K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK
Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá tato báseň tragicky, nebo šťastně? Uveďte příklady dalších básní ze sbírky. 3. Je děj básně složitý? Vystupuje v něm mnoho postav? Kolik? 4. Jakou část textu tvoří autorská řeč? Jaký další postup je využit vedle autorské řeči? 5. Která lidová pověra je základem této básně? Které jiné lidové pověry se odrážejí v této části básně?
6. Jakou moc má v Erbenově básni osud? Jak se osud projevil v úryvku (vyznač)? 7. Který lidský vztah se projeví v této části básně? Který se projeví v další části? Znáš další básně ze sbírky založené na podobném vztahu? 8. Na jakém kompozičním principu je báseň vystavěna? 9. Jsou dějové akce rozloženy po celém textu rovnoměrně? Proč? 10. Víte, jak byla potrestána vzpoura ženy? Jak je to v jiných básních?
11. Najděte v textu zvláštnosti skladby (výstavby věty) dnes už zastaralé nebo příznačné pro básnickou řeč. 12. Převládají v celé básni Vodník pasáže popisné, nebo vyprávěcí? Proč? Jaký ráz má naše ukázka? 13. Je patrno z tohoto II. zpěvu, že je báseň balada? 14. Jaký rým má Erbenova báseň? Srovnejte ji s lidovou písní. Porovnejte také rozsáhlost slok, délky verše.
S POLEČNĚ SE PODÍVÁME NA STAVBU BÁSNĚ : RÝM: PRAVIDELNÝ, SDRUŽENÝ Ráno, raníčko panna vstala, prádlo si v uzel zavázala: „Půjdu matičko k jezeru, šátečky sobě vyperu.“ Nemá dceruška, nemá stání, k jezeru vždy ji cos popohání, k jezeru vždy ji cos nutí, nic doma, nic jí po chuti. - AABBAABB CO JE TO VERŠ? CO JE TO SLOKA? KOLIK VERŠŮ MÁ JEDNA SLOKA?
SROVNEJ S LIDOVOU PÍSNÍ: „Perly jsem tobě vybírala, bíle jsem tebe oblíkala v sukničku jako z vodních pěn: nechoď, dceruško, k vodě ven. Bílé šatičky smutek tají, v perlách se slzy ukrývají a pátek nešťastný je den, nechoď, dceruško, k vodě ven.“ Skákal pes, přes oves, přes zelenou louku, šel za ním myslivec, péro na klobouku. Pejsku náš, co děláš, žes tak vesel stále, řek bych vám, nevím sám, hop a skákal dále Pravidelná sloka Pravidelný rým ABBAABBA
15. Erben volbou slov s určitými hláskami vyvolává zvláštní sluchové dojmy, zvukomalby. Najděte takové projevy libozvučnosti. Kde se opakují podobné hlásky a jak to působí? 16. Všimněte si jiných prvků opakování v této části básně. Co se opakuje a čeho se tím dosahuje?
LIBOZVUČNOST: Vyvalily se vlny zdola, roztáhnuly se v šírá kola; a na topole podle skal zelený mužík zatleskal. VYSLOVTE PEČLIVĚ., NESLYŠÍTE ZVUK VLN, JEJICH ŠÍŘENÍ PO HLADINĚ, NEBO TLESKÁNÍ?