RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Roztok -stejnorodá směs (homogenní) -vzniká rozpouštěním látek v rozpouštědle ( voda, benzin, ethanol, …) rozpouštěná l. + rozpouštědlo roztok Částice jednotlivých složek roztoku nelze rozlišit ani pod mikroskopem. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
voda + sůl slaná voda voda + KMnO 4 roztok KMnO Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jak dělíme roztoky? Podle skupenství: - pevné (slitiny kovů, sklo) - kapalné (mořská voda, ocet) - plynné (vzduch) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Podle množství rozpuštěné látky: a)nasycený roztok – roztok, ve kterém se při určité teplotě již více látky nerozpustí b)nenasycený roztok – roztok, ve kterém se (za daných podmínek) další množství látky ještě rozpustí Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Rozpustnost chemických látek - uvádí se v chemických tabulkách při určité teplotě -závisí od teploty -hmotnost látky rozpuštěné ve 100g rozpouštědla při vzniku nasyceného roztoku (za určité teploty a tlaku) Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Jak můžeme vyjádřit složení roztoku? Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Co znamená údaj 8 % na lahvi s octem a údaj 3 % na lahvičce s peroxidem vodíku ? 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 4
Ocet 8 % : - v octě určité hmotnosti je 8 % kyseliny octové a 92 % vody - např. ve 100 g octa je 8 g kyseliny octové a 92 g vody 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3
Peroxid vodíku 3 % : -v peroxidu vodíku určité hmotnosti jsou vždy 3 % peroxidu a 97 % vody -např. v 200 g 3 % peroxidu vodíku je 6 g peroxidu vodíku a 194 g vody Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 4
Jak můžeme vyjádřit složení roztoku? - procentový počet - hmotnostní zlomek ( w ) w (s) = m (s) /m w(s) – hmotnostní zlomek rozpouštěné látky v roztoku m(s) – hmotnost rozpuštěné látky v roztoku m – hmotnost roztoku Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Výpočty Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1. Včelaři používají k dokrmování včel vodný roztok řepného cukru. Při přípravě tohoto roztoku míchají např. 6 kg řepného cukru a 4 kg vody. Vypočtěte, kolik procent (hmotnostní zlomek) řepného cukru takto získaný roztok obsahuje. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2. V 150 g vodného roztoku je 15 g bromidu sodného. Vypočtěte, kolik procent (hmotnostní zlomek) bromidu sodného je v jeho vodném roztoku. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: Obr. č. 1 – č. 4 vlastní archiv autora Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.