Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Vlastnosti a nastavení klasického elektroakustického řetězce
pokud jsou všechny (přehrávací) komponenty stejně kvalitní, dostáváme „nejvíce muziky za nejmenší cenu“ pokud je (kterýkoliv jeden) komponent výrazně méně kvalitní – je cena sestavy zbytečně vysoká Elektroakustický řetězec
Typické pořadí z hlediska malé kvality 1)reprosoustavy 2) 3) 4) (dlouho nic) 5) 6)poslechový prostor 7)neodborná obsluha 8)a další …
Kvalita celého řetězce je dána kvalitou nejslabšího článku. Elektroakustický řetězec
Ozvučení - mikrofon až reproduktor Při propojování komponentů je třeba zvážit: kvalitu technických parametrů dílu napěťové a impedanční přizpůsobení kmitočtový rozsah zkreslení odstup signál – šum správné maximální dosažitelná úroveň - přebuzení uživatelské možnosti přizpůsobení, nastavení korekcí vlastnosti poslechového prostředí, prostorový vjem náchylnost ke kladné zpětné vazbě - pískání vstupy a výstupy - propojovací konektory
Elektroakustický řetězec Typické pořadí z hlediska malé kvality 1)reprosoustavy 2) 3) 4) (dlouho nic) 5) 6)poslechový prostor 7)neodborná obsluha 8)a další …
Hodnocené parametry kmitočtový rozsah zkreslení odstup signál – šum maximální dosažitelná úroveň - přebuzení uživatelské možnosti přizpůsobení vlastnosti poslechového prostředí Všechny články řetězce by měly mít všechny parametry podobné kvality.
Kmitočtový rozsah jednoho komponentu -3 dB (poloviční hlasitost) na 1 kHz nebo pod středem šířka pásma pro pokles 3 dBdolní mezní kmitočet 60 Hz horní mezní kmitočet 11 kHz Pro kvalitní poslech by měl být dolní mezní kmitočet 2 až 10 x nižší a horní mezní kmitočet 2 až 10 x vyšší, než požadované poslechové mezní kmitočty.
Kmitočtový rozsah řetězce šířka pásma pro pokles 3 dBdolní mezní kmitočethorní mezní kmitočet nejhorší článek = výsledná charakteristika ! kvalitní články
Zkreslení 1. komponent k = 2% 2. komponent k = 5% 3. komponent k = 20% 4. komponent k = 1% k = 0%
Odstup signál – šum 1. komponent 90 dB 2. komponent 90 dB 3. komponent 92 dB 4. komponent 70 dB 100 dB výsledek: Celkově horší, než 70 dB.
Maximální dosažitelná úroveň - - přebuzení signál obsahuje nahodilé špičky („p“, „b“, … ) musíme si nechat rezervu čím větší bude rezerva, tím horší bude odstup signál - šum
Mikrofon (CD) až reproduktor předzesilovač KOREKCE + 12 dB - 12 dB basy, výšky KONCOVÝ ZESILOVAČ
Mikrofon (MC) až HD PC předzesilovač KOREKCE + 12 dB - 12 dB basy, výšky OSOBNÍ POČÍTAČ
MM výstupy z PC OSOBNÍ POČÍTAČ
Úrovňový diagram - vstupy CD, PC zkreslení šum 1 V 0,1 V 10 mV 1 mV 0,1 mV 10 µV 1 µV 0,1 µ V 10 nV šum mikrofon odstup 100 dB odstup 40 dB odstup 95 dB předzesilovač odstup s mikrofonem jen 35 dB !
Mixážní pulty
Ozvučení - mikrofon až reproduktor
Vznik zpětné vazby Pokud na mikrofon dopadne silnější signál z reprobedny, než od hlasatele, vzniká akustická zpětná vazba. Projeví se pískáním, obvykle v maximální hlasitosti dané aparatury.
Zmenšení akustické zpětné vazby 1)couvnutí za vyzařovací charakteristiku reprobedny 2)přiblížení mikrofonu (nebo zesílení hlasu) + ubrání hlasitosti aparatury Řečník – zpěvák se přestává slyšet z aparatury – potřebuje odposlech. větší vzdálenost
Odposlech a jeho zpětná vazba minimální citlivost mikrofonu Odposlech má směr nejmenší citlivosti mikrofonu s kardioidní charakteristikou Odposlech má vlastní koncový zesilovač, případná náchylnost hlavního zesilovače ke zpětné vazbě tak nemá vliv. Řečník – zpěvák – se slyší téměř stále stejně při velké i malé hlasitosti hlavní sestavy. Odposlech je blízko, nevzniká zpoždění a řečník „nekoktá“. aktivní odposlech se zesilovačem kardioidní směrová charakteristika mikrofonu
Celková sestava posluchači
Elektroakustický řetězec - záznam záznamové zařízení profesionální komponenty profesionální obsluha maximální kvalita
Elektroakustický řetězec - přehrávání (komprimace mp3) „odborná“? obsluha technika – Made in …? poslechový prostor posluchač úroveň a další parametry