Doprava ČR www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM Doprava ČR Označení DUM VY_32_INOVACE_13_2_19 Autor Mgr. Pavla Fuchsová Datum 1. 02. 2013 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Zeměpis Tematický okruh Fyzická a socioekonomická geografie ČR Ročník Tercie osmiletého gymnázia www.zlinskedumy.cz
Doprava ČR Jak by jsi charakterizoval dopravu? http://www.hajduch.net/cesko/doprava Jak by jsi charakterizoval dopravu? Je důležitou součástí každého hospodářství Slouží k přepravě osob a nákladu. Spojuje všechny články národního hospodářství. Je důležitým prvkem evropské integrace (volný pohyb osob, zboží a kapitálu). Jaké základní dělení máme? osobní a nákladní Jaké je dělení podle užití dopravních cest? silniční, železniční, říční (námořní), letecká, potrubní
Silniční doprava Jak by jsi ji stručně charakterizoval? Nejvyužívanější způsob dopravy v ČR. Po silnici se hlavně přepravuje na kratší až střední vzdálenosti. Slouží pro osobní i nákladní přepravu. V ČR je silniční síť poměrně hustá, avšak nekvalitní a nestačí hustotě provozu. Jaké jsou její výhody a nevýhody? Výborná dostupnost, rychlost, časově nejflexibilnější. negativní vliv na krajinu a životní prostředí (vzhled krajiny, hluk, zplodiny, zábor půdy).
Struktura silniční síťě ČR http://www.rsd.cz/mapy Jaká je struktura silnic v ČR? ÚKOL: Pracuj s atlasem ČR na str. 24, důležité spoje zaznač do mapy: hlavních mezinárodní silnice dálnice (D1, D2,…D11) a rychlostní komunikace (př.: R4,R63….) hlavních státních silnic silnice I. třídy regionálně významných silnic silnice II. třídy ostatních silnic silnice III. třídy Obr. 1
R1: Pražský okruh (17 km z 83 km) R4: Praha - Příbram - Nová Hospoda (32 km z 84 km) R6: Praha - Karlovy Vary - Cheb - D (39 km ze 168 km) R7: Praha - Slaný - Chomutov (23 km z 81 km) R10: Praha - Mladá Boleslav - Turnov (72 km ze 72 km) R35: Liberec – Turnov – Hradec Králové – Moravská Třebová – Mohelnice – Olomouc – Lipník nad Bečvou (81 km z 258 km) R43: Brno - Moravská Třebová (0 km ze 78 km) R46: Vyškov - Olomouc (36 km z 36 km) R48: Bělotín – Frýdek-Místek – Český Těšín – PL (24 km ze 74 km) R49: Hulín – Zlín – SK (0 km z 59 km) R52: Brno – Pohořelice – Mikulov – A (20 km z 53 km) R55: Olomouc – Přerov – Hulín – Břeclav (4 km ze 101 km) R56: Ostrava – Frýdek-Místek (12 km ze 17 km) R63: Bystřany (Teplice) – Řehlovice (D8) (7 km ze 7 km) D1: Praha - Brno - Ostrava - Bohumín - PL (335 km z 377 km - chybí úsek Hulín - Lipník nad Bečvou) D2: Brno - Břeclav - SK (61 km ze 61 km) D3: Praha - Tábor - České Budějovice - Dolní Dvořiště - A (17 km ze 172 km - úsek kolem Tábora) D5: Praha - Plzeň - Rozvadov - D (151 km ze 151 km) D8: Praha - Ústí nad Labem - Petrovice - D (78 km z 94 km - chybí úsek Lovosice - Řehlovice) D11: Praha - Hradec Králové - Trutnov - PL (85 km ze 174 km - chybí úsek Sedlice - státní hranice CZ/PL) Obr. 2
Plánovaná síť dálnic a rychlostních silnic Obr. 3
Železniční doprava Jakou má charakteristiku? Druhý nejpoužívanější způsob dopravy osob i nákladu. V Evropě patří k nejhustějším. Dnes soupeří hlavně se silniční dopravou. Jaké jsou výhody a nevýhody? lepší vztah k životnímu prostředí (elektrifikované tratě neničí ovzduší zplodinami). větší rychlosti (150-200 km/h). rovnoměrné rozmístění (hustší v severní polovině Čech, hustota 12 km na 100 km2). menší dostupnost, nekvalitní a velmi pomalu se modernizuje časová nespolehlivost, pomalost → zastaralost tratí. ZAJIMAVOST? Na ni navazuje systém vnitřní elektrifikované železniční sítě určené pro rychlíkovou dopravu. Nejmenší význam má síť regionálních železniční tratí, které nejsou všechny elektrifikované.
Železniční koridory Účel koridorů? vznik jako spojka hnědouhelného a černouhelného revíru s pokračováním na Slovensko Cheb – Plzeň – Praha – Brno – Bratislava mezinárodní propojení a urychlení dopravy modernizace → elektrifikace, stavba koridorů → zkvalitnění ÚKOL: v atlase ČR str. 24 vyhledej koridory na území státu: 1. koridor – z Německa → Praha → Česká Třebová → Brno → Břeclav (SR, Rakousko) 2. koridor – Petrovice → Přerov (Česká Třebová, Břeclav) – spojka Polsko, Rakousko 3. koridor – Cheb → Plzeň → Praha → Česká Třebová → Přerov → Petrovice 4. koridor – Děčín → Praha → České Budějovice → Rakousko
Říční doprava Jaká je říční doprava v ČR? Jaké je její využití? má v ČR dlouholetou tradicí. Bohužel však nemá ČR dostatek splavných toků na její větší využití. Jaké je její využití? Slouží hlavně k přepravě rozměrných nákladů (ocelové konstrukce) nebo stavebních materiálů. Další ekonomické využití říční dopravy je v cestovních ruchu (parníky). Které vodní toky jsou splavné? Labe od Chvaletic u Pardubic Vltava od Prahy-Radotína. Znáš nějaké významné říční přístavy? Chvaletice, Kolín, Mělník, Hněvice, Lovosice, Ústí nad Labem, Děčín (Labe) pražské přístavy na Vltavě (Radotín, Smíchov, Libeň, Holešovice).
Letecká doprava Čím je ojedinělá? Jak ji dělíme? Která doprava převažuje v ČR? Jaké letiště jsou v ČR? Jaká je největší letecká společnost v ČR?
A je to? Moderní způsob dopravy, hlavně osobní přeprava na střední až delší vzdálenosti. Mezinárodní a vnitrostátní Jelikož je území ČR malé, tak vnitrostátní přeprava má jen mezi více vzdálenými většími městy. Tuto podmínku splňuje jen trasa Praha - Ostrava. 4) Největším mezinárodním letištěm je Praha-letiště Václava Havla. Ostrava-Mošnov, Brno-Tuřany, Karlovy Vary, Pardubice. neveřejná letiště: (Vodochody, Kunovice, Holešov, Líně) vojenská letiště (Čáslav, Náměšť nad Oslavou). Největší leteckou společností na našem území jsou ČSA (České aerolinie).
Potrubní doprava K čemu slouží přeprava surovin? Jakým způsobem? Jaký je důvod této dopravy? Jak se nazývají a odkud k nám vedou ropovody? jak je to s plynovody? ÚKOL: vyhledej a zaznač do mapy trasy potrubí: Potrubní doprava slouží k přepravě surovin na velké vzdálenost. Řadí se mezi ně hlavně ropovody a plynovody. Jelikož suroviny, pro které je potrubní doprava určena, musí ČR dovážet, je potrubní doprava u nás velice důležitá (např. plynová krize na začátku roku 2009). první z Ruska (Družba) , druhý z Německa (IKL - Ingolstadt ) Území ČR prochází jeden tranzitní plynovod z Ruska, který se na našem území dělí na severní a jižní větev a dále pokračují do Německa. Výhodou naší přepravní soustavy je že může běžet oběma směry.
Použité zdroje Obr. 1.: AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. wikipedia.cz [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Motorway_CZ.svg Obr. 2.: PAVEL HRDLIČKA, Pavel Hrdlička. wikipedia.cz [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_Highways_2012.png Obr. 3.: BEISSERT, Beissert. wikipedia.cz [online]. [cit. 24.3.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Tschechien_Schnellstrassennetz.jpg