Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Úvod do umělé inteligence
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Anotace: Výklad zaměřený na vývoj filozofických směrů
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Politologie jako věda Politika moc
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Sociologický výzkum II.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti II.
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologický výzkum III.
ZÁKLADY SOCIOLOGIE Co je sociologie Předmět sociologie
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Fáze výzkumu a procedury
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Příroda a společnost VY_32_INOVACE_ZSV3r0117 Mgr. Jaroslav Knesl.
Společnost a příroda VY_32_INOVACE_ZSV3r0118 Mgr. Jaroslav Knesl.
Environmentální (ekologická) etika
Dynamika sociálních skupin
Struktura a obory sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0102 Mgr. Jaroslav Knesl.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Σ Sociogie = societas (společnost) + logos (věda) Úvod do sociologie.
aneb, jakými mechanismy nás okolí manipuluje do našich pozic a rolí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociální struktura, stratifikace a problém společenské nerovnosti I.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
socializace, sociální role, pozice a status
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vznik sociologie Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie
Rituály a ritualizace VY_32_INOVACE_ZSV3r0112 Mgr. Jaroslav Knesl.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Sociologie a společenské vědy Autor: Mgr. Pavel Semerák Občanský a společenskovědní základ Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Klasická sociologie (Émile Durkheim)
Sociologie ?.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Dějiny sociologie I. Periodizace, protosociologie a klasická sociologie (Comte, Spencer) VY_32_INOVACE_ZSV3r0103 Mgr. Jaroslav Knesl.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Dějiny sociologie III. Klasická sociologie (Max Weber) VY_32_INOVACE_ZSV3r0105 Mgr. Jaroslav Knesl.
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
FILOsOFIE A VĚDA.
Klasická sociologie (Max Weber)
Pedagogické disciplíny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Pedagogika jako vědecká disciplína
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Transkript prezentace:

Úvod do sociologie VY_32_INOVACE_ZSV3r0101 Mgr. Jaroslav Knesl

Úvod do sociologie Se sociologií se setkáte na každém kroku (průzkumy veřejného mínění). Sociolog by měl mít odstup od reality, právě pro to, aby ji lépe pochopil a začal samozřejmé každodenní věci vidět jako nesamozřejmé (jako cizinec, či mimozemšťan). Závěry sociologických výzkumů mohou být nesmírně užitečné (marketing, průzkumy trhu, urbanisté) pomáhají zodpovědět otázky ohledně – smysluplnosti trestu smrti, terorismu, mafii, revolucí, náboženství...

Úvod do sociologie – předmět studia Z lat. socius (společník) societás (společnost) + řec, logos (věda). Věda o lidské společnosti (jako systému, řádu) a o sociálních jevech. Člověk v určitých skupinách a útvarech, založených na vztazích jejich vznik, fungování a zánik. Hledá hybné síly a zákonitosti vývoje. Soustřeďuje se na sociální jednání, tedy jednání zaměřené na druhé lidi. Zabývá se členěním společnosti jak horizontálně, tak vertikálně. Sociologické aspekty lze nalézt téměř všude tam, kde se vytvoří vztahy na základě společné činnosti, sdílení společných hodnot či zájmů (kultura, sport, umění, politika, práce….). Poskytnout soupis veškerých témat, jimiž se sociologie zabývá, je nemožné.

Úvod do sociologie - definice Úkol k zamyšlení: Na základě řečeného, se pokuste vytvořit Vaši vlastní originální definici sociologie! Je to teoreticko-empirická věda o společenských jevech, vztazích a procesech, která tyto jevy popisuje (empirická složka), analyzuje a zároveň se je snaží vysvětlit (teoretická složka).

Úvod do sociologie - okolnosti vzniku Vznik je často spojován s utvářením nové společnosti v 1/2 19. stol., kde velkým impulsem byla velká francouzská revoluce. Ze sociální filosofie se vyděluje sociologie, jejímž zakladatelem je Auguste Comte. Je to období, kdy se (doplňte): Rozpadají struktury společnosti Stát a společnost, dříve tvořící jednotu, se Bouřlivě se rozvíjí vědy feudální oddělují přírodní

Úvod do sociologie - zakladatel Auguste Comte (1798 – 1857) Společnost toho času se mu jeví značně chaotická, formuje proto sociologii jako novou exaktní vědu o sociálních jevech, která umožní opětovně nastolit řád ve společnosti na vědeckém základě. Zdroj: Wikimedia Commons: http://cs.wikipedia.org/wiki/Auguste_Comte

Úvod do sociologie - funkce sociologie Obohacení osobní sociální zkušenosti, k hlubšímu vhledu do sociální skutečnosti. Poznávací a praktická. Ideologická – zdůvodnění a legitimizace společenského jednání, či uspořádání. Nebo naopak kritická při jejich negaci. Terapeutická a poradenská funkce se projeví např: v manželském poradenství, či v rámci strategie rozvoje a řízení lidských zdrojů.

Úvod do sociologie - funkce sociologie K zamyšlení: Kterou funkci může v následujících situacích sociologie plnit? Matka se pře s dcerou, zda je nebo není smysluplné při výchově vnuka užívat tělesných trestů. Politik tvrdí, že znovuzavedením trestu smrti se sníží kriminalita. Jiný politik mu jeho teze vyvrací s tím, že v zemích, kde lze trest smrti udělit, je kriminalita podstatně vyšší. poznávací ideologickou kritickou

Úvod do sociologie - problémy sociologie Je spjata se sférou politiky a zasahuje do sféry skupinových, často konfliktních zájmů. Nemá po ruce osvědčené recepty, neboť staré problémy se vyskytují v nových podobách. Je dobově omezena, její předmět se proměňuje v čase. Nenabízí jednoduchá vysvětlení a řešení problémů, neboť ty jsou velmi složitě determinovány. Její předpovědi se mohou, ale také nemusí naplnit. Aplikace jejich doporučení, stejně tak jako jejich nedodržení, může vyvolat katastrofu. Těžko se prosazuje proti tzv. zdravému rozumu stereotypům a předsudkům.

Úvod do sociologie - nejednotnost Je vědou multi-paradigmatickou. V průběhu jejího vývoje vzniklo několik na sobě nezávislých přístupů, úhlů pohledu, na sociální realitu. Jinak vnímají co je a co není předmětem studia, kladou si jiné otázky, které pak zkoumají jinými metodami a dospívají tak k různým odpovědím – pohledům na realitu. Existují různé sociologické školy, směry a paradigmata. Je souborem mnoha oborových sociologických disciplín, které se zabývají jednotlivými aspekty sociální reality

Společenské jevy mají mnoho příčin. Cvičení: Rozhodněte,zda jsou následující tvrzení pravdivé, či nikoli. Chybná tvrzení opravte. Společenské jevy mají mnoho příčin. Aby sociolog lépe pochopil sociální realitu bylo by nejlepší, kdyby se stal aktivním aktérem společenských dějů. Sociologii založil v 18. stol. Auguste Comte. Sociologie není jednotná. Existuje v ní mnoho různých přístupů a pohledů na společensku realitu.

Zdroje a literatura BAUMAN, Zygmund. Myslet sociologicky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 238s. ISBN: 978-80-7419-026-1 BURIÁNEK, Jiří. Sociologie. Praha: Fortuna, 2001. 128s. ISBN 80 – 7168 – 754 – 5 DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum. 2005. 375s. ISBN 80 – 246 – 0139 – 7 GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999. 595 s. ISBN 80-7203-124-4 KELLER, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 204s. ISBN 80-85850-25-7 MAŘÍKOVÁ, Hana, PETRUSEK, Miloslav, VODÁKOVÁ Alena. Velký sociologický slovník I.,II. a/o. 1996. Praha : Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1. THOPMSON Kenneth. Klíčové citace v sociologii. Brno: Barrister a Principal, 2001. 272 s. ISBN 80 – 85947 – 68 – 4