Lišejníky Digitalizace výuky Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.1.05/02.0010 Název projektu Digitalizace výuky Číslo prioritní osy 1/1.1 Předmět Přírodopis Téma Lišejníky Ročník šestý Autor Mgr. Anna Ascherlová
LIŠEJNÍKY Průkopníci života
Lišejníky Lišejníky jsou organismy složené z houbových vláken a zelených řas nebo sinic. Obě složky žijí ve vzájemně prospěšném vztahu - ………………………. (doplňte pojem) Uveďte další příklady organismů, které žijí ve vzájemně prospěšném vztahu: …………………………………………….. ……………………………………………...
Lišejníky – stavba stélky Otázka k opakování: Co je to stélka? Zakroužkuj organismus se stélkou.
Lišejníky – stavba stélky Podle obrázku v učebnici na str. 40 popište stavbu lišejníku:
Lišejníky – typy stélek Zapište si do sešitu: Korovitá stélka – např. mapovník zeměpisný, přirůstá celou plochou k podkladu Lupenitá stélka – např. terčovka bublinatá, odstává od podkladu Keříčkovitá stélka – např. dutohlávka sobí, bývá větvená, odstává od podkladu a tvoří keřík
Lišejníky Výskyt: (doplňte sami podle učebnice str. 40) …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Rozmnožování: pomocí úlomků stélek nebo klubkovitých útvarů menších než 1 mm
Lišejníky - význam průkopníci života = jako jedny z prvních organismů osidlují skalní podklady, způsobují zvětrávání hornin a vznik nepatrné vrstvičky humusu bioindikátory – ukazatele čistoty ovzduší potrava pro různé živočichy, získávání cukru, alkoholu, barviv, výroba parfémů a antibiotik
Lišejníky - úkoly Tundra: Jaké je zde podnebí? ………………………………………………………………………………………………………………………………………................................... Jaký je význam lišejníků v těchto oblastech? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………......... Napiš příklady savců, kteří zde žijí: ......................................................................................................................................................................................................
Lišejníky - úkoly Jaké typy stélek mají lišejníky vyobrazené v učebnici na straně 41? (můžeš použít i obrázky přílohy prezentace) Terčovka skalní………………………………….. Hávnatka psí……………………………………… Terčovník zední………………………………….. Pukléřka islandská………………………………. Dutohlávka Floerkeova………………………… Pupkovka srstnatá……………………………….
Lišejníky - úkoly Vysvětlete, proč se lišejníky nevyskytují ve velkých městech a v okolí některých průmyslových podniků? ………………………………………………………………………………….. Lišejníky rostou velmi pomalu. Na kolik let se odhaduje věk těch nejstarších? ……………………………………………………………………………………