Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem uhličitanu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stavba buňky - opakování
Advertisements

Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Vápenec
Alkoholy Chemie VY_32_INOVACE_239, 12. sada, CH ANOTACE
GYMNÁZIUM,VLAŠIM,TYLOVA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál objasňuje žákům pojem deriváty uhlovodíků, blíže.
Kyselost a zásaditost, indikátory
Vnější geologické děje
Lišejníky Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Autorem materiálu a všech jeho č ástí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se zvláštnostmi Vatikánu jako církevního.
Významné nekovy 1 Chemie VY_32_INOVACE_225, 12. sada, CH ANOTACE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními vlastnostmi vodního.
Kapraďorosty Přírodopis VY_32_INOVACE_013, 1. sada, Př ANOTACE
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Krasové oblasti Název školy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s počátky výzkumu kosmu, obsahuje.
Krajinná sféra a její části
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s vlastnostmi a využitím stříbra,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s vlastnostmi a využitím železa,
Uhličitan vápenatý.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem usazených.
CZ.1.07/1.1.10/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s životem v mořích a oceánech.,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s ději, k nimž dochází v buněčném.
VY_32_INOVACE_439, 22. sada, Prvouka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typickými znaky jednoděložných.
ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obyvatelstvem Evropy, evropskými jazyky, náboženstvím. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák se seznámí s.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nejznámějšími karboxylovými kyselinami,
Planeta Země – Exogenní činitelé 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a obecnými znaky třídy.
VY_52_INOVACE_PŘ.9.32– ZVĚTRÁVÁNÍ - prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál stručně opakuje učivo o Švýcarsku, seznamuje žáky.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se stavbou květů a s funkcí jednotlivých.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s typy moří, světovým oceánem a.
Žahavci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př4
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s nejvýznamnějšími aldehydy a ketony,
Název Exogenní pochody – krasové pochody Předmět, ročník
Listy Přírodopis VY_32_INOVACE_175, 9. sada, Př3 ANOTACE
Hydrosféra – ledovce a podzemní vody
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_210_Činnost vody AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM: 9.,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje a opakuje dosavadní poznatky o vodě, jejích.
Zvětrávání a činnost větru
Zvětrávání.
Povrch Evropy Zeměpis VY_32_INOVACE_452, 23. sada, Z3
Iveta Navrátilová, Brno 2011 Zdroj:
Krasové jevy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem lesů v našich podmínkách,
Činnost vody v krasových oblastech
VY_32_INOVACE_401, 21. sada, Přírodověda
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s tříděním vyvřelých hornin, jejich.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s podmínkami jednotlivých typů travních.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními poznatky o třídě korýšů.
Podnebí Evropy Zeměpis VY_32_INOVACE_455, 23. sada, Z3
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními částmi těla měkkýšů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s působením tekoucí vody na zemský.
Krasové jevy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními znaky a systematickým.
Krytosemenné rostliny
PŮSOBENÍ VODY VE VÁPENCÍCH Př_150_Geologie_Působení vody ve vápencích Autor: Mgr. Jiří Sukaný Škola: Základní škola Velehrad, okres Uherské Hradiště, příspěvková.
ANOTACE Materiál seznamuje žáky s charakteristikou, vzhledem a využitím lípy srdčité. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupyŽák se seznámí s lípou.
Kras povrchové i podzemní jevy vzniklé v rozpustných a propustných horninách (zejména vápencích, dolomitech, sádrovcích a solích – NaCl) Kras se člení.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast fyzická geografie ČR Datum vytvoření16.11.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
KRASOVÉ JEVY POVRCHOVÉ X PODPOVRCHOVÉ PRIMÁRNÍ X SEKUNDÁRNÍ
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vlastnostmi a vznikem uhličitanu vápenatého a vysvětluje vznik krasových jevů ve vápencích. Text je doprovozen fotografiemi popsaných jevů. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák se seznámí se vznikem a druhy krasových jevů s důrazem na krasové jevy v regionu. Přiřazuje názvy, krasových jevů, učivo zopakuje formou kvízu. Pro koho je materiál určen Žáci, základní škola, 9. ročník, předmět přírodopis, chemie Autor Mgr. Monika Chudárková Datum vzniku Vzdělávací oblast Člověk a příroda Uhličitan vápenatý – krasové jevy Přírodopis, chemie VY_32_INOVACE_002, 1. sada, Př

Uhličitan vápenatý – krasové jevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Uhličitan vápenatý  CaCO 3  Vzniká chemickým nebo organogenním usazováním  vyskytuje se ve vápencích  rozpustný ve vodě, vytváří krasové jevy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Krasové jevy:  Vznik chemickým zvětráváním vápence (Moravský kras, Slovenský kras, krasové oblasti v Chorvatsku, Rumunsku, USA…)  Vápenec (hornina obsahující více než 50% kalcitu – CaCO 3 ) je velmi dobře rozpustný v kyselinách. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

 Srážková voda reaguje s CO 2 na H 2 CO 3, která rozpouští vápenec.  Vznikají jeskyně, propasti, ponory a vývěry, závrty, škrapy. Škrapy v oblasti Buren v Irsku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

V jeskyni se opět vysráží CaCO 3, vznikají krápníky.  Stalaktity (shora dolů)  Stalagmity (zdola nahoru) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Spojí-li se stalaktit se stalagmitem, vzniká sloup, neboli stalagnát Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Strop jeskyně se stalaktity Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Sloupsko-Šošůvské jeskyně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Stalagmit Svícen se stal symbolem Sloupsko-Šošůvských jeskyní. Výzdoba podstavce vznikla usazováním sintru (CaCO 3 ) ve vodě jezírka. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Přiřaď (klikni na správnou šipku): škrapy stalagmit stalagnát stalaktit Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková

Která hornina umožňuje vznik krasových oblastí? pískovec čedičvápenecžula Která z těchto jeskyní není v Moravském krasu? PunkevníBalcarkaSloupskáAltamira Jaký je správný vzorec uhličitanu vápenatého? Ca (OH) 2 KMnO 4 CaCO 3 H 2 CaO 3 Jak se jmenuje ponorná řeka, protékající Moravským krasem? MacochaLubě PunkvaSvratka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková