N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ / Tematický celek: Vlastivěda
F. L. Čelakovský Český jazyk 2. stupeň VY_32_INOVACE__F. L. Čelakovský
Národní obrození 1 Dějepis 2. stupeň
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
České národní obrození
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: května 2012
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 22. června 2012 N á zev:
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
DĚJINY ČESKÝCH ZEMÍ A HABSBURSKÉ MONARCHIE
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Josef Jungmann Simona Coubalová C2B
Národní obrození II Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 16. července 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
František Ladislav Čelakovský
František Ladislav Čelakovský
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_1D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 18. května 2012 Název: VY_32_INOVACE_4.1.9.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Václav Kliment Klicpera Mgr. Ludmila Růžičková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Jan Kollár Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
Soubor testů 4 Mgr. Ludmila Růžičková
Etapy českého národního obrození
Národní obrození František Palacký.
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Divadlo v době národního obrození Mgr. Ludmila Růžičková.
František Ladislav Čelakovský Mgr. Ludmila Růžičková
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
Název prezentace (DUMu): Literatura národního obrození: II. fáze
2. ETAPA – OFENZIVNÍ Mgr. Michal Oblouk
Národní obrození Michaela Tarabová.
SBĚRATELÉ LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.06_FRANTIŠEK LADISLAV.
České národní obrození = ČNO
František Ladislav Čelakovský Název projektu: OP VK
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
2. Fáze Národního obrození
NÁRODNÍ OBROZENÍ DRUHÁ FÁZE
Transkript prezentace:

N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev: VY_32_INOVACE_4.2.7 Č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ T é ma: Národní obrození 2. fáze Anotace: Prezentace byla vytvořena pro vyučujícího jako vizualizace výkladu o 2. fázi NO. Obsahuje text i obrázky, její části mohou sloužit jako zápis do sešitu.

Národní obrození 70. léta 18. století – 50. léta 19. století

2. fáze CÍL: CÍL: rozšířit slovní zásobu rozšířit slovní zásobu rozvíjet vědecký a básnický jazyk (vytvořit náročnou literaturu) rozvíjet vědecký a básnický jazyk (vytvořit náročnou literaturu) podporovat vlastenectví podporovat vlastenectví dohnat Evropu (zájem o překlady) dohnat Evropu (zájem o překlady)

Josef Jungmann jazykovědec, překladatel jazykovědec, překladatel učitel češtiny na gymnáziu (mohla se učit od 1816), 1840 rektor pražské univerzity učitel češtiny na gymnáziu (mohla se učit od 1816), 1840 rektor pražské univerzity Čechem je ne ten, kdo žije v Čechách, ale ten, kdo považuje češtinu za svou mateřštinu. Čechem je ne ten, kdo žije v Čechách, ale ten, kdo považuje češtinu za svou mateřštinu.

Díla Rozmlouvání o jazyce českém Rozmlouvání o jazyce českém Slovesnost – učebnice pro gymnázia, teorie literatury a slohu s čítankou Slovesnost – učebnice pro gymnázia, teorie literatury a slohu s čítankou Historie literatury české – vývoj literatury a seznam všech českých lit. památek Historie literatury české – vývoj literatury a seznam všech českých lit. památek Česko-německý slovník Česko-německý slovník

Česko-německý slovník Zpracoval veškerou slovní zásobu. Zpracoval veškerou slovní zásobu. 5 dílů, hesel 5 dílů, hesel Obohatil českou slovní zásobu přejímáním ze slovanských jazyků – polštiny (výkřik, výtisk, opis, obřad), ruštiny (plod, dolina, krajina). Obohatil českou slovní zásobu přejímáním ze slovanských jazyků – polštiny (výkřik, výtisk, opis, obřad), ruštiny (plod, dolina, krajina). Tvořil novotvary (ohromný, úsvit, záře, zeměpis, hvězdárna, látka, přízvuk, časopis, rostlina). Tvořil novotvary (ohromný, úsvit, záře, zeměpis, hvězdárna, látka, přízvuk, časopis, rostlina).

Tvůrci vědecké terminologie Antonín Marek – logika, filozofie Antonín Marek – logika, filozofie Jan Svatopluk Presl – botanika, zoologie Jan Svatopluk Presl – botanika, zoologie Karel Bořivoj Presl – mineralogie, chemie Karel Bořivoj Presl – mineralogie, chemie Jan Evangelista Purkyně – fyziologie Jan Evangelista Purkyně – fyziologie Antonín Jungmann – medicína Antonín Jungmann – medicína

Další osobnosti 2. fáze NO

František Ladislav Čelakovský sběratel ULS (písně a přísloví) – Slovanské národní písně sběratel ULS (písně a přísloví) – Slovanské národní písně Tvůrce ohlasové poezie – napodobuje ULS obsahem i formou Tvůrce ohlasové poezie – napodobuje ULS obsahem i formou Ohlas písní ruských Ohlas písní ruských Ohlas písní českých – lyrické básně a balada Toman a lesní panna Ohlas písní českých – lyrické básně a balada Toman a lesní panna

Jan Kollár slovenský básník píšící česky slovenský básník píšící česky 1824 Slávy dcera soubor sonetů rozdělený do 5 zpěvů: 1824 Slávy dcera soubor sonetů rozdělený do 5 zpěvů: Sála, Labe, Dunaj, Léthé, Acherón + předzpěv Sála, Labe, Dunaj, Léthé, Acherón + předzpěv Motiv putování básníka provázeného Mínou – dcerou bohyně Slovanů Slávy, která je symbolem lásky milenecké i vlastenecké. Motiv putování básníka provázeného Mínou – dcerou bohyně Slovanů Slávy, která je symbolem lásky milenecké i vlastenecké.

František Palacký historik, redaktor Časopisu českého muzea historik, redaktor Časopisu českého muzea politik – stoupenec austroslavismu politik – stoupenec austroslavismu Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě 5 dílů 5 dílů za vrchol českých dějin považoval HUSITSTVÍ za vrchol českých dějin považoval HUSITSTVÍ

Václav Kliment Klicpera dramatik, profesor na gymnáziu, ochotnický herec dramatik, profesor na gymnáziu, ochotnický herec veselohry: veselohry: Hadrián z Římsů Hadrián z Římsů Veselohra na mostě Veselohra na mostě Divotvorný klobouk Divotvorný klobouk Rohovín Čtverrohý Rohovín Čtverrohý využíval metodu kuklení využíval metodu kuklení

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová 9. června června 2012 Zdroje: Zdroje: HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN nn_CT.jpg [cit ] nn_CT.jpg [cit ] nn_CT.jpg nn_CT.jpg [cit ] [cit ] pg [cit ] pg [cit ] pg pg