Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
Advertisements

Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Neživá příroda – Slunce
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Historie a současnost ochrany přírody v České republice
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Neživá příroda - vzduch
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Neživá příroda - vzduch
Chráněná území v České republice
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Světová poezie 1. poloviny 20. století Opakování
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Moderní poezie počátku 20. století
Moderní umělecké směry v literatuře
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Umělecké směry 20. století
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Planety sluneční soustavy – Velké planety
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Planety sluneční soustavy – Malé planety Pří_114_Rozmanitost přírody_Planety sluneční soustavy – Malé planety Autor: Mgr. Helena Koždoňová Škola: Základní.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
DADAISMUS.
Transkript prezentace:

Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II Poezie, próza a drama ve světové literatuře do II. světové války Přehled uměleckých směrů Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.  Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Společensko-historická situace 1914 – 1918 I. světová válka 1929 – 1933 Světová hospodářská krize 1936 – 1939 Španělská občanská válka 1939 – 1945 II. světová válka nové mocenské uspořádání světa Ve 2O. a 30. letech 20. století se rozvíjí tyto umělecké směry: KUBIMUS, FUTURIMUS, EXPRESIONISMUS, DADAISMUS, SURREALISMUS a FAUVISMUS

KUBISMUS Umělecký směr, který vznikl ve Francii před 1. sv. válkou pod vlivem španělského malíře Pabla Picassa a francouzského malíře Georgese Braqua V malířství: rozklad skutečnosti na základní geometrické útvary a jejich volné skládání V literatuře: prolínání kubismu a futurismu vzniká tzv. kubofuturismus – odstranění interpunkce, osamostatnění verše Představitelé: Guillaume Apollinaire

FUTURISMUS Umělecký směr, který se zrodil před válkou v Itálii, jeho zakladatelem je italský básník F. T. Marinetti, další představitelé: Vladimir Majakovskij, Velemir Chlebniov Znaky: odmítání tradičních básnických a uměleckých prostředků jako je verš, rým, rytmus a syntaktická větná vazba (př. absence sloves, porušení tradiční větné stavby) : obdiv k moderní civilizaci (dopravní prostředky, moderní vynálezy, zrychlené životní tempo civilizace)

EXPRESIONIMUS Umělecký směr, který se projevuje zejména ve výtvarném umění Znaky: vyjádření pocitů člověka, které plynou z jeho strachu, úzkosti, osamělosti, nemoci, šílenství Nejvíce se projevil v německé výtvarné skupině Der blaue Reiter (Modrý jezdec) Představitelé: Georg Trakl (rakouský básník)

DADAISMUS (dada) Umělecké, literární a myšlenkové hnutí z konce války, které zdůrazňovalo nesmyslnost života, řádu, tradice, básnictví, literatury Znaky: jazykové hry a volné skládání slov jako dílo náhody : rozstříhání textů a jejich náhodné skládání v básně bez logického smyslu Zakladatel: francouzský básník rumunského původu Tristan Tzara Představitelé: Tristan Tzara, André Breton

SURREALIMUS Umělecké hnutí, které vzniklo ve Francii kolem roku 1924, jeho zakladatelem je André Breton a Philippe Soupault Znaky: metoda čistého psychického automatismu objevená psychoanalytikem S. Freudem : automatický text je text vzešlý z rychlého, žádným plánem neřízeného psaní Představitelé: Hans Arp, Salvador Dalí (malíři), Paul Élouard, Louis Aragon

FAUVISMUS Umělecký směr, vyhraněná forma expresionismu Uplatňuje se pouze ve výtvarném umění, malíři užívali působivosti barev a zkratky představitel.: Henri Matisse (malíř)

PROCVIČování jednotlivých směrů Přiřaďte ukázku či obrázek k jednomu z uměleckých směrů, popř. určete autora textu (obrazu):

Levý pochod Rozviňte řady. Teď není kdy už na písemné vády Levý pochod Rozviňte řady. Teď není kdy už na písemné vády. Ticho, řečníci. Řeč naše, soudruzi, budiž: mauser. Dosti života po zákonu, jejž dali Adam a Eva. Levá.

Řešení FUTURISMUS – Vladimir Majakovskij

řešení KUBISMUS – Pablo Picasso (Accordéoniste)

Vzduch vody Muž hrající na lískové proutky přišité na rukávech Konejší roj mladých opic – lvů Sestoupivších s velkým hlukem ze skalní římsy Padá soumrak vidím jeti kočár noci Tažený jelínky v modrých střevících Zářivý portál násilnosti vedoucí do hrobky Dlážděné víčky s řasami Zákon odplaty leptá hvězdný národ A ty se krášlíš pro mne černou rosou Zatímco ty hrůzné mentální hranice S úponky révy Po délce rozestupují (…)

Řešení SURREALISMUS – André Breton

řešení SURREALISMUS - Salvador Dalí (Persistence paměti)

Manifest o lásce slabé a lásce hořké Chcete-li udělat …………… báseň, vezměte noviny. Vezměte nůžky. Vyberte v novinách článek tak dlouhý, jak dlouhou chcete mít svou báseň. Vystřihněte článek. Potom pečlivě vystříhejte slovo za slovem z tohoto článku a naházejte je do pytlíku. Lehce zatřepejte.

Báseň se vám bude podobat. Vytahujte potom výstřižky jeden za druhým skládejte je v tom pořadí, jak jste je vytahovali. Pečlivě slova opište. Báseň se vám bude podobat. A najednou jste ,,spisovatel nesmírně originální, okouzlující senzibility, třebaže nechápané nevzdělanci“.

řešení DADAISMUS – Tristan Tzara (Manifest o lásce slabé a lásce hořké)

řešení FAUVISMUS – Henri Matisse (Dáma s kloboukem)

citace Moderní básnické směry, Vítězslav Nezval, Československý spisovatel 1984 MARTÍNKOVÁ, Věra. Čítanka 3: Pro 3. ročník středních škol. 1996. vyd. Praha 5: TRIZONIA Praha, 1996. ISBN 80 85573-15-6. Pablo Picasso. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L%27Accord%C3%A9onis te.jpg?uselang=cs Henri Matisse. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Matisse-Woman- with-a-Hat.jpg Salvador Dalí. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2012-12-14]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:The_Persistence_of_Memory.j pg

Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr Tento digitální učební materiál (DUM) zpracovala Mgr. Pavlína Štěrbová 18.12. 2012 v Havířově.