VY_32_INOVACE_170 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2852 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_170 Jméno autora: Mgr. Lenka Rusová Třída/ročník: III. Datum vytvoření: 13. 4. 2012
Rostliny – stavba těla kvetoucí rostliny Předmět: Prvouka Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tematická oblast: Rostliny – stavba těla kvetoucí rostliny Předmět: Prvouka Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Zná základní části rostlin a jejich úkol. Materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí. Klíčová slova: Kořen, stonek, list, květ a plod Druh učebního materiálu: Prezentace Autorem materiálu a všech jeho částí, není – li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Rusová
STAVBA TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN ROSTLINY STAVBA TĚLA KVETOUCÍCH ROSTLIN
ZÁKLADNÍ ČÁSTI ROSTLIN Pod zemí: Kořen Nad zemí: Stonek List a květ (ze kterého se vyvíjí plod)
KOŘEN Podzemní část rostliny Upevňuje rostlinu v půdě Přijímá z půdy vodu, ve které jsou rozpuštěné látky – živiny, které rostlina potřebuje k životu
STONEK Je nadzemní část rostliny Vyrůstají z něho listy, květy a plody ÚKOL STONKU: Rozvádí vodu a v ní rozpuštěné živiny z kořene do listů a do dalších částí rostlin
ROZDĚLENÍ ROSTLIN PODLE STAVBY STONKU Podle stavby stonku dělíme rostliny na: byliny a dřeviny Byliny mají dužnatý stonek (slunečnice, vlčí mák, tulipán, kopretina..) Dřeviny mají dřevnatý stonek a dělíme je na keře (nemají kmen)a stromy (mají kmen a korunu)
LISTY Je nadzemní část rostliny Vyrůstají ze stonku Jsou zelené, obsahují zelené barvivo (chlorofyl) V listech probíhá přeměna látek (fotosyntéza), při které si rostliny samy vytvářejí výživu (do vzduchu uvolňují kyslík)
KVĚT Vyrůstá na stonku, má různé barvy a tvary Umožňuje rozmnožování kvetoucích rostlin Květy opylují včely, čmeláci motýli a jiný hmyz
PLOD Vyvíjí se z květu kvetoucích rostlin po opylení) Plod obsahuje jedno nebo více semen Plody máme dužnaté (jablko,rajče, okurka, meloun, angrešt..) a suché (kukuřice, hrách, lískový ořech..) Ze semen vyroste nová rostlina
Zdroje: [ONLINE] [CIT. 2012 – 04 – 13] Dostupné pod licencí Commons wikimedia na: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Frýdlantská_pahorkatina%2C_Zátiší%2C_žluťásek_01_01.jpg/320px-Frýdlantská_pahorkatina%2C_Zátiší%2C_žluťásek_01_01.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Primary_and_secondary_cotton_roots.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a5/Tulipán_-1-.jpg/180px-Tulipán_-1-.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/Sunflower_in_grass.JPG/360px-Sunflower_in_grass.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Papaver_rhoeas_LC0050.jpg/316px-Papaver_rhoeas_LC0050.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Praha%2C_Řepy%2C_Růže_šípková_(rosa_canina).JPG/320px-Praha%2C_Řepy%2C_Růže_šípková_(rosa_canina).JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jabloň_apple.jpg PODROUŽEK,L.,JŮZA,J. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o. 2004 ISBN 80–86473-72-4 ŠTIKOVÁ,V. Já a můj svět. Prvouka pro 3. ročník. Brno. Nakladatelství Nová škola, s.r.o. 2008 ISBN 80-7289-097-2