypočítává řídicí jednotka potřebné nastavení tlumení. Charakteristiku tlumičů může dodatečně ovlivnit také řidič. K dispozici je základní nastavení, tvrdší sportovnější verze nebo výrazně komfortní varianta. U modelu Touareg je možné zvolit i automatický režim nastavení tlumičů. Pneumatické pérování s elektronickým řízením tlumičů tak poskytuje více jízdního komfortu, radosti z jízdy a více bezpečnosti, a také zlepšení vlastností na nezpevněném podkladu nebo v terénu. Světlá výška a tlumení se automaticky přizpůsobují všem variantám nákladu, poměrům na silnici a v terénu a poskytují výborné odpružení a vynikající bezpečnost jízdy. Vyrovnávají se pohyby karoserie a případná nestabilita přívěsu.

Použití mechatronických systémů Systémy ovlivňující vlastnosti mechanických soustav na základě jejich sledování a logického řešení jejich chování jsou používány v dopravní technice (brzdění ABS, tlumiče pérování), ve výrobních zařízeních (robotika), v hydraulických mechanismech aj. Řazení převodových stupňů vychází ze zkušenosti se spalovacím motorem v automobilu, ale může být prováděno automaticky – vstupním signálem je zatížení motoru a výstupem úprava převodu např. hydrodynamickým měničem spolupracujícím s kapalinnou spojkou a dalšími mechanickými převody řazenými magnetickými spojkami. Roboty reagují na řadu vnějších podnětů a upravují parametry (např. zpětnovazební úpravy polohy). Uložení velkých rotorů (pomalu- i rychloběžných) v kluzných hydrodynamických nebo hydrostatických ložiskách se upravuje podle situace – vliv buzení a vlastních frekvencí na pohyb rotoru, nebezpečí rezonančních jevů. Úpravy soustavy vycházejí ze změn parametrů – hmota, tuhost, tlumení. Pro skutečné poměry se vypracovává logické schéma, podle kterého je připraven software uskutečňující regulační zásahy. Regulační zásahy vyvolávají reakci v soustavě a tato reakce může způsobit zklidnění soustavy, ale také progresivní reakci opačnou té, která zásah vyvolala. Celý proces může vést ke stabilitě nebo k divergenci – úniku z vhodné pracovní oblasti. Chování regulovaných soustav je oblastí oboru Automatická regulace a předmětem studia jsou jak vlastnosti regulovaných soustav, tak i vlastnosti systému provádějícího regulační zásahy.

Mechatronické systémy – charakteristika, návrh, řízení Časopis Automatizace • ročník 49 • číslo 5 • květen 2006, ročník 49, číslo 5, strana 330 Autor: ing. Karel Kabeš, Ing. Eva Vaculíková Mechatronické systémy – charakteristika, návrh, řízení Stále těsnější integrace hardwarových členů a informačních funkcí vedla ke vzniku integrovaných soustav nazývaných mechatronické systémy. Důležitým úkolem při jejich vývoji je nalézt optimální rovnováhu mezi základní mechanickou strukturou, implementací senzoru a akčních členů, automatickým zpracováním digitálních informací a celkovým řízením. Takto koncipovaný návrh vede k inovovaným řešením se synergickými účinky. http://www.automatizace.cz/article.php?a=1253