ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1636 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: Les - živočichové Název: Ptáci Předmět: PŘ Ročník: 6. Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_Př6_2_09 Datum vytvoření: 22.10.2011
PTÁCI
Hlavní znaky ptáků: A) rozmnožování pomocí vajec B) tělní pokryv = peří (obrysové, prachové)
Ptačí vejce: vápnitá skořápka poutko 2 papírové blány bílek zárodečný terčík žloutek vzduchová komůrka
Ptačí obrysové peří: prapor osten brk
Stavba těla: Hlava: 1 pár očí (ze stran – širší zorné pole) zobák – rohovitý útvar uzpůsobený k získávání potravy nozdry – vstup do dýchací s. Krk: - různě dlouhý, velmi ohebný, rotace do stran
Trup: - křídla → let (letky = mohutná pera) - nohy – tvar a délka podle druhu, 4 prsty (3+1), drápy - ocas – (ne páteř, jen rýdovací pera)
Vnitřní stavba: Trávící soustava: TS ústní dutina – jazyk jícen – vole žaludek – (žlaznatý, svalnatý) střeva kloaka = společný vývod trávící, vylučovací a rozmnožovací soustavy!
Dýchací soustava: DS - nozdry průdušnice, průdušky plíce (velmi výkonné) vzdušné vaky – mezi orgány napojení na dutiny v kostech
Krevní oběh: CS velmi dokonalý ( jako savci) srdce – pumpa udržování stálé tělesné teploty
Rozmnožování: oddělené pohlaví nakladená vajíčka - zahřívané v hnízdě po vylíhnutí různý stupeň vývoje → holátka, slepá → samostatná, pohyblivá, opeřená mláďata páry – někdy na celý život (čápi, labutě, tučňáci) - někdy jen při páření, nebo sezení na vejcích
Autor: Mgr. Zuzana Šimečková Ve výukovém materiálu jsou použity autorské texty. Na 4. a 5. listu je použit obrázek který je vlastní. Drobné obrázky použity z aplikace Klipart. Prezentace aplikace Microsoft PowerPoint 97– 2003 (.ppt)
ANOTACE Materiál je určen pro výuku přírodopisu 6.třídy. Zabývá se tématem: Ptáci: vzhled, dýchání, výživa, rozmnožování, atd. Obrázek na 4. a 5.straně je jednoduchý a slouží k tomu, aby si jej žáci překreslili do sešitu. Práce s obrázkem záleží na vyučujícím, popis lze skrýt nebo vymazat, atd.