K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poezie.
Advertisements

Kytice Karel jaromír erben.
Osnova rozboru uměleckého textu
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Básnické tropy a figury
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Karel Jaromír Erben Kytice.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.04 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici balad a jejich hlavní znaky. Žáci se seznámí s nejznámějším autorem českých.
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Digitalizace výuky Příjemce
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Figury I Marcela Jurková.
POEZIE.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
VY_32_INOVACE_47_NE.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Procvičování českého romantismu
K AREL J AROMÍR E RBEN (1811 Miletín – 1870 Praha)
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Vítejte na farmě KLIKEJ!
Otázky a úkoly k četbě balady Štědrý den – K. J. Erben.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.7 K.J.Erben Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Poezie ČÍSLO PROJEKTU:
Nonsensová poezie Anglicky NONSENS = nesmysl Staví na bláznivých slovních spojeních, porušuje pravidla Nejdůležitější je uvolnit se a popustit uzdu fantazii!
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_C7.02 Autor: Mgr. Nováková Jana
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Spisovatelé dětské literatury
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy : ZŠ Pardubice - Spořilov
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Druhy rýmů.

Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Transkript prezentace:

K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK

Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá tato báseň tragicky, nebo šťastně? Uveďte příklady dalších básní ze sbírky. 3. Je děj básně složitý? Vystupuje v něm mnoho postav? Kolik? 4. Jakou část textu tvoří autorská řeč? Jaký další postup je využit vedle autorské řeči? 5. Která lidová pověra je základem této básně? Které jiné lidové pověry se odrážejí v této části básně?

6. Jakou moc má v Erbenově básni osud? Jak se osud projevil v úryvku (vyznač)? 7. Který lidský vztah se projeví v této části básně? Který se projeví v další části? Znáš další básně ze sbírky založené na podobném vztahu? 8. Na jakém kompozičním principu je báseň vystavěna? 9. Jsou dějové akce rozloženy po celém textu rovnoměrně? Proč? 10. Víte, jak byla potrestána vzpoura ženy? Jak je to v jiných básních?

11. Najděte v textu zvláštnosti skladby (výstavby věty) dnes už zastaralé nebo příznačné pro básnickou řeč. 12. Převládají v celé básni Vodník pasáže popisné, nebo vyprávěcí? Proč? Jaký ráz má naše ukázka? 13. Je patrno z tohoto II. zpěvu, že je báseň balada? 14. Jaký rým má Erbenova báseň? Srovnejte ji s lidovou písní. Porovnejte také rozsáhlost slok, délky verše.

S POLEČNĚ SE PODÍVÁME NA STAVBU BÁSNĚ : RÝM: PRAVIDELNÝ, SDRUŽENÝ Ráno, raníčko panna vstala, prádlo si v uzel zavázala: „Půjdu matičko k jezeru, šátečky sobě vyperu.“ Nemá dceruška, nemá stání, k jezeru vždy ji cos popohání, k jezeru vždy ji cos nutí, nic doma, nic jí po chuti. - AABBAABB CO JE TO VERŠ? CO JE TO SLOKA? KOLIK VERŠŮ MÁ JEDNA SLOKA?

SROVNEJ S LIDOVOU PÍSNÍ: „Perly jsem tobě vybírala, bíle jsem tebe oblíkala v sukničku jako z vodních pěn: nechoď, dceruško, k vodě ven. Bílé šatičky smutek tají, v perlách se slzy ukrývají a pátek nešťastný je den, nechoď, dceruško, k vodě ven.“ Skákal pes, přes oves, přes zelenou louku, šel za ním myslivec, péro na klobouku. Pejsku náš, co děláš, žes tak vesel stále, řek bych vám, nevím sám, hop a skákal dále Pravidelná sloka Pravidelný rým ABBAABBA

15. Erben volbou slov s určitými hláskami vyvolává zvláštní sluchové dojmy, zvukomalby. Najděte takové projevy libozvučnosti. Kde se opakují podobné hlásky a jak to působí? 16. Všimněte si jiných prvků opakování v této části básně. Co se opakuje a čeho se tím dosahuje?

LIBOZVUČNOST: Vyvalily se vlny zdola, roztáhnuly se v šírá kola; a na topole podle skal zelený mužík zatleskal. VYSLOVTE PEČLIVĚ., NESLYŠÍTE ZVUK VLN, JEJICH ŠÍŘENÍ PO HLADINĚ, NEBO TLESKÁNÍ?