Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny, rostlinné orgány
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
List Andrea Adamusová 2010.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Anotace - V prezentaci se žáci seznamují s tvary a druhy listů a jejich funkcí   Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
List autor: David Hainall.
Orgány vyšších semenných rostlin
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostlinná pletiva.
LIST.
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.15 Anotace: Prezentace popisuje stavbu těla, vývoj kořene a stonku. Vzdělávací oblast: Krytosemenné rostliny, stavba těla, kořen,
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
ŘASY- lesní Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
Stavba rostlinného těla
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Soustavy pletiv Pletiva – skupiny buněk stejného tvaru, funkce.
ROSTLINNÁ PLETIVA Krytosemenné rostliny mají na povrchu těla KRYCÍ PLETIVA = ty chrání vnitřek rostliny před vysycháním U nadzemních částí rostliny krycí.
PŘECHOD ROSTLIN NA SOUŠ- členění rostlinného těla
Rostlinné orgány - list
Pionýrů 400, Frýdek-Místek
Přechod rostlin na souš
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis - Biologie rostlin
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
Vegetativní orgány rostlin
List Mgr. Helena Roubalová
Stavba rostlinného těla List
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
List VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.05/Li
ROSTLINNÉ ORGÁNY I. KOŘEN Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Uspořádání rostlinného těla
List (fylom).
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Opakování stonek, list Pro 7. třídy.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
LIST.
List = fylom A) Funkce: - fotosyntetická (asimilace CO2, tvorba glukozy) - transpirační (odpar vody) - výměna plynů mzi rostlinou a okolím - zásobní.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
List Filip Novák 5.A.
PLETIVA VY_52_INOVACE_B1 – 31 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
List Biologie 1. ročník.
LIST.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základy anatomie rostlin 2. díl (list)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Žejdlíková VY_32_INOVACE_PŘBOT.03 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření:
Základní škola Oskol, Kroměříž příspěvková organizace Přírodopis 7. ročník Autor: Ing. Eva Blešová Vytvořeno v rámci projektu „Škola hrou - počítače ve.
LIST. Nadzemní vegetativní orgán Vyrůstá z uzlin na stonku List2.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodovědná praktika, rostlinná.
Stavba rostlinného těla KOŘEN.
STONEK ROSTLINY.
BOTANIKA Procvičování pojmů
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
VY_32_INOVACE_09_Rostlinná pletiva – 2. část
Vegetativní orgány LIst
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_112_List
Dělení rostlin Podle způsobu rozmnožování výtrusné – nekvetou,
zpracovaný v rámci projektu
Anatomie rostlinných orgánů
Vegetativní rostlinné orgány
Vegetativní rostlinné orgány
Transkript prezentace:

Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin VY_32_INOVACE_15_13 Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin   Název materiálu – LIST ROSTLINY   Anotace – cílem prezentace je objasnit stavbu a význam listu rostliny Autor – Mgr. Radek Hnilica Jazyk – čeština Očekávaný výstup – popíše význam a stavu listu, pozná jednotlivé typy listů, vysvětlí význam fotosyntézy Speciální vzdělávací potřeby – žádné Klíčová slova – list, řez listem, fotosyntéza, průduch, přeměny listu Druh učebního materiálu – prezentace Druh interaktivity – aktivita Stupeň a typ vzdělávání – základní vzdělávání, druhý stupeň Typická věková skupina – 12-15 let Celková velikost – 598kb

LIST ROSTLINY

FUNKCE A STAVBA LISTU list je nadzemní rostlinný orgán růst listu je omezený význam listu: v listu dochází k fotosyntéze hospodaření s vodou mohou být uskladněny zásobní látky (sukulenty) stavba listu: list se skládá z : řapíku ( list připevněn ke stonku) čepele (plochá část listu) žilnatiny (prochází cévní svazky, opora listu) velikost listu je rozmanitá (záleží na druhu

ŘEZ LISTEM O2 CO2 kutikula – voskovitá vrstva (brání odpařování vody) palisádový parenchym – zde dochází k fotosyntéze houbový parenchym – umožňuje výměnu plynů v listu svěrací buňky (průduchy) – propouští do listu oxid uhličitý, kyslík a vodu cévní svazek – dopravují vodu a minerální látky (upřesnění)

PRŮDUCHY slouží k výměně plynů (oxidu uhličitého, kyslíku) a vody stavba: jsou tvořeny dvojící fazolovitých buněk mezi buňkami je průduchová štěrbina většinou na spodní straně listu

Dělení listů Podle řapíku: a) řapíkaté b) přisedlé – bez řapíku 2) Podle listové čepele: a) listy jednoduché – na řapíku je pouze jedna čepel b) listy složené – na řapíku je více listových čepelí b1) zpeřené – lístky vyrůstají z jařma (společný řapík) b2) dlanitě složené - lístky vyrůstají z jednoho místa

3) Podle tvaru čepele: 4) Podle okraje čepele:

PŘEMĚNY LISTU děložní lístky – první listy při klíčení šupiny – chrání vznikající list – vytváří pupen listeny – většinou podepírají květ

4) cibule – zdužnatělé listy (zásobní látky) 5) trny – ochrana před býložravci (akát) 6) úponky – šlahouny k upínání (hrách)

VÝZNAM STONKU potrava (salát, špenát, cibule, čaj) koření (bazalka, majoránka, tymián) léčiva (máta, bylinky, kopřiva) v průmyslu (tabák, konopí) potrava pro dobytek (pícniny – trávy, jetel)

FOTOSYNTÉZA chemická reakce probíhá přes den (vyžaduje sluneční záření) probíhá v chloroplastech rostlinných buněk vzniká při ní kyslík a cukr význam cukru pro rostliny: 1) zdroj energie 2) stavební látka průběh fotosyntézy: zpět

ROZVOD ŽIVIN VE STONKU rozvod živin po rostlinném těle zajišťují ve stonku cévní svazky cévní svazky jsou tvořeny vodivými pletivy – dřevo a lýko význam dřeva: - dřevní cévní svazky vedou minerální látky a vodu z kořenů do celé rosltiny význam lýka: - lýkové cévní svazky vedou produkty fotosyntézy (cukr) z listů a stonku do kořene zpět