Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_586_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1
Název vzdělávacího materiálu Skloňování číslovek základních Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_586_5TR_CJ Číslo šablonyIII/2 AutorLeona Szabó, Mgr. Ročník5. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVPČeský jazyk TémaSkloňování číslovek základních Očekávaný výstupŽák správně skloňuje tvary základních číslovek Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží k seznámení žáků se skloňováním číslovek základních, se psaním číslovek slovy Datum vytvořeníLeden 2013 Druh výukového materiáluPrezentace v PowerPointu Klíčová slovaPsaní číslovek slovy, číslovky v daných pádech Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a k řešení problémů Použitá literatura a zdrojeVlastní zdroje CZ.1.07/1.4.00/ – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU 2
1. Ke každé číslovce doplň vhodné slovo a pak je použij ve větě. mnoho : patery : třetí : jednou : sedminásobný : oběma : 3
2. Doplň do vět správný tvar číslovek v závorce. Novákovi mají (dva) syny. Zvedni činku (oba) rukama. Deset děleno (dvě) je pět. S (oba) chlapci chodím do třídy. Podívej se na mě (obě) očima. Klaun umí chodit po (obě) rukou. Pohádku o (dvě) kůzlátkách neznám. Zapři se (obě) nohama. Po (obě) stranách řeky byly kameny. Maminka šla s (obě) dětmi na procházku. Na (oba) březích rostlo rákosí. Neumí počítat ani do (dva). 4
3. Doplň do vět slovy číslovku uvedenou v závorce. Princ zabil draka s (12) hlavami. Do školy se chodí v (6) letech. Seřaďte se po (3). (10) děleno (5) je dvě. Číslo (9) je dělitelné (3). Obchod je otevřený od (8) do (17) hodin. Nespala jsem už od (2) hodin. Událost se stala před (100) lety. Byla tu před (3) minutami. Malý Jonáš umí počítat do (4). Dnes máme vyučování pouze do (11) hodin. Potkali jsme se po (7) letech. Honzík se přidal ke (2) spolužákům. 5
1. Co jsou to číslovky? 2. Co můžeš říct o tomto slovním druhu? 3. Jaké druhy číslovek znáš? 4. Jak dál ještě dělíme číslovky? 5. Vyjmenuj číslovky řadové? 6
1. Ke každé číslovce doplň vhodné slovo a pak je použij ve větě. mnoho práce : Na zahradě je mnoho práce. patery ponožky : Maminka mi koupila patery ponožky. třetí kolo : Závodník už má za sebou třetí kolo. jednou ranou : Zabil mouchu jednou ranou. sedminásobný vítěz : Jiří je sedminásobný vítěz. oběma nohama : Stál na zemi oběma nohama. 7
2. Doplň do vět správný tvar číslovek v závorce. Novákovi mají (dva) dva syny. Zvedni činku (oba) oběma rukama. Deset děleno (dvě) dvěma je pět. S (oba) oběma chlapci chodím do třídy. Podívej se na mě (obě) oběma očima. Klaun umí chodit po (obě) obou rukou. Pohádku o (dvě) dvou kůzlátkách neznám. Zapři se (obě) oběma nohama. Po (obě) obou stranách řeky byly kameny. Maminka šla s (obě) oběma dětmi na procházku. Na (oba) obou březích rostlo rákosí. Neumí počítat ani do (dva) dvou. 8
3. Doplň do vět slovy číslovku uvedenou v závorce. Princ zabil draka s (12) dvanácti hlavami. Do školy se chodí v (6) šesti letech. Seřaďte se po (3) tří. (10) Deset děleno (5)pěti je dvě. Číslo (9) devět je dělitelné (3) třemi. Obchod je otevřený od (8) osmi do (17) sedmnácti hodin. Nespala jsem už od (2) dvou hodin. Událost se stala před (100) sto lety. Byla tu před (3) třemi minutami. Malý Jonáš umí počítat do (4) čtyř. Dnes máme vyučování pouze do (11) jedenácti hodin. Potkali jsme se po (7) sedmi letech. Honzík se přidal ke (2) dvěma spolužákům. 9