N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 9. června 2012 N á zev: VY_32_INOVACE_4.2.7 Č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ T é ma: Národní obrození 2. fáze Anotace: Prezentace byla vytvořena pro vyučujícího jako vizualizace výkladu o 2. fázi NO. Obsahuje text i obrázky, její části mohou sloužit jako zápis do sešitu.
Národní obrození 70. léta 18. století – 50. léta 19. století
2. fáze CÍL: CÍL: rozšířit slovní zásobu rozšířit slovní zásobu rozvíjet vědecký a básnický jazyk (vytvořit náročnou literaturu) rozvíjet vědecký a básnický jazyk (vytvořit náročnou literaturu) podporovat vlastenectví podporovat vlastenectví dohnat Evropu (zájem o překlady) dohnat Evropu (zájem o překlady)
Josef Jungmann jazykovědec, překladatel jazykovědec, překladatel učitel češtiny na gymnáziu (mohla se učit od 1816), 1840 rektor pražské univerzity učitel češtiny na gymnáziu (mohla se učit od 1816), 1840 rektor pražské univerzity Čechem je ne ten, kdo žije v Čechách, ale ten, kdo považuje češtinu za svou mateřštinu. Čechem je ne ten, kdo žije v Čechách, ale ten, kdo považuje češtinu za svou mateřštinu.
Díla Rozmlouvání o jazyce českém Rozmlouvání o jazyce českém Slovesnost – učebnice pro gymnázia, teorie literatury a slohu s čítankou Slovesnost – učebnice pro gymnázia, teorie literatury a slohu s čítankou Historie literatury české – vývoj literatury a seznam všech českých lit. památek Historie literatury české – vývoj literatury a seznam všech českých lit. památek Česko-německý slovník Česko-německý slovník
Česko-německý slovník Zpracoval veškerou slovní zásobu. Zpracoval veškerou slovní zásobu. 5 dílů, hesel 5 dílů, hesel Obohatil českou slovní zásobu přejímáním ze slovanských jazyků – polštiny (výkřik, výtisk, opis, obřad), ruštiny (plod, dolina, krajina). Obohatil českou slovní zásobu přejímáním ze slovanských jazyků – polštiny (výkřik, výtisk, opis, obřad), ruštiny (plod, dolina, krajina). Tvořil novotvary (ohromný, úsvit, záře, zeměpis, hvězdárna, látka, přízvuk, časopis, rostlina). Tvořil novotvary (ohromný, úsvit, záře, zeměpis, hvězdárna, látka, přízvuk, časopis, rostlina).
Tvůrci vědecké terminologie Antonín Marek – logika, filozofie Antonín Marek – logika, filozofie Jan Svatopluk Presl – botanika, zoologie Jan Svatopluk Presl – botanika, zoologie Karel Bořivoj Presl – mineralogie, chemie Karel Bořivoj Presl – mineralogie, chemie Jan Evangelista Purkyně – fyziologie Jan Evangelista Purkyně – fyziologie Antonín Jungmann – medicína Antonín Jungmann – medicína
Další osobnosti 2. fáze NO
František Ladislav Čelakovský sběratel ULS (písně a přísloví) – Slovanské národní písně sběratel ULS (písně a přísloví) – Slovanské národní písně Tvůrce ohlasové poezie – napodobuje ULS obsahem i formou Tvůrce ohlasové poezie – napodobuje ULS obsahem i formou Ohlas písní ruských Ohlas písní ruských Ohlas písní českých – lyrické básně a balada Toman a lesní panna Ohlas písní českých – lyrické básně a balada Toman a lesní panna
Jan Kollár slovenský básník píšící česky slovenský básník píšící česky 1824 Slávy dcera soubor sonetů rozdělený do 5 zpěvů: 1824 Slávy dcera soubor sonetů rozdělený do 5 zpěvů: Sála, Labe, Dunaj, Léthé, Acherón + předzpěv Sála, Labe, Dunaj, Léthé, Acherón + předzpěv Motiv putování básníka provázeného Mínou – dcerou bohyně Slovanů Slávy, která je symbolem lásky milenecké i vlastenecké. Motiv putování básníka provázeného Mínou – dcerou bohyně Slovanů Slávy, která je symbolem lásky milenecké i vlastenecké.
František Palacký historik, redaktor Časopisu českého muzea historik, redaktor Časopisu českého muzea politik – stoupenec austroslavismu politik – stoupenec austroslavismu Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě Dějiny národu českého v Čechách i v Moravě 5 dílů 5 dílů za vrchol českých dějin považoval HUSITSTVÍ za vrchol českých dějin považoval HUSITSTVÍ
Václav Kliment Klicpera dramatik, profesor na gymnáziu, ochotnický herec dramatik, profesor na gymnáziu, ochotnický herec veselohry: veselohry: Hadrián z Římsů Hadrián z Římsů Veselohra na mostě Veselohra na mostě Divotvorný klobouk Divotvorný klobouk Rohovín Čtverrohý Rohovín Čtverrohý využíval metodu kuklení využíval metodu kuklení
Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová Vytvořila: Mgr. Vanda Malurová 9. června června 2012 Zdroje: Zdroje: HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN HÁNOVÁ, E. a kol.: Odmaturuj z literatury. Didaktis, Brno, vyd. ISBN nn_CT.jpg [cit ] nn_CT.jpg [cit ] nn_CT.jpg nn_CT.jpg [cit ] [cit ] pg [cit ] pg [cit ] pg pg